متاسفانه داروها و وسایل تقلبی این جراحی‌ها نیز زیاد شده و به دلیل قیمت‌ ارزان در بسیاری از مكان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیماران پس از بروز عوارض به متخصص مربوطه مراجعه می‌كنند و برای رفع عوارض باید چندین برابر هزینه كنند. به این ترتیب انجام چنین اعمالی در این مكانها و افراد غیر متخصص توصیه نمی‌شود؛ این اعمال امكانات و شرایط خاص خود را می‌طلبد و نباید كیفیت را فدای كمیت كرد.

تزریق ژل و بوتاكس در آرایشگاه‌ها، عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد
سلامت نیوز: فوق تخصص جراحی پلاستیك چشم گفت: تزریق ژل و بوتاكس در آرایشگاه‌ها، عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

به گزارش  دانشگاه علوم پزشكی تهران،ابوالفضل رحیمی، عضو كمیته علمی كنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیك صورت با هشدار نسبت به انجام اعمال جراحی زیبایی از سوی افراد نامرتبط و بروز عوارض جبران ناپذیر در متقاضیان این اعمال، گفت: تزریق ژل و بوتاكس در آرایشگاه‌ها عوارض جبران ناپذیری را به دنبال دارد كه برای رفع آن باید چندین برابر هزینه شود.

فوق تخصص جراحی پلاستیك چشم و صورت جراحی زیبایی پلك را رایج‌ترین جراحی‌ زیبایی در دنیا عنوان كرد و گفت: شاید جراحی پلاستیك بینی در ایران شایع‌ترین عمل زیبایی باشد اما عمل جراحی زیبایی پلك در دنیا طرفداران زیادی دارد و سرعت رشد آن رو به افزایش است.

وی ادامه داد: عمل‌های جراحی زیبایی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ جراحی‌های جوان‌سازی صورت در سنین بالای 35 سال و جراحی‌هایی كه فرد از خصوصیتی در صورت خود راضی نیست و در سنین پایین‌تر از 35 سال برای اصلاح آن خصوصیت مراجعه می‌كند.

وی با تاكید بر لزوم انجام جراحی‌های زیبایی توسط متخصصان این حوزه ادامه داد: امروزه در شرایطی كه علم پیشرفت كرده و تمام رشته‌های پزشكی به صورت تخصصی انجام می‌شوند بهتر است جراحی‌های زیبایی نیز از سوی متخصصان مربوطه انجام شوند؛ چرا كه در این شرایط موفقیت حاصل می‌شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیك چشم و صورت افزود: از آنجا كه عمل‌های جراحی زیبایی از بازار پرسودی برخوردار است متأسفانه بسیاری از افراد نامرتبط حتی از رشته‌های غیرپزشكی به این امر اقدام می‌كنند؛ به طوری كه برخی در مطب‌ها اعمال فوق تخصصی انجام می‌دهند.

وی افزود: حتی برخی آرایشگاه‌ها به تزریق ژل و بوتوكس اقدام می‌كنند. این در حالی است كه انجام این اعمال در چنین شرایطی خطرات و عوارض زیادی دارد.

وی گفت: متاسفانه داروها و وسایل تقلبی این جراحی‌ها نیز زیاد شده و به دلیل قیمت‌ ارزان در بسیاری از مكان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیماران پس از بروز عوارض به متخصص مربوطه مراجعه می‌كنند و برای رفع عوارض باید چندین برابر هزینه كنند. به این ترتیب انجام چنین اعمالی در این مكانها و افراد غیر متخصص توصیه نمی‌شود؛ این اعمال امكانات و شرایط خاص خود را می‌طلبد و نباید كیفیت را فدای كمیت كرد.

رحیمی در پاسخ به این پرسش كه برخی متقاضیان اعمال زیبایی هنگام مراجعه با قول‌های 100درصد تضمینی ارائه كنندگان این خدمات مواجه می‌شوند، گفت: در عالم پزشكی قول 100درصد وجود ندارد. چنین قول‌هایی جای سؤال دارد و متقاضیان اعمال جراحی زیبایی باید نسبت به اقدامات این افراد شك كنند؛ چرا كه ممكن است این افراد برای جذب بیمار از چنین واژه‌هایی استفاده كنند.

وی با تاكید بر اهمیت مشاوره صحیح برای جراحی زیبایی از سوی پزشك متخصص، گفت: آمار جراحی‌های زیبایی در ایران از شیوع بالایی برخوردار است و نباید در این دام افتاد؛ چرا كه جراحی زیبایی برای هر كسی لازم نیست.

رحیمی گفت: جراحی‌های بی‌جا برخی مواقع عوارضی به جا می‌گذارند و فرد علاوه بر عوارض جسمی با ضایعات روحی فراوانی مواجه خواهد شد. این در حالی است كه بسیاری از این عوارض قابل جبران نیست. پزشك باید مشاوره مناسب به بیمار ارائه دهد. نباید فرد به انجام این گونه اعمال تشویق شود. متاسفانه بسیاری از اعمال جراحی زیبایی در ایران عمل‌های به‌جایی نیست.

وی بیشترین سن مراجعه برای اعمال جراحی زیبایی پلك را پس از 35 سالگی عنوان كرد و گفت: البته سنین پایین‌تر نیز برای تغییر ظاهر به این امر اقدام می‌كنند. اگر چه مراجعه كنندگان مرد زیادی نیز برای این اعمال وجود دارند اما هنوز اكثریت با زنان است. البته این نسبت در سایر كشورهای دنیا متفاوت است.

رحیمی به كاربردهای جراحی زیبایی پلك ( بلفاروپلاستی) برای اصلاح عیوب اطراف چشم‌ها اشاره كرد و گفت: چین و چروك‌هایی كه هنگام خنده ایجاد می‌شود با جراحی زیبایی پلك‌ها برطرف نمی‌شود. به این منظور باید از دیگر روش‌های اصلاحی استفاده شود.

وی اضافه كرد: همچنین گاهی علت پف پلك‌ها، افتادگی ابروست كه باید اصلاح شود. به این منظور نیز روش‌های اندوسكوپیك مورد استفاده قرار می‌گیرند و با استفاده از برش‌های بسیار كوچك اصلاحات لازم صورت می‌گیرد. چنین روش‌هایی بسیار پیشرفته هستند و خوشبختانه این اقدامات چند سالی است در ایران نیز در حال انجام است، هر چند انجام این اعمال به صورت محدود در ایران صورت می‌گیرد اما هم ردیف پیشرفته‌ترین كشورهای دنیا انجام می‌شود.

وی گفت: در دومین كنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیك صورت روش‌های اندوسكوپیك صورت و عمل‌های جراحی زیبایی پلك و آخرین پیشرفت‌ها ارایه و آموزش داده می‌شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیك چشم و صورت با تاكید بر آن كه هیچ گاه احتمال بروز عوارض در اعمال زیبایی صفر نیست اما با بهره‌گیری از متخصصان مربوطه این عوارض بسیار كاهش می‌یابد، گفت: در اعمال زیبایی پلك ممكن است كبودی برخی افراد به دلیل خاصیت طبیعی پوست بیشتر از دیگران باشد. در روش‌های جدید توصیه می‌شود بیمار 48 ساعت پس از عمل از كمپرس سرد استفاده كند همچنین در روش‌های جدید چشم‌ها پانسمان و بسته نمی‌شود.

وی گفت: خونریزی‌های مختصر نیز می‌تواند از عوارض این جراحی‌ها باشد. برداشتن پوست اضافی نیز سبب می‌شود پلك بسته نشود یا به علت كشیده شدن بیش از حد پوست پلك‌ها به سمت بالا برگردد كه با دقت كافی و انتخاب جراح متخصص مربوطه می‌توان از این عوارض جلوگیری كرد.

دومین كنگره خاورمیانه‌ای راینولوژی و جراحی پلاستیك صورت با حضور صاحبنظران برجسته ایران و دنیا با هدف ارائه جدیدترین روش‌های جراحی پلاستیك صورت از 26 تا 28 آبان در هتل المپیك برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha