معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد به برخورد ماموران شهرداری در برخورد با دستفروشان در شهرها گفت: تاکنون سه نفر در کشور بر اثر رفتار خشن ماموران شهرداری خودسوزی کرده اند و چندین نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

خودسوزی سه نفر در کشور بر اثر خشونت ماموران شهرداری

سلامت نیوز:  معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد به برخورد ماموران شهرداری در برخورد با دستفروشان در شهرها گفت: تاکنون سه نفر در کشور بر اثر رفتار خشن ماموران شهرداری خودسوزی کرده اند و چندین نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «احمد میدری» شامگاه شنبه در نشست خبری که در ستاد انتخاباتی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برگزار شده بود، از دستفروشی به عنوان یک شغل غیررسمی نام برد که افرادی که در معرض فقر قرار دارند، به آن روی می آورند.
معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: حدود 2 سال است که این معاونت موضوع دستفروشی را در کشور مورد بررسی قرار داده و در این زمینه گزارش هایی تهیه و به کمیسیون اجتماعی دولت ارسال کرده است.


میدری ادامه داد: نتایج بررسی موضوع دستفروشی در سه شهر تهران، رشت و اهواز موضوع دستفروشی نشان داد در شهر تهران یک دستفروش ماهانه 15 میلیون ریال (1.5میلیون تومان) و در شهرهایی نظیر رشت و یا اهواز 8 میلیون ریال (800 هزار تومان) درآمد دارند.
معاون رفاه اجتماعی وزیر کار بیان داشت: دستفروشان حداقل 5 سال است که در شهرها ساکن هستند؛ این افراد به طور عام سرپرست خانوار محسوب می شوند.
میدری تاکید کرد: ما باید در برخورد با چنین انسان هایی که کار مناسب ندارند و دچار سرخوردگی هستند به درستی برخورد کنیم؛ برخوردهای نامناسب می تواند به تنش اجتماعی منجر شود.
معاون وزیر کار گفت: با تعاملی که با استانداری اهواز داشتیم، توانستیم برای دستفروشان شهر، مکان هایی را تعبیه کنیم که در آن محوطه دستفروشی کنند.

** فراهم کردن تسهیلات بانکی برای اقشار فقیر
میدری همچنین درباره دسترسی فقرا به تسهیلات بانکی که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره نخست به آن اشاره کرد، گفت: تسهیلات می تواند فقرا را از ورطه فقر نجات دهد و راهکارهایی در تعامل با بانک مرکزی انجام شد.
وی ادامه داد: راهکارهایی اجرایی برای اینکه کارآفرینان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، بتوانند از طریق اینترنت به منابع خود دسترسی داشته باشند، در دستور کار است.
میدری گفت: همچنین افرادی که سپرده های کلان از بانک ها دریافت کرده بودند را به سازمان امور مالیاتی معرفی کردیم.

**دولت یازدهم از مکتوب شدن آسیب های اجتماعی هراس ندارد
معاون رفاه وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت تدبیر و امید بر تساهل، نقد و تفکر آزاد تاکید دارد و از بازگویی مشکلات ابایی ندارد.
وی افزود: دولت یازدهم با پذیرش همه مشکلات، به نقد و بررسی و ریشه های مشکلات اجتماعی پایبند است.
معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت یازدهم همواره از این معاونت خواسته است در زمینه آسیب های اجتماعی گزارش تهیه کند در حالی که بسیاری از دولت ها از مکتوب شدن آسیب های اجتماعی می هراسند.
به گفته وی، تهیه گزارش های آسیب های اجتماعی در راستای منویات مقام معظم رهبری و همچنین تاکید ریاست جمهوری است.

**کودکان بازمانده از تحصیل
معاون وزیر کار بیان داشت: یکی دیگر از کارهایی که معاونت رفاه اجتماعی به طور جدی پیگیری کرد، شناسایی 125هزار کودک بازمانده از تحصیل است که از تطابق آمارهای ثبت احوال و کودکانی که در مدارس ثبت نام کرده اند، بدست آمده است.
میدری گفت: برخی از این کودکان حاصل ازدواج مادر ایرانی با فردی تبعه کشورهای افغانستان، پاکستان و یا بنگلادش هستند که قانون مدنی اجازه شناسنامه برای کودکان این زوجین را نمی دهد.
وی گفت: برای چنین کودکانی، کارت هویت و یا کارت شناسایی تهیه شده است.
به گفته میدری، در حوزه حمایت های اجتماعی اولویت نخست محو فقر شدید است؛ کودکی که فاقد شناسنامه است یک کانون بالقوه بحران به شمار می رود زیرا از حقوق انسانی محروم است.
وی با یادآوری نخستین جلسه مسائل اجتماعی که از سوی رئیس جمهوری، وزیر کار و معاونت رفاه در ابتدای دولت یازدهم تشکیل شده بود، گفت: فقر بهداشتی در آن نشست مطرح شد.
به گفته وی، بر اساس رسمی 6 تا هفت درصد افرادی که زیر خط فقر می روند به دلیل مسائل سلامتی و بهداشتی است که باید کاری در این زمینه انجام می شد.
وی ادامه داد: برای حل معضل فقر بهداشتی دو وزارتخانه رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به تعامل مشترک در خصوص صدور دفترچه بیمه های درمانی برای اقشار محروم اقدام کردند.
میدری بیان داشت: از 23 میلیون شاغل در کشور 6 میلیون نفر فاقد بیمه های اجتماعی هستند که اگر این افراد سالمند شوند، بیشتر فقیر می شوند.
وی با بیان اینکه در سال 1365 معادل سه درصد جامعه سالخورده بودند، گفت: اکنون جمعیت سالمندان در کشور 2 برابر شده است.
وی توضیح داد: 25درصد سالمندان کشور تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند و اگر نتوانیم بیمه های بازنشستگی را گسترش دهیم، بسیاری از سالمندان زیر پوشش سازمان های حمایتی می روند.

** مهارت آموزی معلولان
میدری گفت: در نظام چند لایه، جامعه به چند لایه تقسیم می شود؛ لایه ای که نمی توانند، توانمند شوند و لایه دیگر افرادی هستند که معلولند و با آموزش های مهارت متناسب می توانند وارد بازار کار کشور شوند.

** افزایش مستمری ها در دولت یازدهم
وی افزایش مستمرزی خانواده های تحت پوشش سازمان های حمایتی را از اقدام های ارزشمند اجتماعی دولت یازدهم برشمرد و در این باره گفت: حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان نیز در این دولت افزایشی بیش از نرخ تورم داشت که این به معنای افزایش قدرت خرید آنان است.
به گفته وی، اگر دولتی متعهد به رشد با ثبات و با آرامش باشد، می تواند خدمات ارزنده تری ارائه دهد.
میدری اضافه کرد: دولت یازدهم بر شفاف سازی تاکید دارد زیرا معتقد است شفاف سازی نقطه شروع برنامه ریزی است.
وی گفت: کدام دولت است که بگوید ما اینهمه آسیب داریم؟ دولت یازدهم ابایی از تهیه گزارش در خصوص آسیب های اجتماعی ندارد زیر معتقد است اگر این آسیب ها پنهان بودند، نمی توانستیم برنامه ریزی کنیم.

** بین 7 تا 10 میلیون حاشیه نشین داریم
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موضوع حاشیه نشینی در شهرها اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی تعداد حاشیه نشینان را بین هفت تا 10میلیون برآورد می کند.
وی آمار ارائه شده از سوی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در زمینه حاشیه نشینی که آمار آن را حدود 16 میلیون نفر برآورد کرده بود را منطبق با واقعیت ها ندانست.


** نرخ طلاق در 18 استان اندکی کاهش یافته
معاون رفاه اجتماعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره پدیده طلاق نیز گفت: نرخ طلاق در 18استان کشور اندکی کاهش داشته اما در سه استان ثابت مانده و در بقیه استان ها افزایش یافته است.
میدری توضیح داد: همچنین در مطالعاتی که معاون رفاه اجتماعی انجام داده، میزان خودکشی در استان های مختلف کشور محاسبه و استان هایی که بیشترین میزان را دارند، مشخص شده است.

** ضرورت تعامل با جهان
میدری معتقد است: تعامل با دیگر کشورها کمک می کند که مشکلات سریعتر کاهش یابد؛ حضور دیگر کشورها نه برای این است که آنها مشکل ما را حل کنند بلکه به این دلیل است که ما بتوانیم از تجارب دیگر کشورها بهره مند شویم.
میدری درباره پدیده حقوق های نجومی نیز چنین گفت: حقوق های نجومی در سال های گذشته هم وجود داشت و این گونه نبود که خاص این دولت باشد.
معاون وزیر کار این سوال را مطرح کرد: «یعنی در دولت های گذشته حساب های بزرگ وجود نداشته است؟»

** تلاش برای بهبود شرایط اجتماعی زنان
معاون وزیر کار در زمینه مسائل زنان نیز گفت: گام هایی که دولت تدبیر و امید بر می دارد، برای بهبود شرایط اجتماعی است.
وی ادامه داد: تردیدی نیست وقتی شرایط جامعه بهبود یابد این گونه نیست که فقط یک جنس، از این تحولات بهره مند شوند بلکه زنان و مردان به طور توام از این تحولات منتفع خواهند شد.
وی گفت: به طور مثال دولت محدودیت های فناوری را برداشته است بنابراین زنان هم می توانند از این فضا برای ایجاد اشتغال به درستی استفاده کنند.
میدری تاکید کرد: اگر زیر ساخت ها در کشور فراهم شود، تردیدی نیست که همه آحاد جامعه از آن بهره مند خواهند شد.

**همپوشانی خانوارهای تحت پوشش سازمان های حمایتی
میدری گفت: حدود 100هزار خانوار از 2.2 میلیون خانوار تحت پوشش سازمان های حمایتی همپوشانی داشتند که از یکی از صندوق های حمایتی حذف شدند.
وی گفت: افزایش مستمری و وجه نقدی یارانه ها را هنوز تصمیم نگرفته ایم که از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها و یا از طریق سازمان های حمایتی پرداخت کنیم.

**چرا چهار درصد؟
وی درباره تقسیم بندی جامعه به «4 درصد و 96 درصد» از سوی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و اینکه این قشر 4 درصدی از همه امکانات جامعه برخوردارند، گفت: این سوال مطرح است که چرا ایشان نگفتند پنج و یا شش درصد؟ مبنای محاسبه این چهار درصد چیست ؟باید ایشان در این خصوص توضیح دهند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha