عضو پژوهشكده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: 50 درصد دیابتی‌ها فشار خون دارند، 24 درصد آنها به بیماریهای قلبی مبتلا می‌شوند و 15 درصد قطع عضو می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز اشرف علی‌مددی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، با بیان اینكه دیابت یك بیماری خاموش است افزود: 34 درصد افراد مبتلا به دیابت به بیماری‌های قلبی، 12 درصد به نارسایی كلیه، 24 درصد آنها درگیری چشمی و 5 درصد آنها به بیماری آب مروارید مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینكه شایع‌ترین علت مرگ به دلیل سكته مغزی و قلبی بر اثر دیابت است تصریح كرد: شایع‌ترین علت نابینایی، قطع اندام و نارسایی كلیه نیز به علت دیابت است همچنین زخم پای دیابتی را نباید فراموش كرد كه 15 درصد بیماران دیابتی به آن مبتلا می‌شوند و 15 تا 20 درصد این مبتلایان قطع عضو می‌شوند.

علی‌مددی تصریح كرد: زخم پای دیابتی زخمی دردناك است و هزینه زیادی به بهداشت جامعه تحمیل می‌كند چرا كه این افراد باید 4 هفته بستری باشند. همچنین باید در نظر داشت افرادی كه دیابت دارند 40 برابر بیماران دیگر پای خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: فردی كه مبتلا به دیابت است ممكن است هیچ علامتی نداشته باشد حتی در مواردی دیده شده كه فردی 10 سال به دیابت مبتلا بوده اما متوجه این عارضه نشده است. لذا باید در نظر داشت كه بر اساس بررسی‌های بین‌المللی 50 درصد افراد دیابتی از بیماریهای خود اطلاعی ندارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خاطرنشان كرد: افرادی كه اضافه وزن، عدم تحرك بدنی، چربی و فشار خون بالا دارند و زنانی كه بچه‌ بالای 4 كیلو به دنیا آورده باید از نظر دیابت بررسی شود. همچنین بیماران دیابتی هر روز باید 30 دقیقه ورزش كنند كه 5 دقیقه اول را حركات گرم كننده و 5 دقیقه آخر را حركات شل كننده عضلات انجام دهند.

وی با بیان اینكه مهمترین دارویی كه قند خون را بالا می‌برد كورتون است اضافه كرد: بچه‌ای كه از مادر مبتلا به دیابت به دنیا آمده و بالای 4 كیلو است نیز باید آزمایش دیابت دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha