یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰

این روزها رد پای فناوری ها را در حوزه های سلامت و پزشکی هم می توان دید. به تازگی یک پزشک آمریکایی با استفاده از تلفن همراهش متوجه وجود سنگ کلیه در بدنش شد. او حالا بیماران خود را با این اپلیکیشن های سلامت درمان می کند.

امکان تشخیص سنگ کلیه با یک تلفن همراه!

سلامت نیوز: این روزها رد پای فناوری ها را در حوزه های سلامت و پزشکی هم می توان دید. به تازگی یک پزشک آمریکایی با استفاده از تلفن همراهش متوجه وجود سنگ کلیه در بدنش شد. او حالا بیماران خود را با این اپلیکیشن های سلامت درمان می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، یک متخصص قلب در آمریکا پس از آنکه در پهلوهای خود احساس درد کرد با استفاده از یک اسکنر فراصوت و اتصال آن به گوشی هوشمندش متوجه شد کلیه اش پر از سنگ است. او به عنوان حامی فناوری سیار برای سلامت سال گذشته خودش دست به تهیه اسکن از اندام ها زده بود و بر این باور است که خود- تشخیصی می تواند آینده طبابت را دگرگون کند. او می گوید استفاده از این اپلیکیشن ها رابطه بیماران با پزشک را بهبود می بخشد هرچند که همچنان در صحت و دقت این برنامه ها جای تردید وجود دارد.

دکتر توپل که در کالیفرنیا مشغول به کار است یک اسکن فراصوت قابل حمل را به تلفن همراهش وصل کرد و آن را در مقابل بدنش نگه داشت. سپس آن دستگاه با ارسال تصاویری به موبایلش وجود سنگ کلیه را تأیید کرد. این تشخیص بعدها از سوی دیگر پزشکان بیمارستان نیز مورد تأیید قرار گرفت. این پزشک آمریکایی بااینکه در زمینه کلیه تخصص ندارد اما به عنوان مدافع فناوری سیار سلامت به خودش یاد داد تا از نحوه اسکن گرفتن از اندام ها سر در آورد. او حتی دستگاه تشخیص ضربان قلب یا الکتروکاردیوگرام را به آیفون خود وصل کرد تا بتواند حمله قلبی بیماری را در داخل یک هواپیما در سال 2012 تشخیص دهد.

بااینکه تأیید استفاده از سونوگرافی های موبایلی از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا به سال 2011 بازمی‌گردد اما به گفته دکتر تاپول این فناوری پیشگام آن‌چنان که باید مورداستفاده قرار نمی گیرد چراکه نه آموزش کافی در این مورد وجود دارد و نه می توان پزشکان و بیماران را به راحتی از عادات سنتی خود دور کرد و نیز مسائل بازپرداخت از دلایل رواج نیافتن این فناوری ها است. اگر شما از این وسیله به عنوان یک پزشک استفاده کنید نمی توانید صورت حسابش را پرداخت کنید. البته اپلیکیشن هایی مانند Instant Blood Pressure که فشارخون را اعلام می کنند نیز پزشکان را نسبت به استفاده از فراصوت موبایلی بی رغبت می کند.

دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز نیز متوجه شده اند که پرفروش ترین اپلیکیشن های سلامت تقریباً 80 درصد مواقع نتایج را با دقت بسیار پایین اعلام می کنند اما دکتر تاپول می گوید با استفاده از دستگاه های فراصوت موبایلی می توان شاهد بهبود رابطه بیماران با پزشک بود. در حالت عادی بیماران بدون هیچ اطلاعاتی از اسکن اندام هایشان به خانه می روند اما اگر این فناوری ها مقرون به صرفه تر و در دسترس تر شود روزی خواهد رسید که هر بیماری می تواند خودش را اسکن کند و تصاویر آن را برای پزشک خود بفرستد.

منبع: دیلی میل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha