یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 211755

بعد از کشمکش‌های فراوان، قانون معاینه فنی خودرو در مجلس با اصلاحاتی مواجه شد. حالا قرار است معاینه فنی برای خودروهای صفر به جای پنج ، چهار سال باشد و در کنارش ابلاغیه معاینه فنی برتر بعد از تصویب وزارت کشور اجرا شود؛ ابلاغیه‌ای که در آن به آلودگی هوا توجه بیشتری شده است.

قانونی در ابهام

سلامت نیوز:بعد از کشمکش‌های فراوان، قانون معاینه فنی خودرو در مجلس با اصلاحاتی مواجه شد. حالا قرار است معاینه فنی برای خودروهای صفر به جای پنج ، چهار سال باشد و در کنارش ابلاغیه معاینه فنی برتر بعد از تصویب وزارت کشور اجرا شود؛ ابلاغیه‌ای که در آن به آلودگی هوا توجه بیشتری شده است.

به گزارش سلامت نیوز. فرهیختکان نوشت: بعد از کشمکش‌های فراوان، قانون معاینه فنی خودرو در مجلس با اصلاحاتی مواجه شد. حالا قرار است معاینه فنی برای خودروهای صفر به جای پنج ، چهار سال باشد و در کنارش ابلاغیه معاینه فنی برتر بعد از تصویب وزارت کشور اجرا شود؛ ابلاغیه‌ای که در آن به آلودگی هوا  توجه بیشتری شده است.اما شاید موضوعی که بیشتر از همه با مخالفت کارشناسان رو‌به‌رو شده معاینه فنی برای خودروهای صفر باشد، زیرا از سال‌های قبل بارها اعلام شده که اگر می‌خواهند آلودگی هوای پایتخت کاهش پیدا کند باید معاینه فنی برای خودروهای صفر یک سال باشد نه چهار یا پنج سال. حال مجلس با تصویب چنین قانونی هیچ کمکی به کاهش آلودگی نکرده است.

 معاینه فنی خودرو چیست؟

در معاینه فنی خودرو علاوه بر وضعیت ظاهری و شیشه‌های خودرو، آزمون‌های آلاینده‌ها، چراغ‌های جلو، سنجش هم‌راستایی چرخ‌ها، کارایی کمک‌فنرها، کارایی سیستم ترمز، سنجش وضعیت اتصالات فرمان و جلوبندی و بازدید زیربندی انجام می‌شود.

 در صورتی که خودرو در یک یا چند مرحله از آزمون‌های این مراکز به دلیل نقص فنی رد شود، بعد از رفع عیب یا عیوب خودرو در برچسب معاینه فنی خودرو صادر می‌شود.

کاهش یک‌ساله سن معاینه فنی دردی را دوا نمی‌کند

سیدهادی هاشمی*کاهش سن معاینه فنی از پنج سال به چهار سال هیچ کمکی به کاهش آلودگی هوای پایتخت نمی‌کند زیرا
خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند تنها ماه اول مشکلی ندارند و سالم هستند، با این وجود هنوز سن معاینه فنی آنقدر زیاد است که نه‌تنها آلودگی هوا را کم نمی‌کند بلکه حرکت با نقص فنی و ایرادات در جاده‌ها خطرناک هم هست.  کارشناسان این حوزه به خوبی می‌دانند که محال است خودروها در طول چهار سال دچار مشکل نشوند. زیرا تنظیمات موتور، دیاگ و... خودرو در طول چهار سال با فرض اینکه هیچ تصادف و مشکل دیگری در این سال‌ها برایش رخ ندهد، قطعا به هم می‌خورد و این خود یعنی خودرو نیاز به معاینه فنی دارد.
10 سال پیش اعلام کردیم خودروهای داخلی ایمنی کافی ندارند. همان سال‌ها بود که بارها به مسئولان امر گفتیم که ایمنی خودروهای داخلی برای پنج سال کافی نیست، حالا با کاهش یک سال از سن معاینه فنی برای خودروهای تازه تولید شده مشکلی از اصل مساله حل نشده است.
همان سال‌ها اعلام کردیم معاینه فنی برای تمام خودروها باید سالی یک بار انجام شود، در غیر این صورت مشکلات زیادی وبال گردن شهر می‌شود، اما هیچ‌کس توجه نکرد و نتیجه‌اش شد آلودگی هوای بیش از حد و تصادفات عجیب و غریب جاده‌ای.


مجلس با کاهش یک ساله سن معاینه فنی برای خودروهای صفر به آلوده‌تر شدن هوای پایتخت کمک می‌کند، متاسفانه با اجرای چنین قانونی به مردم و سلامتی آنها خیانت می‌شود و در اصل دود این تصمیم به چشم مردم می‌رود.  از نظر کارشناسان پلیس خودروهای صفر تنها می‌توانند 6 ماه تا یک سال تردد کنند و بعد از آن باید برگه معاینه فنی داشته باشند اما متاسفانه مجلس توجه به این موضوع نمی‌کند و سن معاینه فنی را آن‌طور که باید و شاید کاهش نمی‌دهد.
البته باید به این نکته اشاره شود که معاینه فنی باید با دقت بیشتری انجام شود، زیرا انجام نادرست معاینه فنی می‌تواند آسیب غیرقابل جبرانی را به شهر و مردم وارد کند.

  تغییر قانون


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه 15 فروردین بعد از سال‌ها قانون معاینه فنی را تغییر دادند. مجلس شورای اسلامی ماده ۶ لایحه فوق را به شرح زیر تصویب کرد: به منظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینه‌های فنی و ایمنی و کنترل آلاینده‌های هوا و صدا، انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین موتورسیکلت که توسط بخش‌های دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته می‌شوند، در دوره‌های زمانی منظم و توسط مراکز مورد تأیید سازمان الزامی است. دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی از پنج به  چهار سال کاهش یافت و برای وسایل نقلیه عمومی یک سال تعیین می‌شود.

 آمار خودرو

تعداد خودرو‌های سبک و سنگین پایتخت حدود سه میلیون و 800 هزار دستگاه برآورد می‌شود. در این میان حدود دو میلیون و 800 هزار خودرو مشمول معاینه فنی هستند و می‌توان گفت بیش از 80 درصد خودرو‌ها معاینه فنی دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha