دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 211892

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: برای تامین کمبود نیروی پرستار در بیمارستان ها، هنوز مجوز نداریم.

مجوز جذب پرستار نداریم

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: برای تامین کمبود نیروی پرستار در بیمارستان ها، هنوز مجوز نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری به تشریح وضعیت حوزه سلامت پرداخت.

وی در ابتدا گفت: حسابی وجود دارد که در آن هزینه برای یک سال زندگی با کیفیت مناسب تعریف می شود و این هزینه در کشورهای مختلف، متفاوت است. در اکثر کشورها بنا بر تعریف می گویند که نیم تا یک برابر سرانه را می توان برای زندگی با کیفیت هزینه کرد.

حریرچی ادامه داد: قبلا طبق قانون بیمه همگانی، بسته پایه خدمات سلامت توسط شورای عالی بیمه تعیین می شد، اما در حال حاضر باید توسط وزارت بهداشت تعیین شود که در برنامه ششم توسعه نیز تبدیل به قانون شد.

وی افزود: این بسته برای رسیدن به هدف اصلی پوشش همگانی سلامت تعیین می شود. ایران زودتر از بقیه کشورها برای دسترسی به این هدف، هدفگیری کرده است.

حریرچی ادامه داد: تعریف ساده آن، این است که همه مردم بدون تبعیض به خدمات پایه سلامت با کیفیت دسترسی داشته باشند و نیازهای واقعی آنها تامین شود، بدون اینکه دچار سختی و مشکل در پرداخت هزینه شوند.

وی گفت: همه سیستم های سلامت اصطلاحا جیره بندی یا اولویت بندی دارند و هیچ کشوری نیست که این اولویت بندی را نداشته باشد. در حوزه سلامت، هر چه را که انتخاب و برای آن هزینه کنیم، به این معنی است که برای چیز دیگری هزینه نشده است. وقتی اولویت گذاری و معیارها برای انجام هزینه آشکار نباشد، اقتصاد خودش تصمیم می گیرد. از طرفی باید توجه کرد که تخصیص منابع یا اولویت گذاری، مملو از عدم توافق های اخلاقی است؛ یعنی افراد مختلف و گروه ها، ارزش های متفاوت با دلایل خوب دارند.

حریرچی افزود: نکته دیگر در این زمینه این است که حداکثر خدمات باید برای حداکثر افراد تامین شود و در این بین عدالت و حفاظت مالی و غیره هم در نظر گرفته شود.

وی درباره شرایط مالی وزارت بهداشت در سال جدید گفت: دولت در انتهای سال توجه ویژه به سلامت کرد. بودجه وزارت بهداشت برای سال ٩٦ هم مناسب تر دیده شد. امیدواریم در سال جدید شرایط بهتری خواهیم داشت. البته مشکل اصلی ما هنوز تامین اجتماعی است.

حریرچی ادامه داد: شرایط نسبت به چند ماه گذشته بهتر است، اما ایده آل نیست. البته در ارائه خدمات خدشه ای وارد نشده است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کاهش تعرفه های پزشکی، گفت: موضع وزارت بهداشت در این زمینه روشن است؛ دکتر ربیعی و دبیر شورای عالی بیمه نیز در این زمینه صحبت هایی کردند. وزارت بهداشت معتقد است در پرداخت هزینه های سلامت نباید به مردم فشار وارد شود. طی سال های اخیر پرداختی از جیب مردم کم شده است.

وی افزود: در این شرایط افزایش پرداختی از جیب مردم صلاح نیست و دیگر اینکه خدمات باید مطابق قیمت تمام شده واقعی و همچنین تحت پوشش بیمه و منابع دولتی باشد.

حریرچی تاکید کرد: برای رسیدن به توافق در برخی خدمات هنوز به نتیجه کلی نرسیدیم و امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به کمبود پرستار، گفت: یکی از مشکلات ما کمبود پرستار است که به همین دلیل ظرفیت دانشکده های پرستاری را افزایش دادیم. از طرفی برخی فارغ التحصیلان هم به دلیل پرداخت های کم، کار نمی کردند که فکر می کنیم این مشکل حل شده است.

وی ادامه داد: در بیمارستان های موجود به دلایلی همانند افزایش تخت ها و تسهیلات و تجهیزات، نیاز به پرستار بیشتری داریم. برای این منظور هنوز مجوزهای لازم را نداریم که بتوانیم پرستار مورد نیاز را تامین کنیم. از طرفی برای جایگزینی پرستاران بازنشسته نیز باید فکر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha