سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 211976

رییس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت از گسترش آموزش‌های پیشگیری از ایدز به جوانان و نوجوانان در قالب باشگاه‌های سلامت و مشاوره خبر داد.

باشگاه‌های پیشگیری از ایدز راه‌اندازی شد + جزییات

سلامت نیوز:رییس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت از گسترش آموزش‌های پیشگیری از ایدز به جوانان و نوجوانان در قالب باشگاه‌های سلامت و مشاوره خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر پروین افسر کازرونی  درخصوص برنامه‌های امسال وزارت بهداشت در حوزه ایدز گفت: برنامه پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به کودک که به صورت آزمایشی و محدود در 16 دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد، از بهمن ماه سال گذشته زمینه اجرا در مناطق حاشیه نشین کل کشور شروع شده است و امیدواریم تا آخر سال  96 کلیه مادران باردار مناطق حاشیه نشین تحت پوشش این برنامه قرار گیرند.

وی  به راه‌اندازی باشگاه‌های سلامت و مشاوره برای گروه سنی نوجوانان و جوانان نیز اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت امسال تصمیم دارد به صورت جدی به تقویت و گسترش برنامه‌های پیشگیری از ایدز برای گروه سنی جوانان و نوجوانان بپردازد. در همین راستا مراکزی را تحت عنوان باشگاه‌های سلامت و مشاوره جوانان و نوجوانان به صورت آزمایشی در چهار شهر راه‌اندازی کرده است. در این باشگاه‌ها نوجوان و جوانان با استفاده از امکانات ورزشی و سرگرمی، مطالب آموزشی در خصوص پیشگیری از اچ آی وی، بیماری‌های آمیزشی و سلامت باروری را دریافت می‌کنند. همچنین به آنها مهارت‌های لازم در زمینه پیشگیری از گرایش به هر نوع آسیب اجتماعی آموزش داده می‌شود. امیدواریم بتوانیم باجلب حمایت وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، شهرداری، سازمان‌های مردم نهاد فعال و خیرین این برنامه را گسترش دهیم.

رییس اداره ایدز و بیماریهای آمیزشی وزارت بهداشت یکی دیگر از برنامه های این حوزه را تلاش برای انگ زدایی از بیماران مبتلا به اچ آی وی عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت برای کاهش انگ "اچ آی وی" که مانعی برای مراجعه و تشخیص زودهنگام بیماری در افراد شده، رویکرد جدیدی را  در زمینه آموزش در پیش گرفته است. در این آموزش‌ها با استفاده از بسته استاندارد، رویکرد نوین آموزشی از سال گذشته شروع شده و در سال جاری  با همکاری سازمان‌های متولی آموزش و اطلاع رسانی، گسترش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: از آنجا که تشخیص زود هنگام، مراقبت و درمان یکی از راهکارهای کنترل همه گیری اچ آی وی است، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی درباره این که این بیماری عفونی و با درمان قابل کنترل است، اهمیت دارد. مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سراسر کشور خدمات آموزش، مشاوره و درمان را به صورت رایگان در فضایی مناسب با رعایت کامل رازداری و محرمانگی ارائه می‌کنند. در حیطه مراقبت و درمان نیز قرار است دستورالعمل‌های درمان بازنگری شود و سطح گسترده‌تری از مبتلایان تحت پوشش قرار گیرند.

کازرونی همچنین اضافه کرد: تلاش می‌کنیم  ارائه خدمات کاهش آسیب و پیشگیری از اچ آی وی که به گروه‌های آسیب پذیر ارائه می‌شود، در قالب بسته‌های خدمتی سلامت در نظام سلامت ادغام کنیم. این خدمات به صورت ارزیابی وضعیت بیماری‌های آمیزشی و اچ آی وی، آموزش و خدمات مراقبت و درمان، در مناطق حاشیه نشین گسترش پیدا می‌کنند.

به گفته رییس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، تمام این فعالیت‌ها در قالب چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز با مشارکت سازمان‌های دست‌اندرکار گسترش پیدا می‌کند. سال گذشته در سراسر کشور کمیته‌های نظارت بر عملیاتی کردن برنامه استراتژیک با حضور نمایندگان استانداری، آموزش و پرورش، بهزیستی، زندان و رفاه تشکیل  و آموزش‌های لازم در این زمینه ارائه شد. در سال 96 نیز گزارش این فعالیت‌ها در قالب شاخص‌های برنامه استراتژیک ارائه خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha