همه سلول های قلبی و مغزی موش تولید شده سبز است و از آنجایی كه اساس این پروژه تزریق DNA است، می‌تواند این رنگ را به نسل‌های بعدی خود منتقل كند.

سلامت نیوز: تولید موش سبز علاوه بر انجام تحقیقاتی در زمینه سلولی و مولكولی، دارای 3 زمینه كاربردی است كه شامل مدل سازی بیماری‌ها، داروسازی و تولید حیوانات با ویژگی‌های خاص است.

به گزارش فارس، عطاالله حیدری، مدیر تحقیقات و امور اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشكی كردستان در خصوص پروژه مهم تحقیقاتی انجام شده در دانشگاه علوم پزشكی كردستان مبنی بر تولید موش سبز، با بیان این مطلب، گفت: با استفاده از این تكنیك می‌توان ژن خاصی كه تولید كننده بیماری است را حذف و همچنین در خصوص حذف ژن ها مطالعه كرد از سوی دیگر دریافت این كه حذف ژن ها چه علایمی را ایجاد می‌كند و در نهایت می‌توان پروتكل‌هایی را برای درمان بیماری‌ها تدوین كرد نیز از این طریق امكانپذیر است.

وی با اشاره به جزئیات موش ترانس ژنیك، گفت: همه سلول های قلبی و مغزی موش تولید شده سبز است و از آنجایی كه اساس این پروژه تزریق DNA است، می‌تواند این رنگ را به نسل‌های بعدی خود منتقل كند.

برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در زمینه سلولی و مولكولی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این راستا دانشگاه فعالیت هایی را در آزمایشگاه تحقیقات سلولی و مولكولی اجرایی می‌كرد كه با تبدیل آن به مركز تحقیقات سلولی و مولكولی این فعالیت‌ها ادامه یافت به گونه‌ای كه یكی از محققان دانشگاه برای فراگیری تكنیك‌های مولكولی به خارج اعزام شد.

وی ادامه داد: پس از بازگشت این محقق به كشور، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی تولید موش ترانس ژنیك آغاز شد و در نهایت موفق به تولید آن شدیم.

مدیر تحقیقات و امور اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشكی كردستان، اساس این تكنیك را تزریق DNA به داخل سلول تخم دانست و خاطر نشان كرد: پس از تشكیل سلول تخم، DNA مورد نظر به داخل سلول تخم تزریق شد و بعد از لقاح، سلول‌های مورد نظر جایگزین شدند و موش سبز به طور طبیعی متولد شد.

وی با تاكید بر این كه این مدل سازی تنها برای بیماریهایی در سطح سلولی و مولكولی قابل اجرا است، خاطر نشان كرد: از برنامه‌های آتی این دانشگاه تولید موش «آبی» و «قرمز» است.

مدیر تحقیقات و امور اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشكی كردستان، تولید موشهای رنگی را نشان دهنده توانمندی كشور در زمینه دستكاری ژنتیكی دانست و ادامه داد: در حال حاضر موشی را تولید كردیم كه كلیه سلول‌های قلبی و مغزی آن سبز است و نشان می‌دهد كه ما توانایی دستكاری كنترل شده ژنتیكی را داریم و می‌توانیم با تست‌های مختلف این دستكاری را انجام دهیم.

وی توانایی توارث را از ویژگی‌های مهم این موش ذكر و اضافه كرد: موش سبزی كه متولد شد می‌‌تواند این رنگ را به نسل‌های بعدی خود منتقل كند. قبلاً موش‌های "گورخری " در پژوهشگاه رویان تولید شد كه قسمتی از بدن آنها بود اما قدرت توارث نداشتند در این پروژه چون اساس آن تزریق DNA به سلول تخم بود این موش به صورت طبیعی متولد شد.

وی سیستم تحقیقات در نظام سلامت و تحقیقات در زمینه گسترش مرزهای دانش را از اولویت های تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشكی كردستان ذكر كرد و ادامه داد: بر این اساس پروژه تولید موش‌های ترانس ژنیك در 3 مرحله اجرایی می‌شود. مرحله اول تولید موش ترانس ژنیك بود و مراحل بعدی تولید موشهای knock out و knock in و شبیه سازی بر روی موش‌ها برای بررسی عواملی چون پیری است كه در دستور كار دانشگاه قرار دارد.

وی با اشاره به تولید موش های knock out و knock in گفت: دراین پروژه یك قسمت از ژن خاص حذف و یا اضافه می‌شود. مثلاً ژن خاصی به عنوان عامل بیماری شناخته شده است حذف می‌شود و یك ژن دیگر كه دارای ویژگی‌های خاص است اضافه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha