یك متخصص تغذیه گفت: مصرف مداوم ماهی می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را 50 درصد كاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس مهدیه علیزاده افزود: برنامه غذایی افراد دیابتی یك رژیم متعادل متشكل از كربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها است.

وی گفت: این مواد مغذی در بدن به گلوكز (قند) تبدیل می‌شود كه انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌كند. كربوهیدرات‌ها كه در غذاهایی نظیر نشاسته، میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات و شیرینی‌ها وجود دارند، بیش از دیگر درشت مغذی‌ها موجب افزایش قند خون می‌شوند.

این كارشناس تغذیه و رژیم درمانی افزود: خوردن بیش از حد این گروه از مواد مغذی موجب افزایش سطح قند خون می‌شود اما حذف كامل آن از رژیم غذایی توصیه نمی‌شود چرا كه سبب افت شدید قند به خصوص در افرادی كه انسولین تزریق می‌كنند، می‌شود.

علیزاده گفت: بنابراین مصرف مقدار متوسط گروه كربوهیدرات به همراه دیگر درشت مغذی‌ها افراد دیاتی‌ را در داشتن رژیمی مناسب كمك می‌كند.

وی اضافه كرد: افراد دیابتی مصرف مواد غذایی مانند انواع كیك‌ها و كلوچه‌ها، آبنبات، شكلات، شیرینی، گز، مربا، ژله، شكر، عسل، شربت‌ها را 2 تا 3 بار در هفته یا كمتر محدود كنند.

این كارشناس تغذیه و رژیم درمانی افزود: افراد دیابتی فیبرهای محلول نظیر حبوبات، سبزی‌ها، غلات سبوس دار، مركبات مثل لیمو، سیب، گریپ فروت و پرتقال را به مقدار زیاد مصرف كنند، به دلیل اینكه جذب قند این مواد به داخل خون به كندی صورت می‌گیرد و از افزایش ناگهانی قند خون پس از مصرف وعده غذایی جلوگیری می‌كند.

علیزاده گفت: دیابتی‌ها از مصرف چربی زیاد، روغن جامد و حیوانی پرهیز كنند و روغن‌های گیاهی را جایگزین كنند و پوست مرغ را حتماً جدا كرده و مصرف سینه مرغ را به ران مرغ و سایر قسمت‌ها ارجحیت دهید، لبنیات مصرفی شما باید از نوع كم چرب باشد.

وی اضافه كرد: خوردن ماهی ممكن است احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را 50 درصد كاهش دهد. بهترین نانی كه دیابتی‌ها می‌تواند مصرف كند، نان‌های سبوس دار است و بهترین گزینه مصرف نان سنگك و نان جو است.

این كارشناس تغذیه و رژیم درمانی افزود: كلم بروكلی، جو، مغزها، قارچ خوراكی، سبوس غلات، ریواس و مخمر از سبزی‌های مفید هستند كه از منابع غنی كروم است و به تنظیم قند خون در محدوده مطلوب كمك می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha