در آستانه عید سعید قربان به هموطنان توصیه می‌شود، دام را از مراكز زیر نظر سازمان دامپزشكی خریداری كنند.

به گزارش سلامت نیوز مهندس سیدرضا غلامی رئیس اداره بهداشت اماكن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفت و گو با خبرنگار وب‌دا ضمن بیان مطلب اظهار داشت: خرید دام باید از مراكز معتبر عرضه دام بهداشتی كه زیرنظر سازمان دامپزشكی كشور است، صورت گیرد و ذبح دام در كشتكارگاه‌هایی كه سازمان دامپزشكی معرفی می‌كند انجام شود.
به گفته وی، كشتن دام در محیط خارج از كشتارگاه و در كوچه و خیابان از نظر بهداشتی صحیح نیست زیرا با این كار آلودگی‌های محیطی به راحتی به گوشت منتقل شده و بهداشت عمومی را به خطر می‌اندازد.
وی تصریح كرد: اگر هموطنان بخواهند در منزل ذبح دام را انجام دهند باید نكات و توصیه‌های بهداشتی را رعایت كنند توصیه می‌شود ذبح دام روی زمینی كه آسفالت یا سنگ فرش بوده انجام شود تا شرایط شستشو راحت‌تر باشد و در صورت نبود سنگفرش یا آسفالت، حتماً باید یك كیسه نایلونی را زیر دام قرار دهند و سپس روی آن ذبح انجام دهند.
مهندس غلامی افزود: باید فضولات و ضایعات بعد از ذبح در چاه فاضلاب یا در عمق خاك دفن شود. عمق این چاله باید حداقل نیم متر بوده و بر روی آن حتماً باید خاك ریخته شود.
رئیس اداره بهداشت اماكن وزارت بهداشت با تأكید بر این كه افرادی كه ذبح دام می‌كند حتماً كارت بهداشتی همراه داشته باشند، خاطرنشان كرد: افرادی كه دام را ذبح می‌كنند لباس، كفش یا چكمه مناسب داشته باشند و در هنگام كار حتماً از دستكش بلند و مقاوم استفاده كنند.
وی در پایان گفت: پس از آن كه سر دام بریده شد و خون به طور كامل از لاشه خارج شد، باید سریع اقدام به كندن پوست دام كنند و گوشت را پس از ذبح بلافاصله در یخچال نگهداری كنند تا عوامل بیماری‌زا تا حد زیادی از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha