یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 211707

مدیرملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به آغاز عملیات نصب اولین ایستگاه پایش شناور و آنلاین تالاب ها در کشور گفت: با نصب این ایستگاه ها اطلاعات تالاب ها به روز می شود.

تالاب ها به روز می شوند

سلامت نیوز: مدیرملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به آغاز عملیات نصب اولین ایستگاه پایش شناور و آنلاین تالاب ها در کشور گفت: با نصب این ایستگاه ها اطلاعات تالاب ها به روز می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ابوالفضل آبشت  افزود: برای اولین بار این ایستگاه در تالاب چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری نصب شده و به زودی اندازه گیری آنلاین پارامترهای اکوسیستمی این تالاب آغاز می شود.


وی اظهار کرد: قرار است دومین ایستگاه اندازه گیری نیز در تالاب کانی برازان در استان آذربایجان غربی نصب شود که یک تا دو ماه آینده کار آن به پایان می رسد.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران افزود: ایستگاه اندازه گیری در اعماق مختلف پارامترهایی مانند دمای آب، دمای هوا، شوری، تغییرات سطح تراز آب، رطوبت، تشعشات خورشید و اکسیژن محلول در آب را اندازه گیری می کند.


آبشت درباره نحوه کار ایستگاه های پایش آنلاین گفت: ایستگاه پایش آنلاین یک سری اطلاعات کمی و کیفی تالاب را در اختیار قرار می دهد، از سیستم های به روز و مکانیزه است که به صورت وایرلس اطلاعات را ذخیره و در زمان های طولانی در اختیار متقاضی قرار می دهد که می توان با استفاده از این داده ها تغییرات را در تالاب ها مشاهده کرد.


وی افزود: اکنون در شرایط فعلی هر هفته یا هر ماه کار پایش تالاب ها در خصوص کیفیت آب در اعماق مختلف توسط یک فرد انجام می شود که با نصب این دستگاه کار پایش به صورت مکانیزه انجام خواهد شد و هم اینکه تمام اطلاعات یکجا ذخیره و در اختیار افراد متقاضی قرار می گیرد.


وی با بیان اینکه این اطلاعات می تواند برای انجام کارهای مطالعاتی، تحقیقاتی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد تاکید کرد: همچنین این اطلاعات می تواند به مدیران در تصمیم گیری های مدیریتی که برای حیات تالاب ها بسیار حایز اهمیت است، نگاه ویژه و خوبی بدهد.
وی گفت: به عنوان مثال ممکن است در زمان رصد اطلاعات، افزایش فسفات یا نیترات در تالابی مشاهد شود که در این صورت می توان بلافاصله ورودی، منشا و علت را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کرد.


وی با بیان اینکه نحوه و میزان اطلاعات بر اساس نیاز قابل تنظیم است ادامه داد: این پارامترها به صورت لحظه ای پایش و ذخیره می شود و این امکان وجود دارد که به شکل آنلاین بر روی تلفن همراه و یا دستگاه های دیگر دریافت شود، در واقع این اطلاعات به صورت خودکار و لحظه ای ارسال می شود.
آبشت در پاسخ به اینکه آیا قرار است ایستگاه های پایش برای تمام تالاب ها نصب شود گفت: نقش ما به عنوان یک پروژه بین المللی این است که ابزارهای جدید مدیریتی را به کشور معرفی کنیم، برای این کار ابتدا ابزار جدید را پایلوت می کنیم و اطلاعات به دست آمده را در اختیار یک مجموعه مانند سازمان حفاظت محیط زیست یا دست اندرکاران محلی که برای مدیریت به این اطلاعات نیاز دارند، قرار می دهیم که در نهایت آنها باید نسبت به عملکرد دستگاه و اینکه برای بهتر شدن روند کار نقش آفرین است یا خیر، تصمیم گیری کنند.


وی با بیان اینکه معمولا زمان پایلوت یک تا سه سال است افزود: بعد از اینکه دوره پایلوت به پایان رسید اگر با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مدیریتی کشور سازگار بود برای نصب در تمام تالاب ها تصمیم گیری خواهد شد.


آبشت تاکید کرد: در هر صورت برای حفاظت از تالاب ها و به طور کلی محیط زیست باید به روز باشیم، اما باید در مدت پایلوت ضعف ها نیز شناسایی شود، به عنوان مثال ممکن است این اطلاعات جمع آوری و ارسال شود اما استفاده درستی از آنها نشود که در این صورت نصب آنها فایده نخواهد داشت بنابراین در زمان پایلوت تمام این فرضیه ها مورد بررسی قرار می گیرد.


وی گفت: اما اگر در روند کار با استفاده از اطلاعات کسب شده از این دستگاه ها، در وضعیت یک تالاب تغییری مشاهده شود نشان می دهد که از اطلاعات داده شده به نحو مطلوبی استفاده شده است بنابراین می توان گفت که سیستم خوبی است پس دولت سرمایه گذاری کند.
آبشت با بیان اینکه هزینه نصب دستگاه بر عهده پروژه حفاظت از تالاب ها است افزود: قیمت هر دستگاه
بر اساس تعداد سنسور، جنس سنسور و پارامترهای سنجش متفاوت است، در واقع از 100 میلیون تومان به بالا است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha