یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 211727

باغ فرشته، تنها یادگار باغ‌های سرسبز و خرم این محله است.

باغ‌كُشی در فرشته

سلامت نیوز:باغ فرشته، تنها یادگار باغ‌های سرسبز و خرم این محله است. شهرداری‌تهران برای مالك آن( بنیاد مستضعفان) پروانه‌ ساخت یك برج در باغ را صادر كرده است. صدور پروانه برج، اعتراض گسترده فعالان محیط زیست و اهالی محله فرشته را درپی داشت. تاكنون 227 اصله درخت این باغ قطع شده و شهرداری نیز پروانه این برج را همچنان تمدید می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: قالیباف در مناظره جمعه گذشته درحالی با افتخار از ایجاد كمربند سبز تهران سخن گفت كه هفت هزار هکتار از باغ‌های شهر، طی 12 سال‌ مدیریت او در تهران ناپدید شده است. برج‌هایی كه هر روز در باغ‌های تهران سبز می‌شوند، گواه روشنی بر این آمار است. یكی از باغ‌هایی كه ممكن است به سرنوشت این هفت هزار هكتار باغ نابود شده دچار شود،تنها باغ باقی‌مانده در خیابان دكتر حسابی محله فرشته است. بهمن‌ امسال بود كه خبر یورش شبانه بیل‌های مكانیكی به باغ و قطع تعدادی زیادی از درختان آن خبرساز شد. پس از رسانه‌ای شدن و حساسیت افكار عمومی نسبت به آن، پرونده باغ فرشته به صحن شورای شهر رفت و شورا خواستار لغو مجوز این پروژه شد.

باغ بنیاد مستضعفان باید دوباره مصادره شود

محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران نیز، خواستار مصادره باغ به‌نفع شهروندان شد و گفت:« در خیابان دکترحسابی محله فرشته، یک باغ چهار هزار متری وجود دارد که در تمامی کمیسیون‌های مربوطه و نقشه‌های شهری به‌عنوان باغ شناخته شده است. مالک اصلی این باغ، بنیاد مستضعفان است. تعداد زیادی از درخت‌های این باغ در مقاطع مختلف زمانی توسط مالک آن قطع شده است که گزارش‌های مربوط به این موضوع موجود است. درفاصله سال 92 تا 95 سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در نامه‌ای به شهرداری منطقه یک اعلام کرده است که براساس تبصره یک قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز، به‌دلیل اینکه مالک، قطع درخت داشته و این سازمان از او شکایت کرده است، تا اعلام نظر و صدور رای نهایی در دادگاه، شهرداری منطقه یک از تمدید پروانه ساختمان به مالک خودداری کند.

متاسفانه برخلاف درخواست و اعلام سازمان پارک‌ها و فضای سبز، شهرداری منطقه یک اقدام به تمدید این پروانه ساختمانی کرده است. در شورای شهر مقرر شد که به هیچ‌وجه اجازه ساخت برای این باغ صادر نشود و پرونده نیز به مراجع قانونی ارجاع داده شده است. شورای شهر تهران، پیگیر مصادره این باغ به نفع شهروندان و شهر است».

تكذیب قطع درخت توسط بنیاد مستضعفان

رییس بنیاد مستضعفان به‌عنوان مالك اصلی باغ‌فرشته، درباره قطع درخت‌های باغ گفت:« ما هیچ درختی را در باغ الهیه قطع نکردیم. در الهیه یک زمین ۴۰۰۰ متری داریم که U شکل است و بخشی از آن در طرح است. ما با رعایت همه مقررات از شهرداری پروانه ساخت گرفته‌ایم. ۲۹۲درخت باید آنجا باقی بماند که از این‌ها ۳۰ درخت شکسته بوده است. موظف هستیم که این درخت‌ها را بکاریم و ۲۹۲ درخت سالم تحویل ‌دهیم. به هیچ وجه در باغ الهیه درختی را قطع نکردیم. اگر درختی قطع کردیم، خشکیده بوده است».

به‌جای مصادره، 171 اصله درخت قطع شد

اما پس از گذشت چندین ماه، خبری از مصادره باغ یا لغو مجوز پروانه ساختمانی آن نیست. تنها خبر تلخی كه از باغ فرشته به‌گوش می‌رسد، قطع و خشكاندن 171 اصله درخت این باغ است. یكی از اهالی خیابان دكتر حسابی به «قانون» از قطع درختان این باغ در تعطیلات نوروز خبر داد و گفت:« مالک به‌علت سود ناشی از ساخت و ساز در این باغ و برای عدم اعمال مجازات‌های مندرج در لایحه قانونى حفظ و گسترش فضاى سبز در شهرها؛ از جمله عدم اعمال مجازات کیفری، غرس درختان نابود شده در محل، تاخیر در اعمال تبصره یک ماده 6 و با پرداخت جرایم نقدی قبلی و بعدی، نه‌تنها مجازات نشده است، بلكه همچنان به تخریب و نابودی باغ ادامه می‌دهد».

تایید قطع درختان توسط سازمان پارك‌ها

او ادامه داد:« در این خصوص براساس نامه‌های شماره 672658/6/611 مورخ 31/5/95 و شماره 73570/6/611 مورخ 29/1/96 سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران خطاب به شهرداری منطقه یک تهران، مالک تنها در فاصله 6 ماه، 171 اصله درخت و در مجموع 227 اصله درخت را در این باغ سرسبز از بین برده است. اهالی خیابان دکتر حسابی به‌شدت نگران هستند که بنیاد مستضعفان به‌عنوان مالک این باغ به جهت داشتن ارتباطات خاص خود، تنها با پرداخت جرایم نقدی و همچنین با بی‌توجهی شهرداری منطقه یک، همچون دفعات قبل، اندك درختان بی‌دفاع این باغ را نیز با راه‌های مختلف و بی‌رحمانه از بین ببرد».

پلمپ باغ؛ تنها راه‌نجات

یكی از این شهروندان با اشاره به اینكه از دادستان تهران درخواست پلمپ باغ را كرده‌ایم، گفت:« برای توقف روند خشکاندن و از بین بردن درختان، در نامه‌ای از دادستان تهران تقاضا كرده‌ایم كه هرچه سریع‌تر نسبت به پلمپ و تخلیه کامل این باغ از عوامل و کارگران مالک اقدام كنند. همچنین نسبت به اعمال تبصره یک ماده 6 لایحه قانونى حفظ و گسترش فضاى سبز در شهرها، مجازات کیفری برای مالك درنظر گرفته شود».

باغ به‌نفع شهروندان مصادره شود

او با اشاره به صحبت‌های محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران درخصوص مصادره باغ فرشته عنوان كرد:«مساله مهم درباره این باغ، مصادره و ضبط آن به‌نفع شهر و صرف آن برای خدمات عمومی شهر است. کمیسیون ماده هفت و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز بر اجرای کامل مجازات‌ها صحه گذاشته‌اند. شنیده‌ها حاكی از آن است كه قوه قضاییه، تنها به مجازات نقدی مالک بسنده كرده؛ به‌طوری که نماینده مالک به همسایگان این باغ اعلام كرده است ظرف چند روز آینده عملیات تخریب و نوسازی را در این باغ آغاز خواهند كرد و به‌زودی یکی از منابع ارزشمند محیط زیست منطقه یک،به آهن و سیمان تبدیل می‌شود.

این باغ توسط بنیاد مستضعفان مصادره شده و هم‌اکنون با تخلفات آشکار صورت گرفته در آن، شرایط بازگرداندنش به مردم، مطابق با مفاد قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است. مصادره دوباره این باغ، از یك سو موجب درس عبرتی برای تخریب‌گران باغ‌ها می‌شود و از سوی دیگر از نابودی و قطع این درختان کهنسال باقی‌مانده باغ جلوگیری می‌‌كند. هم‌اکنون پرونده این باغ نزد معاونت محترم دادستان کل استان تهران در امور شهرداری‌ها بوده و منتظر اقدام ایشان درخصوص تبدیل آن به فضای سبز عمومی بر اساس قانون هستیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha