وزیر بهداشت، گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق و پیشرو جهان در زمینه حذف مالاریا مطرح است.

ایران در حذف مالاریا پیشرو است/کمتر از ۱۰۰ مورد مبتلا

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق و پیشرو جهان در زمینه حذف مالاریا مطرح است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر سید حسن هاشمی در پیامی به مناسبت ٢٥ آوریل روز جهانی مالاریا با بیان اینکه در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق و پیشرو جهان در زمینه حذف مالاریا مطرح است، یادآور شد: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تعداد موارد بومی مالاریا در ۵ سال گذشته از حدود ۸۰۰۰ مورد به کمتر از ۱۰۰ مورد در پایان سال ۱۳۹۵ رسیده است که موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود و شیوه پیشگیری در ایران را به الگویی برای سایر کشورها تبدیل کرده است.

متن کامل پیام وزیر بهداشت

مالاریا هنوز از مهم ترین علل مرگ و میر در برخی کشورهای در حال توسعه است. انتقال این بیماری کماکان در ۹۹ کشور دنیا گزارش می‌شود و در جهان، حدود ۳.۳ میلیارد نفر در معرض خطر ابتلا به مالاریا قرار دارند.

بر اساس آخرین تخمین منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵ تعداد مبتلایان ۲۱۴ میلیون نفر بوده و مالاریا سبب مرگ ۴۳۸ هزار نفر شده است که ۳۰۶ هزار نفر آنها کودکان زیر پنج سال بوده‌اند.

در کشور ما، موارد اولیه بیماری عمدتاً از کشورهای مجاور به خصوص همسایه‌های شرقی و بویژه پاکستان وارد کشور می‌شود و طبیعی است که موارد ثانوی این بیماری از طریق گزش پشه به دیگران انتقال می‌یابد. نمود این واقعیت در استان های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان قابل مشاهده است.

در گذشته البته این بیماری در اغلب مناطق کشور شایع بوده و موجب ابتلای میلیون‌ها نفر و مرگ ‌و میر هزاران نفر می شده است. خوشبختانه پس از تصویب برنامه حذف مالاریا در شورای عالی سلامت و امنیت غذا در سال ۱۳۸۹ و به دنبال آن اجرای برنامه‌های کنترل و پیشگیری مناسب، اکنون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق و پیشرو جهان در زمینه حذف مالاریا مطرح است.

بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تعداد موارد بومی مالاریا در ۵ سال گذشته از حدود هشت هزار مورد به کمتر از ۱۰۰ مورد در پایان سال ۱۳۹۵ رسیده است که موفقیت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود و شیوه پیشگیری در ایران را به الگویی برای سایر کشورها تبدیل کرده است.

برای گام‌های بعدی اما همگام با توسعه پایدار کشور، نیاز به تقویت همکاری‌های مؤثر بین بخشی برای سرعت بخشیدن حرکت به سوی اهداف برنامه داریم؛ در این زمینه، همکاری با وزارت نیرو به منظور برق رسانی به مناطق مالاریاخیز، از تجارب موفق بوده است.

عقد تفاهم‌نامه با سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی کشور نیز می‌تواند آغازگر حرکتی جدی برای حذف مالاریا از این مناطق باشد.

در پایان لازم می‌دانم از همه دست اندرکاران برنامه حذف مالاریا، به ویژه کارکنان زحمتکش شاغل در مناطق مالاریاخیز جنوب و جنوب‌شرقی کشور که با تلاش‌های مؤثر، موفقیت های بزرگی را برای نظام سلامت رقم زده‌اند، صمیمانه تشکر کرده، شادابی و سلامت روزافزون را برایشان آرزو کنم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha