یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 211754

نگاهی کوتاه به قانون جدید که سن معاینه فنی را برای خودروهای صفر از پنج به چهار سال کاهش داده، نشان می‌دهد که دردی از آلودگی هوا و مشکلات دوا نشده است.

دردی که دوا نمی‌شود

سلامت نیوز:نگاهی کوتاه به قانون جدید که سن معاینه فنی را برای خودروهای صفر از پنج به چهار سال کاهش داده، نشان می‌دهد که دردی از آلودگی هوا و مشکلات دوا نشده است.

 راهکار کاهش آلودگی


به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا کنترل مداوم خودروها برای سالم بودن مبدل کاتالیستی آنها، تنظیم بودن موتور، عدم وجود روغن‌سوزی و   ...است که تحقق این مهم با معاینه فنی خودروها امکان‌پذیر است، اما این موضوع زمانی محقق می‌شود که معاینه فنی برای تمامی خودروها سالی یکبار انجام شود.

 80درصد


براساس آمارهای سازمان محیط‌زیست کشور بیش از 80 درصد آلودگی هوا برای وسایل نقلیه و خودروهای فرسوده است یا آنهایی که به مرور زمان از استاندارد خارج می‌شوند. به طور مثال مبدل‌های کاتالیستی که نقش بسیار مهمی در میزان تولید آلایندگی خودروها دارند، پس از حداکثر ۸۰ هزار کیلومتر از بین می‌روند و در صورتی که قرار باشد خودروها پس از چهار سال نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند، تعداد زیادی از خودروهای فاقد مبدل کاتالیستی در شهر تردد خواهند کرد که از این مساله می‌تواند به شدت سبب افزایش و بحرانی شدن آلودگی هوا شود.

 کاهش سوخت


شاید برای همه رانندگان مهم باشد که بنزین کمتری بسوزانند، راحت‌ترین راه‌حل برای این موضوع انجام معاینه فنی خودرو است، نتایج تحقیقات انجام شده در مراکز معاینه فنی نشان می‌دهد که  انجام معاینات فنی به‌طور متوسط حدود ۱۲ درصد از مصرف سوخت خودروها را کاهش می‌دهد.

 دست خودرو‌ساز باز است


قانون معافیت چهار سال خودروهای صفر از معاینه فنی دست خودروساز را برای استفاده نکردن از تجهیزاتی که به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند، باز گذاشته است. زیرا خودرو چهار سال معاینه نمی‌شود و بعد از آن هم ایراداتش به گردن سن بالایش می‌افتد.

 آلودگی جان می‌گیرد
بیش از ۹۰درصد جمعیت جهان از عوارض ناشی از آلودگی هوا رنج می‌برند. براساس تازه‌ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی، هر سال بیش از ۶ میلیون نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با ناپاکی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha