جمعی از دانشجویان و اساتید علوم تغذیه کشور در اعتراض به اجرایی شدن آیین‌نامه دوره تخصصیMD-PhD مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده اند.

عکس/تجمع دانشجویان علوم تغذیه مقابل وزارت بهداشت

سلامت نیوز: جمعی از دانشجویان و اساتید علوم تغذیه کشور در اعتراض به اجرایی شدن آیین‌نامه دوره تخصصیMD-PhD مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز، در سال 1389 آیین نامه ای تحت عنوان آیین نامه دوره MD-PhD به تصویب رسیده است که دانشجویان سال آخر پزشکی عمومی می توانند بدون شرکت در آزمون PhD و تنها بر اساس داشتن معدل حداقل 16 و انجام یک مصاحبه وارد دوره PhD رشته های علوم پایه از جمله علوم تغذیه شوند.

مطابق با این آیین نامه دانشجویان رشته پزشکی که تنها در طول دوره تحصیل خود 2 واحد تغذیه می گذارانند می توانند بدون شرکت در آزمون مستقیما" وارد دوره دکترای تخصصی تغذیه شوند درحالیکه دانشجویان دارای کارشناسی ارشد تغذیه که حداقل 6 سال در مجموع دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد تغذیه خود واحدهای تخصصی متعددی را در زمینه تغذیه گذرانده اند بایستی در آزمون دوره PhD که تعیین کننده صلاحیت علمی لازم برای ورود به مقطع بالاتر است شرکت نمایند که همین مسئله باعث تجمع چندین باره دانشجویان علوم تغذیه شده است و امروز نیز آنها مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده اند تا مراتب اعتراض خود را به مسئولین این وزارتخانه برسانند.البته قبل از این تجمع اقدامات بسیاری برای جلب توجه مسئولین وزارت بهداشت برای رسیدگی به این مسئله شده است.

در دو سال گذشته دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته تغذیه فعالیت های زیر را در این مورد انجام داده اند:
1- اعتراض به دبیر بورد تغذیه و عدم انجام کار خاصی از سوی ایشان و سایر اعضای بورد
2- برگزاری تجمعات اعتراضی از دی ماه سال 1394 و انتقال اعتراضات در این زمینه به وزارت بهداشت
3- جمع آوری امضا از اساتید محترم تغذیه در اکثریت دانشگاه هایی که رشته تغذیه داشته اند و ارسال آن به وزارت بهداشت
4- جمع آوری امضا از دانشجویان تغذیه کل کشور در دو مرحله و ارسال آن به وزارت بهداشت
5- تشکیل جلسه بورد تغذیه بعد از ماه ها اعتراض و مخالفت اکثریت اعضای بورد با این امر
6- ارسال نامه از سوی بورد تغذیه در مخالفت با اجرای آیین نامه دوره MD-PhD به دبیر شورای عالی برنامه ریزی که در آن قید شده است که اجرای این آیین نامه در هر یک از رشته های علوم پایه منوط به موافقت نظر بورد تخصصی آن رشته گردد.
7- نظر خواهی دبیر محترم شورای عالی برنامه ریزی از شورای آموزش داروسازی، شورای آموزش دندانپزشکی و شورای آموزش علوم پایه در این زمینه
8- شورای آموزش داروسازی و شورای آموزش دندانپزشکی، آیین نامه دوره MD-PhD را به دور از عدالت آموزشی دانسته و بر لزوم شرایط یکسان و مشابه جهت ورود به دوره PhD تأکید نموده اند. دبیر محترم شورای آموزش علوم پایه پزشکی نیز بیان نموده اند که اجرای این آیین نامه در رشته تغذیه تنها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصداق پیدا کرده است و چون عمومیت ندارد لذا بهتر است تنها رسیدگی به اجرای آن در دانشگاه مشهد صورت گیرد.
9-  در دستور جلسه قرار گرفتن اصلاح آیین نامه دوره MD-PhD در شورای معین
10- عدم دعوت شورای معین جهت جلسه مربوطه از اساتید بورد تغذیه بویژه اساتیدی که مسئول پیگیری مورد فوق الذکر از سوی بورد تغذیه بوده اند.
11- مخالفت شورای معین و متعاقبا" شورای عالی برنامه ریزی با اصلاح آیین نامه دوره MD-PhD

 دانشجویان علوم تغذیه با توجه به تایید نادرست بودن این آیین نامه توسط بورد تخصصی تغذیه، شورای آموزش داروسازی و شورای آموزش دندانپزشکی، خواهان اضافه نمودن یک تبصره در این آیین نامه هستند تا اجرای آن در هر یک از رشته های علوم پایه از جمله تغذیه منوط به موافقت نظر بورد تخصصی آن رشته گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha