نماینده سازمان ملل در ایران اظهار کرد: پیشگیری از بازگشت بیماری مالاریا، یکی از چالش‌های پیش رو است.

پیشگیری از بازگشت مالاریا، از چالش‌های پیش رو است

سلامت نیوز:نماینده سازمان ملل در ایران اظهار کرد: پیشگیری از بازگشت بیماری مالاریا، یکی از چالش‌های پیش رو است.

‌به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ «آنه ماری کالهون» در همایش دو روزه حذف مالاریا با اشاره به اینکه شعار سال 2016 سازمان ملل، پایان مالاریا برای همیشه است، گفت: این شعار تاکیدی بر تمرکز و تعهد در این زمینه است؛ چراکه این اقدام هم‌سو با توسعه پایدار 2030 بود که یکی از اهدافش حذف مالاریا است.

وی ادامه داد: این هدف به دنبال ارتقای تندرستی و سلامت برای همه سنین است که بر همین اساس برای بهبود شرایط در طول دوره زندگی در چارچوب برنامه سازمان ملل از 2014 تا 2017 درج شده است.

نماینده سازمان ملل در ایران ضمن قدردانی از ایران به خاطر دستاوردهای به دست آورده، افزود: مقابله با مالاریا تاریخچه‌ای بیش از 60 سال دارد و حمایت سازمان بهداشت جهانی از 2008 برای حذف مالاریا گام مهمی به حساب می‌آید که موجب کاهش 97 درصد بیماری در ایران شده است.

کالهون افزود: تقریبا با اتمام فعالیت‌ها پروژه مالاریا به نتایج مطلوبی دست پیدا کرده‌ایم و امسال، آخرین سالی بوده است که در این زمینه با ایران همکاری داشته‌ایم و یک سال آینده را بدون دریافت هزینه ایران از صندوق سازمان ملل در راستای حذف کامل بیماری همکاری خود را خواهیم داشت.

وی، چالش پیش روی ایران در زمینه این بیماری را این گونه بیان کرد و گفت: پیشگیری از بازگشت بیماری یکی از چالش‌های پیش روی ایران در زمینه این بیماری است و ایران باید در این زمینه به درستی برنامه‌ریزی کند.

نماینده سازمان ملل در ایران گفت: در سال 2015 ایران به جهت تبادل جمعیتی به ویژه با افغانستان و پاکستان 14 درصد از کانون های مالاریا را در خود داشت و بیش از 75 درصد مالاریا ایران در این سال وارداتی بوده است.

وی در این زمینه افزود: با حمایت صندوق سازمان ملل به دنبال تسهیل کنترل مالاریا در مناطق مرزی ایران، با افغانستان و پاکستان هستیم، در همین راستا 21 واحد سیار در مناطق صفر مرزی قرار دادیم که در این زمینه خدمات خود را ارایه می‌دهند.

کالهون خاطرنشان کرد: امسال آخرین سال 9 سال همکاری سازمان ملل با ایران است و سازمان ملل در سال آینده همکاری خود را در این زمینه با ایران به اتمام می‌رساند و این به معنای انتقال و پایداری این فعالیت‌ها به ایران خواهد بود.

در ادامه این مراسم، رئیس اداره کنترل مالاریا مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماری مالاریا با عنوان بیماری فقر شناخته می‌شود، گفت: بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های واگیردار، مرزی نمی‌شناسند و بیماری‌های ناشی از پشه همچنان تهدیدمان می‌کنند.

احمد رئیسی خاطرنشان کرد: درست است که اکنون بیماری‌های واگیردار کنترل شده‌اند، ولی همچنان باید اذعان داشت که این بیماری‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردارند و عامل مرگ و میر جوامع هستند.

وی افزود: حوادث و سوانح در حال حاضر میزان بالایی از مرگ و میر را ناشی می‌شوند اما باید توجه داشت که نقش وزارت بهداشت در کنترل این حوادث کمرنگ است، اما توانسته‌ایم مالاریا را در کنترل خود در آوریم. همچنین میزان تاثیری که می‌توانیم بر روی بیماری‌های غیرواگیر بگذاریم به مراتب کمتر از بیماری‌های واگیر است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha