اغ گلستان تبریز در معرض نابودی است. شهروندان تبریزی که در سال‌های گذشته قطع‌شدن درختان، ازبین‌رفتن فضای سبز و فضای تفریحی این باغ را به چشم دیده بودند تصور هم نمی‌کردند روزی از ترس برخورد با معتادان و خلافکاران نتوانند حتی قدم به یکی از زیباترین پارک‌های شهر بگذارند.

حکایت‌هایی غمگین از «گلستان»

سلامت نیوز:باغ گلستان تبریز در معرض نابودی است. شهروندان تبریزی که در سال‌های گذشته قطع‌شدن درختان، ازبین‌رفتن فضای سبز و فضای تفریحی این باغ را به چشم دیده بودند تصور هم نمی‌کردند روزی از ترس برخورد با معتادان و خلافکاران نتوانند حتی قدم به یکی از زیباترین پارک‌های شهر بگذارند.

به گزارش سلامت ینوز، وقایع اتفاقیه نوشت:  از سال ۱۳۸۷ تمامی دستگاه‌های بازی کودکان در نخستین و واپسین پارک مرکز شهر تبریز بدون ذکر دلیلی موجه جمع‌آوری شده و بخش عظیمی از زیبایی پارک سر به افول گذاشت. به این بهانه که بخشی از پارک قرار بود در نقشه اولیه متروی تبریز قرار گیرد، بسیاری از درختان، چمن‌زارها و پوشش گیاهی پارک توسط شهرداری نابود شد و تمام آبنماهای تناور از سوی شهردار پیشین تبریز از میان برداشته شد. قرار بود جایگزین تمام کمبودها و نبودهای پارک را با نمادی به نام یادمان شمس‌تبریزی جبران کنند که از دوره شهردار قبلی آغاز شده و هم‌اکنون تنها اسکلت ابتدایی آن به صورت تزئین‌شده و توخالی به نمایش گذاشته شده است که قطع به یقین امروز دیگر ساختن چنین نمایی برای ساکنان امروزی پارک از هیچ جذابیتی برخوردار نخواهد بود. 


حتی مردها از ورود به پارک خودداری می‌کنند


دقیقا از زمانی که بهانه حضور خانواده‌ها در پارک، همان اسباب‌بازی و تفریح برچیده شد، پای مردم عادی و خانواده‌ها از پارک برچیده شد و امروز با هزاران تأسف معتادان، بی‌خانمان‌ها، دستفروشان غیرمجاز و در مواردی نیز بازنشسته‌ها، اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان پارک ملی تبریز هستند. این ویرانه‌سرای کنونی شاید به‌دلیل اینکه تا حدودی دور از چشم و گوش مردم ماند، کم‌کم به پاتوق معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شد. جای هزاران تأسف است پارکی که زمانی پارک ملی تبریز بود و بی‌شک همه خانواده‌های تبریزی با آن خاطرات زیادی داشتند، امروزه به وضعیتی دچار شده است که حتی مردان از ورود به آن خودداری می‌کنند، چه برسد به خانواده‌ها! اینکه در پارک جلوی چشمتان انواع و اقسام آدم‌های ناباب ناهنجاری‌های اجتماعی بروز می‌دهند و حتی می‌توانند در روز روشن موادمخدر خریدوفروش کنند، بیش‌ازپیش خبر نابودی پارک را داده و پای شهروندان عادی را بریده است. شاید این‌روزها تنها قشری که از سر ناچاری جرأت می‌کنند به این پارک بروند، پیرمردان و بازنشستگانی هستند که با دوستان خود و کلاغ‌های دلتنگ این باغ هم‌کلام می‌شوند. وضعیت نابسامان باغ گلستان تا حدی پیش رفته که افراد برای خرید کتاب از نمایشگاه کتابی که اطراف پارک ساخته شده هم احساس امنیت نمی‌کنند. 


خطر در کمین هنرستان نزدیک باغ گلستان


اما واقعا حیف است پارکی که حتی امروز از فضای بزرگ سبز و درختان تنومندی برخوردار است، در چنین وضعیتی به حال خود رها شود. درباره علت افول و اوضاع نابسامان باغ گلستان تبریز سراغ مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی می‌رویم. حسن استوار‌آذر به مهر می‌گوید: باغ گلستان یا فجر به‌دلیل قرارگرفتن در مرکز شهر و فضای سبز خوب و همچنین داشتن تعدادی نمایشگاه کتاب در اطراف، فرصت خوبی است برای برخی از عزیزان مسن و بازنشسته که عموما نمی‌توانند برای گردش به مقصدهای دور روی بیاورند.

او درباره علت ناهنجاری‌های پارک ادامه می‌دهد: اما به‌دلیل اینکه وسعت این پارک بزرگ است و تا حدودی از انظار عمومی دور افتاده، متأسفانه محل تردد یا تجمع برخی افراد ناباب هم شده است. هرچند در سال‌های اخیر نیروی انتظامی در داخل پارک یک پاسگاه برای کنترل بیشتر اوضاع بنیان گذاشت ولی باز ما شاهد آن هستیم که آن‌طور که باید افراد مخل و ناباب زدوده نشده‌اند. او با بیان اینکه برخی نابسامانی‌ها در مقابل هنرستان واقع در نزدیکی باغ گلستان باعث ازبین‌رفتن حیات این محیط آموزشی می‌شود، می‌گوید: خطاهایی که در آن ناحیه رخ می‌دهند بسیار تأسف‌بارند و برای دانش‌آموزان یک محیط آموزشی بسیار خطرناک هستند. مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان‌شرقی تصریح می‌کند: من خودم مدت‌هاست از آن مکان عبور نکرده‌ام ولی طبق گزارشاتی که از نابسامانی‌های باغ گلستان به ما می‌رسد، ما نیز مکاتباتی درباره پیگیری وضعیت با فرمانداری شهرستان تبریز انجام داده‌ایم. او بسیاری از دستفروشان آن پارک را افراد باشخصیت می‌داند و خاطرنشان می‌کند: برخی از دستفروشان آنجا واقعا برای گذران زندگی و تأمین مخارج معیشت خود اقدام به دستفروشی می‌کنند و ما باید در مواجهه با آنان مکانی مناسب در اختیارشان بگذاریم تا پارک تبدیل به بازارچه دستفروشان نشود. استوار‌آذر تأکید می‌کند: اما بسیاری دیگر از دستفروشان نیز متأسفانه مشغول ردو‌بدل‌کردن موادمخدر هستند و باید با کنترل بیشتر جلوی آنان به صورت کامل گرفته شود. چند سال پیش درست زمانی که اختلالات و اغتشاشات در باغ گلستان اوج گرفته بود، نیروی انتظامی مثل سایر مکان‌های نابسامان اقدام به تأسیس پاسگاهی در ورودی پارک کرد ولی با وجود این، هنوز هم فضای پارک مطلوب نیست؛ البته منظور ما از وضعیت مطلوب، وضعیتی است که شهروندان برای عبور‌نکردن از حوالی پارک، مسیرشان را تغییر ندهند اما برای پیگیری دقیق‌تر اوضاع دستفروشان سراغ فرماندار تبریز می‌رویم.  

رحیم شهرتی‌فر در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: در ابتدا دستفروشانی که از بازارچه درب‌گجیل می‌آمدند تنها در روزهای پنجشنبه و جمعه بساطشان را در پارک پهن می‌کردند ولی قبل از عید شاهد آن بودیم که هر روز می‌آمدند و پارک تبدیل به بازارچه دستفروشان شده بود. او می‌افزاید: فرمانداری تبریز با همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری این شهر در یک مکان‌یابی هوشمندانه، مکانی جدید برای دستفروشان تعیین کرد که تا حدود زیادی جلوی این معضل را می‌گیرد. فرماندار تبریز می‌افزاید: شهرداری منطقه ۸ تبریز در برنامه خود دارد که باغ را به شکل قدیمی آن نرده‌بندی کند و برخی اقدامات دیگر انجام دهد و اگر آن اتفاقات بیفتد شاهد ایمنی بیشتر فضای پارک خواهیم بود. او در پایان خبر می‌دهد: چیزی که فرمانداری تبریز در پی آن بوده نظم و انتظامات و امنیت در فضای پارک گلستان یا فجر است و تصمیماتی نیز در‌این‌زمینه اتخاذ و به دستگاه‌های مربوطه از جمله فرماندهی نیروی انتظامی، معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز و... ابلاغ شده است. 


ضرورت تدبیری فراتر از انتقال دستفروشان


مکاتبه و کاغذبازی مسئولان تنها یک معنا می‌تواند داشته باشد و آن، اینکه متوجه مشکل یا معضل هستند ولی همچنان در اولویت اجرا نیست. قطعا مشکلات عمیقی که گریبان‌گیر باغ ملی تبریز در چند سال اخیر است، تدابیری فراتر از انتقال دستفروشان طلب می‌کند. حتی فراری‌دادن دستفروشان ناباب و خرید‌و‌فروش‌کنندگان مواد مخدر، نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. مسئله را از دفتری به دفتری دیگر انتقال می‌دهیم، به جای اینکه جوابی برایش بنویسیم. حل مشکلات این‌چنینی در مقیاس یک پارک، نیازمند ایجاد تغییراتی اساسی است؛ تغییراتی فراتر از تزئین شکل و صورت محیط. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha