قطار گردشگری ایران روی ریل افتاده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد ایران در بهار گرشگردی خود به‌سر می‌برد و همزمان شیراز و اصفهان، دو نگین گردشگری ایران با رشد بالای گردشگر مواجه شده‌اند.

گردشگران خارجی 8 میلیارد دلار به ایران آوردند

سلامت نیوز:قطار گردشگری ایران روی ریل افتاده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد ایران در بهار گرشگردی خود به‌سر می‌برد و همزمان شیراز و اصفهان، دو نگین گردشگری ایران با رشد بالای گردشگر مواجه شده‌اند. 


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:  هشت میلیارد دلار در سال 95، حاصل قدم‌گذاشتن این گردشگران به داخل مرزهایی ایران است؛ مرزهایی که حالا درهای خود را برای ورود گردشگران خارجی باز کرده تا درآمد بیشتری را در سال 96 از آن خود کنند. 
شاید پرسید چرا تمام تلاش‌ها بر رونق توریست خارجی ختم می‌شود؟ توریست خارجی در صنعت گردشگری هر کشوری بسیار مهم است زیرا خروج ارز از کشور مبدأ و هزینه آن در کشور مقصد، سود مطلوبی را به اقتصاد آن تزریق می‌کند. پولی که روی کسب‌وکارهای کوچک ازجمله فعالان خرد صنایع دستی نیز تأثیر می‌گذارد و علاوه بر رونق اقتصادی مشاغل متعدد، کشور مقصد گردشگری می‌تواند روی درآمدی که از میزبانی گردشگران نصیبش می‌شود، حساب کند و آن را از تکیه بر درآمدهای فروش انرژی ازجمله نفت نجات دهد. 


ایران در آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، گرچه همچنان جزء اولین مقصد ارزان گردشگری دنیا بوده اما توانسته با احتساب تمامی شاخص‌ها از هفت، رقم 3,4 را به‌دست آورد که به نسبت گزارش قبلی با رشد یک‌دهم درصدی همراه بوده است؛ ویژگی‌ای که بسیاری از گردشگران را به‌واسطه آن به خود جذب کرده است، «کشوری با بیشترین جاذبه‌های گردشگری اما با کمترین هزینه»؛ البته شاید این ویژگی آن‌قدرها هم منفی نباشد، زمانی که سبب جذب گردشگرانی از میان 10 کشور برتر صنعت گردشگری اسپانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، بریتانیا، آمریکا، استرالیا، ایتالیا، کانادا، سوئیس شود. 
شیراز و اصفهان، دو شهر تاریخی و فرهنگی ایران از آغاز سال 96 تاکنون پذیرای گردشگران خارجی بوده است و همین سبب شده تا شهروندان و توریست‌های ایرانی، حتی در فضای مجازی آن را بازتاب دهند. امید، یکی از کاربرانی است که به شهر شیراز سفر کرده و نوشته است: «از هر سوی تخت جمشید، صدای گردشگران آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی و چینی می‌آید. تا‌به‌حال، این همه توریست غربی را یک‌جا ندیده بودم.»


افزایش ۵۹ درصدی گردشگران در فروردین ۹۶


اما آیا آمارها این موضوع را تأیید می‌کنند؟ مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در گفت‌وگو با خبرآنلاین از افزایش 59 درصدی گردشگران خارجی در فروردین 96 نسبت به فروردین 95 خبرداد. به گفته او، استان فارس در فروردین سال 95، 43 هزار و 454 نفر بازدید داشته است. این آمار درحالی است که تعداد گردشگران خارجی در فروردین سال 96، 69 هزار و 172 نفر بازدید بوده است. امیری معتقد است که این آمار در اردیبهشت نیز افزایش خواهد داشت زیرا همچنان شاهد ثبت حضور گردشگر در این استان هستند؛ البته آن‌طور که مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس می‌گوید، اتفاقات خوشایند دیگری هم رخ داده و آن‌هم «کاهش میانگین سنی توریست‌های خارجی» با ورود گردشگران خارجی جوان به استان فارس است. 
به گفته امیری، تعداد گردشگران خارجی استان فارس در سال 90، 85 هزار و 668 نفر بازدید و در سال 91، 72هزار و 395 نفر بازدید بوده که براساس این آمار، ورود گردشگران خارجی در سال 91 به نسبت سال 90 با 15 درصد افزایش رو‌به‌رو بوده است. همچنین در سال 92، این استان 120 هزار و 42 نفر بازدید داشته که این سال نسبت به سال گذشته (91) با رشد 66 درصدی همراه بوده است. همچنین براساس آمار مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس، تعداد 281 هزار و 853 نفر بازدید گردشگر خارجی در سال 93 از استان فارس دیدن کرده‌اند که این سال نیز نسبت به سال 92، 135 درصد افزایش داشته است. سال 94، تعداد گردشگران خارجی 288 هزار و 698 نفر بازدید بوده که این آمار نسبت به سال 93 با رشد دو درصدی همراه بوده است. تعداد گردشگران خارجی در سال 95، 392 هزار و 466 نفر بازدید بوده که این آمار نسبت به سال 94، 36 درصد افزایش داشته است. 


رشد ۲۴۶ درصدی گردشگری شیراز در دولت یازدهم


براساس آمار مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس، آمار گردشگران خارجی در دولت یازدهم در مقایسه با دولت دهم با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو بوده است. به گفته او، آمار گردشگران خارجی از سال 90 تا 92، 278 هزار و 105 نفر بازدید و از سال 93 تا 95، 963 هزار و 17 نفر بازدید بوده است. آمار مقایسه‌ای تعداد گردشگران در دولت یازدهم با دولت قبل، حکایت از رشد 246 درصدی دارد. 
آمار اما نشان می‌دهد که این رشد تنها به گردشگری خارجی معطوف نمی‌شود. به گفته امیری، آمار بازدید گردشگران داخلی در فروردین سال 95 نیز یک میلیون و 539 هزار 694 نفر بازدید بوده است. همچنین این آمار در فروردین سال جاری، به یک میلیون و 642 هزار و 694 نفر بازدید رسیده که آمار بازدید گردشگران داخلی به نسبت سال 95، 6 درصد افزایش داشته است. 


فرانسوی‌ها بیشترین گردشگران فارس


شاید این سؤال هم ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد که توریست‌هایی که ایران را برای گردشگر انتخاب کرده‌اند، از چه کشورهایی بوده‌اند؟ براساس آمار مدیرکل میراث فرهنگی فارس، فرانسه با 10 هزار و 774 نفر بازدید و تایلند با 810 نفر بازدید، کشورهایی بوده‌اند که بیشترین و کمترین گردشگر را در فروردین در استان فارس داشته‌اند. فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند، سوئیس، چین، استرالیا، اتریش و تایلند ازجمله کشورهایی بوده‌اند که در فروردین سال 96 به استان فارس برای دیدن جاذبه‌هایش سفر کرده‌اند. 


سهم نیمه جهان از گردشگران خارجی


اما سهم نیمه جهان از این گردشگران خارجی چه بود؟ محسن یارمحمدیان، معاون گردشگری استان اصفهان در گفت‌‌و‌گو با خبرآنلاین می‌گوید: ۸۵ هزار گردشگر در ایام عید و تا آخر فروردین به اصفهان آمدند که تاکنون سابقه نداشته است. سال گذشته (۹۵) آمار گردشگران خارجی در فروردین ۱۰ هزار نفر و سال ۹۴، تعداد این گردشگران پنج هزار نفر بوده است. به گفته او، آمار ورود گردشگران خارجی در ایام نوروز به نسبت سال گذشته، ۸۵۰ درصد رشد داشته که به عبارت دیگر، تعداد گردشگران 8,5 برابر شده است. 


رشد ۵۰۰ درصدی گردشگری اصفهان در دولت یازدهم


براساس آمار معاون گردشگری استان اصفهان، تعداد گردشگران خارجی تا پایان سال ۹۱ و دو ماه پیش از استقرار دولت یازدهم،۶۰ هزار نفر بوده که پایان سال ۹۴ این آمار به ۲۴۸ هزار نفر رسیده که این آمار در سال ۹۵ بدون احتساب دو ماه پایانی، به بیش از ۳۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی رسیده است. مقایسه آمارهای سال ۹۱ با سال ۹۵ نشان می‌دهد که تعداد گردشگران خارجی در دولت یازدهم با رشد ۵۰۰ درصدی نسبت به دولت قبل در استان اصفهان همراه بوده است.
او دلیل این رشد فزاینده را حل‌وفصل مشکلات سیاست خارجی و دستاورد برجام می‌داند و می‌گوید: چند هفته پیش گروهی از خبرنگاران چینی به اصفهان آمده بودند. سرپرست این گروه به صراحت گفت که ما بعد از برجام متوجه رشد صنعت گردشگری در ایران شدیم.  یارمحمدیان می‌افزاید: دومین دلیل می‌تواند حضور معاونت گردشگری در نمایشگاه‌های بین‌المللی باشد. توزیع سی‌دی‌ و دی‌وی‌دی‌های هفت‌زبانه گردشگری در ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی، بخشی از فعالیت ما برای شناساندن ایران به کشورهای دیگر است. به طورحتم، رشد فزاینده گردشگری در دو استان فارس و شیراز نشان می‌دهد که سایر استان‌های گردشگرپذیر ایران نیز رونق بیشتری نسبت به سال قبل داشته و هرساله قطار گردشگری داخلی و خارجی در ایران با سرعت بیشتری به جلو حرکت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha