فائو با همکاری اتاق بازرگانی ایران کنفرانس بین‌المللی دو روزه‌ آب مجازی (10-9 اردیبهشت) را در تهران و با موضوع بررسی ارزش این نوع آب در مواجهه با تأثیرات تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت و امنیت غذایی در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی برگزار کرد.

فائو: دسترسی به آب در خاورمیانه تا 2050 با افت شدید 50 درصدی روبرو می‌شود

سلامت نیوز: فائو با همکاری اتاق بازرگانی ایران کنفرانس بین‌المللی دو روزه‌ آب مجازی (10-9 اردیبهشت) را در تهران و با موضوع بررسی ارزش این نوع آب در مواجهه با تأثیرات تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت و امنیت غذایی در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی برگزار کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران، آقای سرج ناکوزی، نماینده فائو در ایران، طی سخنانی در افتتاحیه این کنفرانس هشدار داد که دسترسی به آب در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طی 40 سال گذشته 65 درصد کاهش یافته و انتظار می‌رود تا سال 2050، حدود 50 درصد دیگر نیز کاهش یابد.

وی گفت: «در سال‌های اخیر، تهدید تغییرات اقلیمی منجر به تشدید وضعیت، و افزایش تعداد بروز و شدت خشکسالی در بسیاری از کشورهای خاورمیانه همچون جمهوری اسلامی ایران شده است.» این اظهارات آخرین سخنرانی آقای ناکوزی به عنوان نماینده فائو در ایران بود. وی پس از ترک تهران در سمت معاون نماینده دفتر منطقه‌ای فائو در آفریقا فعالیت خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اطمینان دارم با حمایت خوبی که فائو از شرکای ملی و بین‌المللی دریافت می‌کند و با همکاری نزدیک با سایر کارگزاری‌های ملل متحد، حمایت تأثیرگذاری از تحقق توسعه پایدار در این کشور بزرگ به عمل آورد.»

شایان ذکر است آقای عباس عراقچی، معاون بین‌الملل و حقوقی وزارت امور خارجه و آقای محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، از دیگر سخنرانان اصلی این کنفرانس بودند.

ابتکار منطقه‌ای فائو در حوزه کمبود آب در خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2013 و برای حمایت از کشورهای این منطقه در برابر بزرگترین چالش‌های پیش رو از جمله  دستیابی به امنیت غذایی و آبی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار در شرایطی که کمبود آب به طور بی‌سابقه‌ای تشدید شده است، تدوین گشت.

این ابتکار اهدافی چون تقویت سیاست‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، مدیریت و عملکرد بهینه برای افزایش پایدار بهره‌وری آب و خاک؛ ارائه ابزار لازم برای برنامه‌ریزی استراتژیک در تخصیص بهینه و پایدار منابع کمیاب آبی و بکارگیری استراتژی همکاری منطقه‌ای برای نیل به یک برنامه اصلاح آب، را در برمی‌گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha