یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 211713

حقانی: شهرداری تراکم می فروشد تا خرج جمع آوری زباله کند

تولید برق از زباله در تهران، از ادعا تا واقعیت

سلامت نیوز:سخنانش در نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره تولید برق از زباله‌های تهران، یک روز نگذشته، واکنش معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و برخی اعضای شورای شهر تهران را به دنبال داشت.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در این مناظره از ناتوانی شهرداری تهران در تفکیک و بازیافت زباله پایتخت از مبدأ انتقاد کرده بود که همین موضوع موجب شد تا شهردار تهران مدعی شود که از زباله‌های تهران برق تولید می شود. معصومه ابتکار در توییتر خود با تأیید سخنان جهانگیری مبنی بر تفکیک نشدن زباله‌های تهران از مبدا، نوشت: «در پسماند هم نکته آقای جهانگیری درست بود، تفکیک از مبدأ در تهران پیش نرفته، زباله‌سوز فقط ٢٠٠ تن را پردازش می‌کند یعنی فقط ۵ درصد زباله تهران که ٧ هزار تن (در روز) است.»


محمدمهدی تندگویان، یکی از اعضای شورای شهر تهران هم دراین باره در توئیتر خود نوشت: «آقای قالیباف! اسناد مربوط به تولید برق از زباله و کود کمپوست و میزان درآمد حاصل ازآن را به شورای شهر اعلام کنید، این ۴ سال است که درخواست ماست.»با این حال، محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران در این باره با رد سخنان شهردار تهران درباره تفکیک از مبدأ زباله‌ها در شهر تهران، سخنان جهانگیری را تأیید کرده و به «ایران» می‌گوید: حرف‌های آقای جهانگیری مبتنی بر واقعیت است. متأسفانه آنچه امروز در شهر تهران در قالب تفکیک از زباله انجام می‌شود، تاراج غیر بهداشتی زباله‌ها از سوی کولبرها یا همان زباله‌گردهاست. درحالی که قانون پسماند مصوب سال 83، به صراحت از تفکیک زباله در مبدأ تأکید دارد.

اما اگر بپرسید این کار در تهران چگونه جلو می‌رود، من می‌گویم بین 2 تا 4 درصد! اگرچه مقامات شهرداری ادعا می‌کنند، 19 درصد است، ولی اینطور نیست، همان درصد اندک هم سهم شهروندانی است که زباله‌های تفکیک شده خود را به کیوسک‌های بازیافت تحویل می‌دهند.وی با بیان اینکه هم اکنون زباله‌ها به شکل کاملاً غیر بهداشتی در تهران تفکیک می‌شود، ادامه می‌دهد: «این تفکیک هم از مخازن توسط کارگران خارجی و ایرانی یا همان کولبرها از 75 هزار مخزن سطح شهر تهران انجام می‌شود که کاملاً غیر بهداشتی است و مغایرت قانونی دارد.»حقانی با بیان اینکه نقطه کلیدی در قانون پسماند، بحث تفکیک از مبادی تولید یعنی منازل، اماکن اداری و تجاری و حتی بیمارستان‌هاست، ادامه می‌دهد: این یعنی باید مردم در این موضوع مشارکت کنند. قرار هم نیست همه مواد مثل کشورهای توسعه یافته کاملاً از هم جدا شود، در ابتدای کار حداقل باید زباله‌های تر از مواد جامد (قابل بازیافت مثل شیشه و کاغذ و فلز) جدا شود و مواد تر نیز به کود کمپوست تبدیل شود، امااین کار به هیچ وجه انجام نمی‌شود.وی با انتقاد از راه‌اندازی دو زباله سوز در تهران (کهریزک و تلو) با رد تأمین برق از این دو زباله سوز اینطور توضیح می‌دهد: زباله سوز تلو را حدود 4 سال پیش در اول جاده دماوند راه‌اندازی کردند، اما حتی مثقالی برق هم از آن نگرفته‌اند.
همان زمان برای ساخت آن 20 میلیارد تومان با کمک بخش خصوصی هزینه شد، درحالی که تکنولوژی آن با تکنولوژی روز دنیا تطابق نداشت و از طرفی با جنس و ترکیب زباله‌های تهران همخوانی نداشت.


حقانی همچنین به زباله سوز کهریزک اشاره کرد و با بیان اینکه این زباله سوز هم چینی است و کاربردی ندارد، می‌گوید: بنده و آقای حافظی 2 بار از این زباله سوز بازدید میدانی داشتیم که هر دو بار هم تعطیل بود و کار نمی‌کرد. به نظر من این حرف ها بیشتر شبیه شعار است تا واقعیت.
این عضو شورا با بیان اینکه سالانه 500 -600 میلیارد تومان در حوزه پسماند هزینه می‌شود، می‌گوید: درحالی که براساس قانون سال 90 (مصوبه هیأت وزیران)، کلانشهرها نباید یک ریال هم در این حوزه کمک بگیرند و باید از درآمد پسماند هزینه‌هایشان را تأمین کنند. اما آقایان تراکم می‌فروشند تا خرج جمع‌آوری زباله کنند! هم اکنون حدود 700-800 نفر در سازمان پسماند مشغول به کارند که حقوقشان از افزایش بهای خدمات و از جیب مردم تأمین می‌شود که این عادلانه نیست. متأسفانه چون هزینه‌های جاری سازمان پسماند بالاست، بهای خدمات هم افزایش می‌یابد. وی عدم مشارکت مردم در اجرای طرح تفکیک از مبدأ را ناشی از عملکرد ضعیف شهرداری دانسته و می‌گوید: این وظیفه شهرداری است که در این زمینه طرح‌های تسهیل‌گری، آموزش و برنامه‌ریزی داشته باشد تا مردم موظف به تفکیک از مبدأ شوند. حقانی همچنین به ادعای تولید برق از زباله‌سوزها اشاره کرده و می‌گوید: مدعی هستند از زباله‌سوز کهریزک 2 تا 3 مگابایت برق تولید می‌کنند، اما این زباله‌سوز هم چینی است. در تلو هم تا آنجا که می‌دانیم برقی تولید نمی‌شود.وی درباره صادرات زباله به خارج از کشور هم با رد این موضوع می‌گوید: اگر زباله به صورت بهداشتی تفکیک شود، خریدار هم داریم، اما الان درآمدی از این ناحیه جذب نمی‌کنیم. ضمن آن‌که پیمانکاران هم گزینشی انتخاب می‌شوند و متخصص این کار نیستند. بنابراین همچنان معتقدم حرف‌های ایشان کاملاً اشتباه بود.


تولید روزانه 90 تن پسماند بیمارستانی در تهران


افشین حبیب‌زاده (عضو علی‌البدل شورای شهر تهران) هم در توییتر خود اینطور نوشت: «آیا می‌دانید؛ روزانه 90 تن پسماند بیمارستانی تولید می‌شود که 20 تن آن بسیار خطرناک است، اما هنوز یک زباله‌سوز بیمارستانی در این شهر نداریم.»مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم درباره ادعای قالیباف در زمینه تولید برق از زباله به ایلنا می‌گوید: در حوزه محیط زیست هیچ کار خاصی از شهردار ندیدم و نباید ادعای محیط زیستی کنند. اسماعیل کهرم ، کارشناس محیط زیست  نیز با تأکید براینکه اقدامات قالیباف در زمینه بازیافت زباله در سطح پایین و آزمایشی است، می‌افزاید: کود کمپوستی هم که تولید می‌شود، دارای کیفیت بسیار پایین بوده و پر از شیشه و پلاستیک است، از سوی دیگر میزان الکتریسته‌ بسیار کمی تولید می‌شود و جای سؤال دارد، چرا در مناظره هیچ آماری ارائه نشد، در حقیقت هیچ آماری وجود ندارد، چرا که کارهایی که در این زمینه صورت گرفته آنقدر سطحی است که ارزش ندارد به آن اشاره شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha