مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی عملکرد دولت تدبیر در حمایت اجتماعی از کودکان را یکی از مصادیق حرکت به سمت تحقق عدالت آموزشی ارزیابی کرد و گفت: عرصه انتخابات ریاست جمهوری عرصه شعار و تبلیغات است اما واقعیت این است که دسترسی به عدالت با کلی گویی و هیاهو بدست نمی‌آید و نمی توان و نباید به نام "عدالت" علیه عدالت عمل کرد.

کردونی: نباید به نام «عدالت» علیه عدالت عمل کرد

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی عملکرد دولت تدبیر در حمایت اجتماعی از کودکان را یکی از مصادیق حرکت به سمت تحقق عدالت آموزشی ارزیابی کرد و گفت: عرصه انتخابات ریاست جمهوری عرصه شعار و تبلیغات است اما واقعیت این است که دسترسی به عدالت با کلی گویی و هیاهو بدست نمی‌آید و نمی توان و نباید به نام "عدالت" علیه عدالت عمل کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،روزبه کردونی، با تاکید به اینکه بدون شک عدالت محور انقلاب اسلامی بوده است اظهار کرد: دولت روحانی بدون هیاهو با تدبیر و سیاست‌گذاری مناسب گام‌های موثری برای تحقق عدالت اجتماعی برداشته است.

وی با اشاره به سیاست گذاری مناسب و اقدامات گسترده دولت تدبیر در خصوص بازگشت به تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل گفت: ایجاد فرصت تحصیل و آموزش برای کودکان آسیب پذیرِ در معرض آسیب در این دولت یکی از مهمترین اقدامات برای تحقق عدالت آموزشی است.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی با اشاره به اینکه پس از دستور رئیس جمهور به وزیر رفاه و آموزش و پرورش در اولین جلسه شورای عالی رفاه در سال 1392، موضوع بازگشت به تحصیل کودکان بعد از سالها بی توجهی و بی سیاستی در راس اولویت دستگاه‌های مسئول قرار گرفت اظهار کرد: امروز نه تنها موضوع عدالت آموزشی و بازماندگی از تحصیل کودکان به یک گفتمان نخبگانی تبدیل شده است بلکه برای اولین بار بانک اطلاعات دقیق و کاملی از 120 هزار کودک باز مانده از تحصیل مقطع ابتدایی تهیه شده است که این امر یک دستاورد مهم سیاستی محسوب می‌شود.

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه افزود: در زمان آغاز به کار این دولت نه تنها تصویر دقیقی از تعداد، مکان، اقامت و دلیل بازماندگی از تحصیل کودکان وجود نداشت بلکه در یک آشفته بازار بی تدبیری بیش از 10 رقم مختلف برای تعداد کودکان بازمانده اعلام شده بود.

کردونی با بیان اینکه این دولت در شرایطی سیاست گذاری در حوزه کودکان را آغاز کرد که در تریبون‌های رسمی عنوان می‌شد در ایران کودک کار وجود ندارد و شورای حمایت اجتماعی از کودکان هشت سال تعطیل بود گفت: با همراهی موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد و اصالت دادن به تدبیر و سیاست‌گذاری مناسب ضمن ایجاد هماهنگی بین بخشی بین دستگاه‌های ذیربط موفقیت‌های مهمی در حوزه حمایت اجتماعی از کودکان بدست آمد که مهترین آن تهیه بانک اطلاعات کودکان بازمانده از تحصیل است.

دسترسی به عدالت با کلی‌گویی و هیاهو بدست نمی‌آید

وی ادامه داد: عرصه انتخابات ریاست جمهوری عرصه شعار و تبلیغات است اما واقعیت این است که دسترسی به عدالت با کلی گویی و هیاهو بدست نمی‌آید و نمی‌توان و نباید به نام "عدالت" علیه عدالت عمل کرد.

مدیر کل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه عملکرد دولت تدبیر در حمایت اجتماعی از کودکان را یکی از مصادیق حرکت به سمت تحقق عدالت آموزشی ارزیابی و عنوان کرد: شکی نیست این مسیر طولانی و پرفراز و نشیب است اما مهم آن است که در یک مسیر درست در حال حرکت هستیم.

کردونی افزود: برنامه حمایت اجتماعی بازگشت به تحصیل کودکان در دولت تدبیر را می‌توان با سیاست‌های موفق بین‌المللی مانند برنامه Bolsa Familia در برزیل مقایسه کرد. این برنامه در سال 2003 با تحت پوشش قراردادن 6.3 میلیون خانوار (شش درصد خانوارهای برزیل) آغاز شده بود تا سال 2011، 10 درصد کار کودک و شش درصد حضور کودکان بین شش تا 17 سال را در مدرسه افزایش دهد.

وی در خصوص نتایج طرح بازگشت به تحصیل کودکان در وزارت رفاه دولت تدبیر گفت: طبق آمار موجود که مبتنی بر کد ملی کودکان بازگشته به تحصیل است می توان گفت تاکنون ما شاهد بازگشت به تحصیل حدودا 10 درصدی کودکان شناسایی شده با این طرح در مقطع ابتدایی هستیم. البته باید متذکر شوم این کاهش 10 درصدی مختص کودکان آسیب دیده بازمانده از تحصیل است که با گروه هدف برنامه انسداد بی سوادی وزارت آموزش و پرورش بعضا متفاوت است و برای اعلام آمار کلی بازگشت به تحصیل کودکان مقطع ابتدایی باید خروجی عملکرد وزارت اموزش و پرورش نیز مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: لازم به ذکر است موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد و کلینیک های مددکاری اجتماعی همراه مدیران ملی و منطقه ای آموزش و پرورش و بهزیستی کشور همکاران و همراهان این موفقیت بوده‌اند. با توجه به اینکه اکثریت قابل توجهی کودکان بازمانده از تحصیل در زمره کودکان کار و خیابانی نیز محسوب می‌شوند باید عنوان کرد که با اجرای این برنامه ما شاهد کاهش شش تا هشت درصدی کار کودک بوده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha