یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 211810

از جمله مشکلاتی که بسیاری از افراد و به ویژه همسران با آن درگیر هستند، مسئله شک و سوء ظن است. گاهی شک یکی از ویژگی‌های شخصیتی فرد محسوب می‌شود و گاهی اکتسابی است.

همسران مشکوک!

سلامت نیوز: از جمله مشکلاتی که بسیاری از افراد و به ویژه همسران با آن درگیر هستند، مسئله شک و سوء ظن است. گاهی شک یکی از ویژگی‌های شخصیتی فرد محسوب می‌شود و گاهی اکتسابی است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر پروانه صفایی مقدم؛ روانشناس بالینی، در پاسخ به زندگی آنلاین گفت: «شک یکی از مواردی است که شاید امروزه در جامعه ما باید بیشتر در مورد آن بررسی شود.

اینکه آیا واقعا رابطه‌ای پیش از ازدواج وجود داشته، این ارتباط در چه حدی بوده؟ یا ... .

ما در هر موردی اظهار نظر و صحبت می‌کنیم و دلمان می‌خواهد توجیه شویم.

گاهی اوقات این نوع مساله جزء اختلالات شخصیت محسوب می‌شود، یعنی شخص از نظر شخصیتی دچار شک و سوء‌ظن یا پارانوئید است.

گاهی هم اختلال شخصیتی محسوب نمی‌شود و یک سری ویژگی‌هایی است که شخص به صورت اکتسابی آن را دریافت می‌کند».

 
وی افزود: «معمولا پارانوئید جزء مواردی است که افراد به صورت ارثی آن را دریافت کرده‌اند یا امکان دارد حالت گذرا داشته باشد، مثلا با فرد یا پدر و مادری مواجه بوده‌اند که دائما دچار شک و سوء‌ظن بوده‌اند و آن شخص دچار اختلال شخصیت پارانوئیا شده است که جزء اختلالات سایکوز است. ولی گاهی شخص دچار اختلالات شک و سوء‌ظن‌های اکتسابی است که در زوجین جوان این قضیه زیاد اتفاق می‌افتد و این مساله به نوع ارتباط‌های افراد پیش از ازدواج برمی‌گردد و اینکه مثلا می‌بینیم که آقای متاهلی تمایل به ارتباط داشتن با دختر جوانی دارد.

یا پسر جوانی با خانمی متاهل ارتباط برقرار می‌کند. همین مساله باعث می‌شود که ما دچار شک و سوء‌ظن می‌شویم و از خود می‌پرسیم که آیا در ازدواج من هم چنین مساله‌ای وجود دارد؟

آیا واقعا همسر من از این مساله مبرا است و آیا این رفتاری که از خود نشان می‌دهد به خاطر من است یا به خاطر دیگران؟ اگر این مساله به صورت اکتسابی باشد، طبیعتا قابل حل شدن است».

دکتر صفایی مقدم اظهار داشت: «گاهی اوقات شاید ما با نوع رفتار خودمان باعث ایجاد شک می‌شویم، چون گاهی اوقات نوعی پنهان‌کاری باعث می‌شود طرف مقابل، احساس شک داشته باشد.

مثلا وقتی قرار است همسر یک خانواده برای خانواده‌اش چیزی را تهیه کند، امکان دارد با همسر خود در میان نگذارد، دروغ بگوید و بگوید فلان شخص آن را خریده است.

این امر باعث فرو ریختن دیوار اعتماد می‌شود  امکان دارد دستپاچه شود یا امکان دارد بر اساس شرایط موجودی که در محیط قرار می‌گیریم لغزشی برای فرد ایجاد شود و به جای اینکه راحت در مورد آن صحبت  کند و آن را حل کند، دست به پنهان‌کاری بزند و همین مساله باعث می‌شود که همسر فکر ‌کند دیگر اعتمادی بین آنها وجود ندارد و دیوار اعتماد فرو ریخته است.

باید به این مورد توجه داشت که وقتی برگه‌ای سفید را در دستمان فشرده می‌کنیم، خطوطی در آن ایجاد می‌شود.

حال اگر آن برگه را لای کتاب‌های دیگر بگذاریم یا اتو کنیم، باز هم آن خطوط وجود دارد. وقتی شخص از اعتمادی که طرف مقابل به او کرده، سوء استفاده می‌کند یا بر اساس آنچه که شخص قبلا تجربه کرده مراعات نمی‌کند این امر باعث میشود که فرد دامنه شک را بیشتر کند».

این روانشناس بالینی در پایان اظهار داشت: «بنابراین لازم است حتما قبل از ازدواج تست‌هایی را داشته باشیم.

به عنوان تست‌های تست‌های پیش از ازدواج که نشان می‌دهند شخص از نظر شخصیتی چه مواردی را دارد.

اگر این مساله به صورت یک اختلال وجود داشته باشد، معمولا اگر شخص فردی باشد که خیلی صبور باشد و بتواند تحمل کند، درمان می‌شود، ولی ممکن است سالیان زیادی زمان ببرد.

اگر به صورت اکتسابی باشد، معمولا پیشنهاد می‌شود که فرد در رفتارش شفاف‌سازی بیشتری داشته باشد كه ایجاد اعتماد شود و اگر شخص دچار بی‌اعتمادی شده باشد، نباید این توقع را داشت که بلافاصله بتواند پذیرنده طرف مقابل باشد.

 نهایتا باید به او وقت بیشتری داد که بتواند دوباره اعتماد کند».

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha