یك فوق تخصص غدد گفت: 25 درصد از افراد مبتلا به دیابت دچار افسردگی شدید و 50 درصد مبتلا به افسردگی خفیف هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، محسن خوش نیت در نشست خبری روز جهانی دیابت كه در مركز غدد بیمارستان شریعتی تهران برگزار شد، افزود: بیماران دیابتی باید از نظر آشنایی با عوارض و پیشگیری از پیشرفت بیماری همانند یك متخصص عمل كنند. اصول اصلی تحمل دیابت باید از نظر درمان‌های پزشكی، آموزش و اصلاح شیوه زندگی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: درمان‌های پزشكی شامل دارو، ورزش، رژیم غذایی و اصلاح شیوه زندگی شامل تغییرات دائمی در زندگی افراد دیابتی است و فرد دیابتی باید بتواند قدرت تصمیم گیری را در هر لحظه از زندگی خود را داشته باشد. در صورتی كه بیمار دیابتی ماهیت بیمار دیابت را بشناسد و تحت آموزش‌های دیابت قرار گیرد می تواند با این بیماری مقابله كند.

این فوق تخصص غدد افزود: دانش‌های نوین آموزش دیابت امروزه بیش از گذشته بر روی مراقبت از بیمار دیابتی تاكید می‌كند و توانمندسازی بیماران مبتلا به دیابت كه در لحظات مواجه با نوسانات قندخون عملكرد مناسبی ارائه كند، از موضوعات مهم به حساب می‌شوند.

خوش نیت گفت: شیوع دیابت در كودكان با استرس شدیدی همراه است كه با پذیرش بیمار و اطرافیان می‌توان كنترل بیماری را به دست گرفت. استفاده از روش‌های نوین، اقدام اصلی آموزش است و ایجاد تغییرات دائمی در رفتارهای غذایی نیز قدم بعدی محسوب می‌شود.

وی اضافه كرد: برای افراد مبتلا به دیابت، بدون ایجاد نظم و اصلاح شیوه زندگی درمان و كنترل قند خون امكانپذیر نخواهد بود. عوارض دیابت نوع یك و نوع دو، مورد توجه نیست؛ چرا كه عوارض بستگی به طول مدت و شدت دیابت دارد و در صورت كنترل نشدن دیابت به خصوص دیابت نوع 2 عوارضی مانند فشار خون و اختلالات چربی خون ایجاد خواهد شد.

این فوق تخصص غدد با بیان اینكه 25 درصد افراد مبتلا به دیابت دچار افسردگی شدید هستند، افزود: 50 درصد بیماران دیابتی دچار افسردگی خفیف و 40 تا 50 درصد دچار اضطراب هستند.

خوش نیت گفت: 80 داروی گیاهی در دنیا در حوزه دیابت، مورد بررسی قرار گرفته‌اند كه از این تعداد 10 تا 15 نوع از این بیماری مورد مطالعات متعدد قرار گرفته كه در نهایت 12 مورد مانند خیار تلخ، گزنه و غیره نشان دهنده كاهش قند خون بودند.

وی افزود: هیچ توصیه‌ای علمی در دنیا برای استفاده افراد دیابتی از داروهای گیاهی وجود ندارد، به دلیل اینكه تأثیرات داروهایی گیاهی از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha