دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲

واقعیت این است که در جوامع درحال‌توسعه و سنتی مثل کشور ما، مسائل اجتماعی همیشه آخرین چیزی است که شهرها به آن می‌پردازند. مسائل اقتصادی و سیاسی همیشه اول هستند. درحالی‌که تبعات تصمیمات اقتصادی مسائل اجتماعی را ایجاد می‌کند و همان‌طور که می‌دانید باید به جواب این نكته برسیم که چرا آسیب‌های اجتماعی با سرعت در حال افزایش است

شورای شهر، یک دیده‌بان اجتماعی

سلامت نیوز:روز گذشته، لیلا ارشد در نشستی خبری که در کلینیک توانمندی «یارا» برگزار شد، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داده و برنامه‌های خود را به‌عنوان یک فعال اجتماعی بیان کرد.

به گزارش سلامت نیوز، شرق نوشت: ارشد در پاسخ به این سؤال که چه جوابی به منتقدانی که می‌گویند یک فعال مدنی چرا باید در شورای شهر باشد می‌دهد، گفت: «واقعیت این است که در جوامع درحال‌توسعه و سنتی مثل کشور ما، مسائل اجتماعی همیشه آخرین چیزی است که شهرها به آن می‌پردازند. مسائل اقتصادی و سیاسی همیشه اول هستند. درحالی‌که تبعات تصمیمات اقتصادی مسائل اجتماعی را ایجاد می‌کند و همان‌طور که می‌دانید باید به جواب این نكته برسیم که چرا آسیب‌های اجتماعی با سرعت در حال افزایش است».

بنیان‌گذار خانه خورشید افزود: «من به‌عنوان یک فعال حوزه زنان و کودکان که ٢٢ سال است در این حوزه فعال هستم، در نهادی که به‌عنوان ان‌جی‌او تأسیس کرده‌ام فکر می‌کنم با ورود به شورا فتح‌بابی برای مطرح‌کردن مسائل جامعه هدف خود پیدا می‌کنم؛ مسائلی که در تمام این سال‌ها با آن روبه‌رو هستیم، اما برای پیداکردن راهکار و بهبود آن محدودیت‌ها خیلی زیاد هستند. اگر فردی که فعالیت مدنی داشته وارد مرکز تصمیم‌گیری شود و در جایی قرار بگیرد که بتواند در گروه سیاست‌گذاری نفوذ کند، شاید بتواند ایجاد امکانات هم بکند». ارشد تصریح کرد: ‌«سال‌ها انجمن دفاع از حقوق کودکان برای اینکه کودک‌آزاری را به‌عنوان جرم عمومی بشناسد تلاش کرد یا کودک آزاری را پیگیری کرد، اما وقتی در سال ٨١ به شکل قانون مجلس تصویب شد، امکان خوب و واقعی برای منع كودك‌آزاری فراهم شد. اگر در سطح یک پارلمان شهری وارد شویم، به‌واسطه ارتباطاتی که وجود دارد به‌خاطر جایگاهی که پیدا می‌کنیم می‌توانیم شرایط را بهبود دهیم. من فکر می‌کنم این یکی از وظایف فعالان مدنی است که بتوانند با جایگاه اجتماعی خود وضعیت اجتماعی جامعه هدف خود را بهبود بخشند».

ارشد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «من شورای شهر را به‌عنوان یک پارلمان شهری برای مردم ناشناخته می‌دانم و همیشه پشت درهای بسته تشکیل جلسه داده. دلم می‌خواهد شورای شهر این دوره دیده‌بان شهر باشد و بتواند مسائلی که اتفاق می‌افتد را رصد کند. به دلیل اینکه سال‌ها کار مشارکتی با ان‌جی‌او‌ها و گروه‌های هدف داشتم معتقدم اگر بشود این مشارکت افزایش پیدا کند بسیار قدم مثبتی خواهد بود. این خیلی خوب است که جلسات عمومی شورای شهر از رادیو تهران پخش شود، چرا نباید این اتفاق بیفتد؟ اینکه مردم شهر بدانند چه می‌گذرد و آدم‌ها مثل هندوانه دربسته در انتخاب‌های بعدی به آدم‌ها رأی ندهند، قدم مثبتی خواهد بود. این شهر و هر شهر دیگری به تخصص نیاز دارد. بخشی از این تخصص پل و پیاده‌رو و... خواهد بود، اما بخش دیگر همانی است که در کنار تأسیسات شهری اتفاق می‌افتد».

وی خاطرنشان کرد: «گروه‌های ویژه مثل کودکان و کسانی که دچار معلولیت هستند و سالمندان چه جایگاهی دارند. اگر شورا یک میزان‌الحراره باشد و بگوید الان حال شهر چطور است، می‌تواند کمک‌کننده باشد. یکی از چیزهایی که ما باید به آن بپردازیم این است که برنامه‌های چندساله اول و دوم شهرداری به کجا رسیده‌اند و چقدرشان اجرائی شده. به نظر می‌آید امکانات آگاهانه و تخصصی خوبی پیش‌بینی شده، آیا آنها اجرائی هم شده‌اند... در برنامه پنج‌ساله سوم برایم مهم است که ما هم بتوانیم در بخش اجتماعی‌اش نظر داشته باشیم. این کمک می‌کند برنامه‌ها واقعی‌تر باشند و به نیازهای واقعی جامعه جواب بدهند».

پرداخت دیه جرائم غیرعمد ٢٠ زن سرپرست خانوار


مشاور امور زنان و خانواده بهزیستی کشور گفت: بهزیستی دیه جرائم غیرعمد ٢٠ زن سرپرست خانوار از استان و شهرستان‌های کم‌برخوردار را پرداخت کرد. فاطمه عباسی هم‌زمان با برگزاری گلریزان پویش ارمغان، کمپین آزادی زنان جرائم غیرعمد از پرداخت دیه ١٥ زن سرپرست خانوار از ١٥ استان کم‌برخوردار و همچنین پنج زن سرپرست خانوار شهرستان‌های استان تهران در راستای تحکیم بنیان خانواده خبر داد. مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بیش از ٢٠٠ زن در سراسر ایران زندانی هستند، تصریح کرد: بسیارى از زنان زندانی، افرادی هستند که جور همسر خود را مى‌کشند و سرپرست خانوار هستند و ازآنجا‌که زنان سرپرست خانوار جزء اقشار تحت پوشش بهزیستی هستند و ما در قبال توانمندسازی آنها وظیفه‌ داریم، مقرر شد تا در آستانه نیمه‌شعبان دیه جرائم غیرعمد ١٥ زن سرپرست خانوار از ١٥ استان کم‌برخوردار و همچنین دیه جرائم غیرعمد پنج زن سرپرست خانوار شهرستان‌های استان تهران را در راستای تحکیم بنیان خانواده پرداخت کنیم. وی در پایان با بیان اینکه بیش از ٩٠ درصد این زنان ناخواسته سر از زندان درآورده‌اند و کانون خانواده آنها از هم گسیخته شده است، یادآور شد: حمایت همه آحاد مردم در راستای آزادی زنان جرائم غیرعمد اقدامی ‌ضروری و خداپسند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha