یک متخصص غدد گفت : سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده است طی 10 تا 15 سال آینده شیوع بیماری دیابت در کشورهایی مانند ایران و پاکستان دو برابر خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا دکتر ساسان شرقی امروز در نشست خبری به مناسبت روزجهانی دیابت - که در بیمارستان شریعتی برگزار شد - در جمع خبرنگاران افزود: دیابت در سالهای اخیر شیوع بسیاری دارد و عواقب جدی در پی خواهد داشت و این شیوع طی سالهای آینده افزایش خواهد داشت .
وی ادامه داد: این بیماری در کشورهای در حال توسعه روز به روز بیشتر افزایش است و در همین راستا سازمان بهداشت جهانی و به ویژه فدراسیون جهانی دیابت، توجه بسیاری به این حوزه دارند .
وی با اشاره به اینکه دیابت عوارض و بار مالی بسیار زیادی به جامعه تحمیل می کند خاطرنشان کرد : سازمان بهداشت جهانی امروز دراین روز سعی در اطلاع رسانی و آگاهی دادن از این بیماری خاموش می کند.
این متخصص غدد اظهار داشت : در ایران دانشگاه ها و سازمانهای دولتی و خصوصی فعالیت های بسیاری را از طریق آموزش و پخش جزوات و سی دی ها و همچنین سخنرانی های مختلف در جهت کاهش شیوع بیماری دیابت اقداماتی را انجام داده اند .
وی با بیان اینکه انجام غربالگری در ایران به طور کلی در همه سنین و سطح جامعه توصیه نمی شود افزود: افراد بالای 45 سال به طور منظم باید تحت آزمایش هایی قرار بگیرند و افراد چاق و کسانی که در خانواده خود بیماری دیابت را به طور ژنتیکی دارند بیش از دیگران باید تحت مراقبت قرار بگیرند.
این متخصص غدد گفت :طبق مطالعات و تحقیقات اصورت گرفته در دنیا هیچ روش درمانی مانند اصلاح شیوه زندگی و رژیم مناسب غذایی در کنترل دیابت موثر نخواهد بود.
وی اضافه کرد :حدود 90تا 95 درصد از دیابت در جوامع دیابت نوع دو است که با ترویج ورزش در سطح جامعه و حفظ تغذیه مناسب غذایی می توان 60 درصد بروز دیابت نوع دو پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha