سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

نکته اساسی در زندگی امروزی توجه به مفهوم طلاق عاطفی است که امروزه به دلایل گوناگون با آن مواجه هستیم و درصد قابل‌توجهی از طلاق‌ها به خاطر خیانت یکی از طرفین رخ می‌دهد.

افزایش طلاقهای ناصحیح حقیقتی نگران کننده

سلامت نیوزـ*سیده نیره طباطبایی: «با استناد به آمار طلاق در هر سه دقیقه یک خانواده ایرانی از هم فرومی‌پاشد». «مشکلات مالی و اعتیاد مهم‌ترین عوامل افزایش طلاق» .« بیکاری و چشم و هم چشمی به افزایش طلاق دامن می‌زند». «ارتباطات مجازی بر استحکام خانواده ها در ایران سایه انداخته است» و .... .
به گزارش سلامت نیوز،روزنامه ابتکار نوشت: این‌ها و هزار و یک خبر دیگر را هر روزه می‌شنویم اما به راستی عامل طلاق چیست و چرا آمار رو به افزایش این معضل اجتماعی را شاهد هستیم. عدم شناخت درست و صحیح قبل از ازدواج، عدم صداقت و صراحت مورد نیاز در روزهای نخست آشنایی از ترس پایان یافتن رابطه تشکیل شده، نظارت کمتر خانواده ها بر امر ازدواج جوانان، ازدیاد روزافزون اعتیاد و بیکاری در میان جوانان، دخالت بی مهابای اطرافیان در زندگی شخصی زوجین، باز شدن پای فرهنگ ناصحیح برخی از جوامع آن سوی مرزها از طریق سایت های مجازی و ماهواره در میان خانواده ها، عدم تطابق فرهنگی زوجین و کم شدن آستانه شکیبایی طرفین، انتخاب جدایی به عنوان ابتدایی ترین گزینه، پیامدهای گذار جامعه ایرانی از سنت به مدرنیته، نداشتن مهارت‌های ارتباط زناشویی لازم و متناسب نبودن پرسونالیتی فردی و خانوادگی زوجین و ... از جمله مهمترین دلایل فروپاشی تشکل‌های خانوادگی نیمه مدرن و جوان امروزی است.


اما نکته اساسی در زندگی امروزی توجه به مفهوم طلاق عاطفی است که امروزه به دلایل گوناگون با آن مواجه هستیم و درصد قابل‌توجهی از طلاق‌ها به خاطر خیانت یکی از طرفین رخ می‌دهد که نشان‌دهنده آن است که یک رابطه مدت‌هاست ازهم‌پاشیده و طلاق عاطفی در واقع نتیجه ادامه دادن به یک رابطه مشکل‌دار و یا بدون عشق است.
کاهش تعاملات زوجین به دلیل گذراندن ساعات زیادی از روز در شبکه‌های مجازی نیز می تواند، باعث سردی روابط بین آنها و عدم توجه به نیازهای یکدیگر شده و تنش های عاطفی و جنسی بین آنان را دامن بز‌ند.


اما جالب اینجاست که در برابر افزایش آمار طلاق و شتاب گرفتن آمار جدایی‌ها با کاهش تعداد ازدواج رو به رو هستیم که شاید یکی از مهترین دلایل این مهم عدم ثبات کافی تعهدات صورت گرفته بین زوجین و ترس از ازدواج جوانان باشد.
هرروزه در حالی شاهد افزایش جدایی ها هستیم که هزینه‌های مادی و معنوی جدایی در ایران خصوصا برای خانم‌ها فوق العاده سنگین و بسیار بیشتر از برخی کشور هاست. همین فرهنگ سنتی و ذهنیت‌ها و تعابیر نادرستی که در ناخودآگاه جمعی مردم شکل گرفته است چنان حصار و حریمی برای بازگشت طبیعی این افراد به روابط عادی ایجاد می‌کند که بعضا منجر به فاصله گرفتن آن‌ها از جامعه، توسل به دروغ و پنهان کاری و ایجاد مشکلات فراوان در ساختار نظام روانی زوجین می‌شود .روند رور به رشد طلاق حقیقت تلخ جامعه امروزی ماست که اگر تدبیر درستی در راستای مهار لجام گسیخته طلاق های ناصحیح برنیاید، باید برای آینده نه چندان دورمان به شدت نگران باشیم.


* دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha