ریزگردهای عربستان باز هم راهشان را به آبادان و خرمشهر کج کردند، نفس مردم را تنگ کردند و مدارس را تعطیل. غبارها از دیروز صبح راهی آسمان آبادان، خرمشهر و شادگان در استان خوزستان شدند، به‌طوری که میزان گردوغبار در ساعت ١٢ ظهر به ٢٥٩٨میکروگرم بر متر مکعب رسید؛ یعنی رقمی بیش از ١٧ برابر حد استاندارد.

ریزگردهای عربستان در ریه آبادانی‌ها

سلامت نیوز:ریزگردهای عربستان باز هم راهشان را به آبادان و خرمشهر کج کردند، نفس مردم را تنگ کردند و مدارس را تعطیل. غبارها از دیروز صبح راهی آسمان آبادان، خرمشهر و شادگان در استان خوزستان شدند، به‌طوری که میزان گردوغبار در ساعت ١٢ ظهر به ٢٥٩٨میکروگرم بر متر مکعب رسید؛ یعنی رقمی بیش از ١٧  برابر حد استاندارد.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: این مسأله باز هم مدرسه‌ها را تعطیل کرد اما مسئولان استانی دیر جنبیدند و دانش‌آموزان دبستانی و پیش‌دبستانی از این تعطیلی محروم ماندند. تکرار این اتفاق دوشنبه هفته گذشته در بعضی شهرستان‌های جنوبی خوزستان هم تعطیلی مدارس ابتدایی در شیفت بعدازظهر را به دنبال داشت.
به دنبال این وضع، ظهر دیروز اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان براساس گزارش اداره کل هواشناسی این استان مبنی بر ورود گرد و خاک از سمت عربستان و آلودگی هوا، نوبت بعدازظهر همه مقاطع تحصیلی را به جز دانشگاه‌ها در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان تعطیل اعلام کرد.
گزارش اداره کل هواشناسی استان خوزستان نشان می‌داد که صبح شنبه توده گردوخاک از شمال عربستان وارد خاک خوزستان شده و کاهش دید افقی در شهرهای واقع در غرب، جنوب غرب و مرکز استان را به دنبال داشته است. براساس این گزارش تداوم این شرایط کم و بیش با گسترش به دیگر مناطق تا اواخر وقت پیش‌بینی شد. از سوی دیگر اداره کل هواشناسی خوزستان در گزارش خود اضافه کرده بود که به دلیل نفوذ سامانه کم‌فشار احتمال وقوع بارش‌های پراکنده در سطح استان و در برخی مناطق رعد و برق و وزش باد قابل ملاحظه از شنبه تا روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه خواهد بود.


تا بعد از ظهر دیروز که آباد دمای ٣٩ درجه سانتیگراد و نمی ‌١٥‌درصدی را تجربه می‌کرد، اگرچه غبار تا حدودی فرونشسته بود اما هنوز نفس کشیدن برای اهالی آسان نبود. «مونا حیدری»،  عضو انجمن محیط زیست درباره وضع آبادان در این آب و هوا به «شهروند» می‌گوید: «گرد و غبار به‌حدی نبود که آسمان را نارنجی کند اما شدت آن اکنون در مقایسه با صبح قدری کمتر شده است. با این حال نمی‌توان گفت که این هوا برای همه سالم باشد.»
اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان  همچنین نسبت به اطلاع‌رسانی به شهروندان به‌ویژه بیماران، کودکان، سالمندان، مسافران، عشایر، کشاورزان، دامداران، صیادان و غیره برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی تأکید کرده و از مردم به‌ویژه بیماران خواسته است که  از تردد غیر ضروری در فضای باز خودداری و  از ماسک مناسب هنگام گردوغبار استفاده کنند.
در حالی که نوبت عصر مدارس در روز شنبه تعطیل شده اما این فعال محیط ‌زیست معتقد است مسأله فقط تعطیلی نیست: «ریزگردها دیگر برای ما موضوع تازه‌ای نیست، اما برخورد دیگری با این مشکل داشت. مسئولان مدرسه را تعطیل می‌کنند اما با تأخیر به این نتیجه می‌رسند، کودکان ما صبح دیروز که هوا غبارآلود بود به مدرسه رفتند و این هوا را تنفس کردند.»


حیدری با اشاره به این‌که می‌دانیم مقابله با گرد و غبار اقدامات بلندمدت می‌طلبد، ادامه می‌دهد: «ما داریم به این شرایط عادت می‌کنیم و در عین حال می‌دانیم که اقداماتی درحال انجام است اما نتیجه هنوز برای شهروندان به روشنی معلوم نیست. در این شرایط بهترین کار این است که به سلامت مردم توجه شود اما مسئولان به جای تلاش برای حفظ سلامت کودکان، سالمندان و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر تنها به یک هشدار بسنده می‌کنند.»
عضو انجمن همراهان محیط ‌زیست آبادان با نقد این روند می‌گوید: «آیا دادن ماسک و شیر و آموزش روش‌های حفاظت از ریه‌ها به دانش‌آموزان جزو حقوق آنها محسوب نمی‌شود؟ درحال حاضر مدارس آبادان به دانش‌آموزان حتی شیر نمی‌دهند. در شرایطی که توقف ناگهانی این پدیده امکان‌پذیر نیست، باید ترفندی برای حفظ سلامت مردم به کار گرفت.»


قصه تلخ ریزگردها سال‌هاست به خوزستان گره خورده، به‌طوری که گاه و بی‌گاه این اتفاق زندگی را در این استان مختل می‌کند.‌ سال گذشته نیز استان خوزستان با چند مورد گرد و غبار شدید مواجه شد که از میان این موارد، طوفان گرد و غبار در هشتم بهمن ماه ١٣٩٥، بیشترین خسارت را زد. در پی این پدیده میزان آلودگی هوای اهواز به بیش از ٦٦ برابر حد مجاز رسید. وقوع این طوفان قطعی مکرر آب و برق، شبکه ارتباطی، تعطیلی مدارس و ادارات را به دنبال داشت. همین تجربه باعث شد که مسئولان مدیریت بحران این‌بار با پیش‌بینی وضع هوا و وجود غبار، سازوکار مقابله و پیشگیری از وضع بحرانی را در پیش بگیرند. به همین خاطر در گزارش دیروز هواشناسی استان اعلام شده که تمام دستگاه‌های مرتبط، مراکز درمانی و بهداشتی و خدماتی شهرستان درحالت آماده‌باش باشند و پست‌ها و خطوط انتقال برق و تأسیسات و شبکه‌های آبرسانی مورد بازدید قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha