عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه مهار ریزگردها نیازمند توجه توامان به کانون‌های داخلی و خارجی است،گفت: تفاهم نامه و آمادگی کشور عراق قدم مثبتی برای مهار ریزگردها خواهد بود.

کانون گردوغبارهای عراق تحت سیطره داعش نیست/عقد تفاهم‌نامه با عراق گام مثبت برای مقابله با ریزگردها

سلامت نیوز:عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه مهار ریزگردها نیازمند توجه توامان به کانون‌های داخلی و خارجی است،گفت: تفاهم نامه و آمادگی کشور عراق قدم مثبتی برای مهار ریزگردها خواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،جواد کاظم‌نسب الباجی  در خصوص عقد تفاهم‌نامه ایران و عراق برای مقابله با ریزگردها، گفت: بیش از هفت کانون داخلی ریزگرد در کشور وجود دارد که تاثیری بسیاری در آب‌ و هوای استان‌های هم جوار مانند خوزستان داشته، همچنین بادهایی که از سمت کشور عراق می‌وزد، سبب ورود ریزگردها به کشور شده است بنابراین این تفاهم نامه و آمادگی کشور عراق قدم مثبتی برای مهار ریزگردها خواهد بود.

مهار ریزگردها نیازمند توجه توامان به کانون‌های داخلی و خارجی

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تاثیر بهبود کانون‌های داخلی و آبگیری تالاب هورالعظیم در کاهش معضل ریزگردها، تصریح کرد: عدم تامین حق‌آبه این تالاب ریزگردها را تشدید می‌کند، کانون‌های دیگر داخلی نیز نیازمند توجه بسیار هستند در حقیقت مهار ریزگردها نیازمند توجه توامان به کانون‌های داخلی و خارجی است.

وی افزود: در کشور عراق، صحرای بزرگی است که یکی از کانون‌های مهم ریزگردها محسوب می‌شود، اما خوشبختانه در مناطق بحرانی نیروهای داعش حضور ندارند، در واقع نیروهای داعش در مناطق شمالی کشور عراق و اطراف موصل هستند و در مناطق جنوبی عراق که کانون ریزگردهاست، خبری از جنگ نیست؛ بنابراین مسئولان کشور عراق با عزم و اراده جدی می‌توانند سهم بسزایی در کاهش ریزگردها داشته باشند.

کاظم‌نسب با بیان اینکه کانون‌های بحران عراق مناطق نفت‌خیز هستند، گفت: مسئولان کشور عراق با توجه به درآمدهای بالا از این مناطق نفت‌خیز می‌توانند در مهار ریزگردها گام‌ مثبتی بردارند، ایران هم در مهار ریزگردها به کشور عراق کمک خواهد کرد.

آبگیری واقعی تالاب هورالعظیم 65 درصد است/ آمار ابتکار بر اساس گزارش‌های استانی است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر آبگیری 78 درصد تالاب هور‌العظیم، گفت: گزارش خانم ابتکار بر مبنای گزارش‌های استانی است در صورتی که آبگیری واقعی تالاب هور‌العظیم حدود 65 درصد است، در حقیقت بخشی از آب تالاب هور العظیم را پساب‌های نیشکر تشکیل می‌دهد که تنها سبب رطوبت زمین می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: حرکت ضعیف محیط‌زیست در برابر شرکت نفت مشکلاتی را برای تالاب هورالعظیم ایجاد کرد، از این رو انتظار است پس از این، تلاش‌ها برای تحقق حق‌آبه این تالاب و سایر تالاب ها ادامه داشته باشد.


 معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از سرگیری همکاری‌های ایران و عراق در موضوع مقابله با گرد و غبار خبر داد و گفت: عراق موافقت کرد که ایران یک مزرعه آموزشی ۲۰۰ هکتاری برای کاشت نهال و آموزش روش‌های فنی مقابله با گرد و غبار در این کشور راه‌اندازی کند تا یک مرکز منطقه‌ای برای آموزش و توان‌افزایی در موضوع گرد و غبار ایجاد شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha