پروتئین ها یکی از اصلی ترین عوامل تشکیل دهنده ساختار بدن ساختار بدن هستند و مصرف آنها برای کنترل سوخت و ساز و پروسه های حیاتی بدن، لازم و ضروری است.

غذاهای ضروری برای کنترل سوخت و ساز بدن

سلامت نیوز:پروتئین ها یکی از اصلی ترین عوامل تشکیل دهنده ساختار بدن ساختار بدن هستند و مصرف آنها برای کنترل سوخت و ساز و پروسه های حیاتی بدن، لازم و ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز بیه نقل از آوای سلامت ،مطالعات نشان می دهد که کاهش یا عدم مصرف غذاهای پروتئین دار، منجر به پرخوری و اضافه وزن می گردد. علاوه بر این مصرف پروتئین برای رشد و ترمیم عضلات بدن ضروری است.

این نکته را در نظر داشته باشید که 10 تا 35 درصد از غذای دریافتی روزانه شما را باید پروتئین ها تشکیل دهند. این میزان برای زنان روزانه 46 گرم و برای مردان 56 گرم است. اگر انتخاب های غذایی درستی در طول روز داشته باشید، به راحتی می توانید مقدار پروتئین لازم را دریافت کنید:

آجیل: چربی انواع آجیل از نوع چربی اشباع نشده است که یکی از اجزای اصلی یک رژیم غذایی سالم محسوب می شود. همچنین آجیل ها سرشار از فیبر هستند که همراه با پروتئین موجود در آنها، مدت بیشتری شما را سیر نگه می دارند. اگر نگران کالری خود هستید، می توانید میزان مصرف آجیل را به یکی یا دو مشت در روز محدود کنید.

تخم مرغ: انجمن قلب آمریکا اعلام کرده است که مزایای مصرف متعادل تخم مرغ (کمتر از شش عدد تخم مرغ کامل در هفته)، بر خطرات ناشی از کلسترول آن غلبه می کند. علاوه بر این یک عدد تخم مرغ بزرگ حاوی 6 گرم پروتئین و تنها 70 کالری است. توصیه می شود تخم مرغ را به صورت آب پز مصرف نمائید و از مزایای غذایی آن بهره مند شوید.

ماست چکیده: در هر 200 گرم ماست چکیده حدود 15 تا 20 گرم پروتئین یافت می شود و می تواند به عنوان یک اسنک سالم مصرف شود.

بوقلمون: هر 100 گرم از گوشت بوقلمون حاوی 25 گرم پروتئین و تنها 140 کالری انرژی است. توجه داشته باشید که مقدار سدیم در این گوشت بالاست. بهتر است گوشت تازه بوقلمون را تهیه کرده و آن را کباب کنید تا از مصرف مقدار اضافه نمک و سدیم جلوگیری شود.

پنیر: پنیر منبعی غنی از پروتئین است. پنیر کم چرب به همراه میوه جات و سبزیجات می تواند میان وعده مناسبی باشد که بین وعده های غذایی شما را سیر نگه می دارد.

عدس: منبع غنی از پروتئین، فیبر و مواد معدنی است و همچنین دارای کالری کم و تقریبا بدون چربی است. یک فنجان عدس پخته شده حاوی 22 گرم پروتئین، 300 کالری و کمتر از یک گرم چربی است.

پنیر سویا: سویا منبعی غنی از پروتئین و سرشار از مواد مغذی و چربی های سالم است. علاوه بر این تحقیقات نشان می دهند که مصرف سویا می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را به دلیل داشتن حد بالایی از فیتواستروژن، کاهش دهد.

کره دانه های چرب: روغن بادام زمینی، بادام، گردو و دیگر دانه های مشابه، منابعی غنی از پروتئین هستند. تقریبا هر دو قاشق از این روغن دارای 7 گرم پروتئین است. مصرف روزانه انواع مختلف این روغن در مقادیر کم، یک رژیم غذایی مناسب محسوب می شود که پروتئین مورد نیاز بدن را نیز تامین می نماید.

تخم کدو: کدو سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها است. 28 گرم تخم کدو حاوی هشت گرم پروتئین و مقادیر زیادی مواد معدنی شامل پتاسیم، منگنز و آهن می باشد. البته به دلیل داشتن چربی بالا، باید در میزان مصرف آن دقت کرد.


منبع:everydayhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha