دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 21195

مركز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروهای وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای نسبت به طرز استفاده از داروی خوراكی نیفدیپین هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری  نظام پرستاری، بر  اساس اعلام مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروهای وزارت بهداشت، با توجه به گزارش ارسالی به مركز ADR مبنی بر اشتباه در مصرف داروی خوراكی نیفدیپین، به صورت تزریقی، به اطلاع می رساند كه این فرآورده در فهرست دارویی رسمی كشور به اشكال خوراكی كپسول 10 و 30 میلی گرمی، قرص 10 و 30 میلی گرمی، كپسول آهسته رهش 20 میلی گرمی و قرص آهسته رهش 20 میلی گرمی موجود است و این اشكال مطلقاً نمی بایست به صورت تزریقی مورد استفاده قرار گیرد.

متأسفانه در گزارش ارسالی از مركز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروهای ذكر شده است كه محتویات داخل كپسول خوراكی نیفدیپین در سرنگ كشیده شده و به صورت تزریقی برای كاهش فشار خون بیمار مورد استفاده قرار گرفته است كه این امر به هیچ وجه پایه علمی ندارد و می‌تواند عواقب خطرناكی برای بیمار داشته باشد.

یادآور می‌شود كه مصرف فرآورده‌های دارویی به روش‌های غیر مجاز ممكن است منجر به عوارض جبران ناپذیر برای بیمار شود، لذا همواره لازم است راه مصرف یك فرآورده متناسب با موارد به تایید رسیده توسط شركت سازنده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha