سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 211988

برای ارتقا و بالابردن جایگاه معلمان و فرهنگیان جامعه لازم است که برنامه‌های مدون توسط نهادهای بالادستی تنظیم شود و پس از آن فشار منطقی برای اجرای آن وجود داشته باشد.

مسئولان، مسئول منزلت فرهنگیان

سلامت نیوزـ*حمایت میرزاده: برای ارتقا و بالابردن جایگاه معلمان و فرهنگیان جامعه لازم است که برنامه‌های مدون توسط نهادهای بالادستی تنظیم شود و پس از آن فشار منطقی برای اجرای آن وجود داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز،شهروند نوشت:  یکی از این برنامه‌ها باید به ثبات رساندن و تامین مالی قشر فرهنگیان باشد تا دیگر معلمان جامعه ما دغدغه مسائل اولیه زندگی خود را نداشته باشند و با آسودگی خاطر به وظایف اصلی خود برسند. همچنین برای رساندن فرهنگیان به جایگاه واقعی خود فرهنگسازی در جامعه بسیار ضروری است. فرهنگسازی برای ارتقا و حفظ کرامت فرهنگیان، باید از درون مدرسه و افرادی که فرهنگیان با آنها در ارتباط هستند ازجمله اولیا و دانش‌آموزان آغاز شود. شاخص‌های بسیاری برای ارزیابی افکار عمومی در مورد جایگاه معلمان وجود دارد. نتایج بررسی‌های گوناگون نشان داده است که افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی فرهنگیان، مشارکت معلمان در تصمیم‌گیری‌های نظام آموزشی را ایجاد می‌کند که درنهایت عدم فاصله گرفتن معلمان از نقش خود باعث افزایش منزلت اجتماعی آنان خواهد بود. فرهنگیان باید جایگاهی برابر با سایر افراد شاغل در ادارات و کارمندان داشته باشند.

یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار در رشد و توسعه اقتصادی یک کشور بستگی به یک سیستم آموزشی مجهز و برنامه‌ریزی شده دارد تا با تربیت صحیح دانش‌آموزان آینده کشور را تعیین کند. در همین راستا بدون‌شک نقش اساسی در شکل‌گیری و تاثیرگذاری را معلمان به عهده خواهند داشت. منزلت یا جایگاه اجتماعی موقعیتی است که اکثریت مردم نسبت به یک شغل می‌شناسند. شغل معلمی از جمله مشاغلی است که در جامعه ما با این‌که دارای مشکلات بسیاری در حوزه خود است، اما منزلت بالایی دارد ولی باید در نظر داشت برای رسیدن به اهداف تعیین شده در امر آموزش و پرورش لازم است جایگاه فرهنگیان در جامعه بسیار بالا برده شود و مشکلاتی که در این عرصه شغلی وجود دارد، برطرف شود.

مهمترین راهکار این موضوع افزایش سهم آموزش‌وپرورش از بودجه عمومی کشور نسبت به جمعیت تحت‌ پوشش در کشور است. به‌تبع نگاهی که در مورد آموزش و پرورش وجود دارد و بودجه پایینی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، حقوق و مزایا و تسهیلات فراهم شده برای معلمان سراسر کشور نیز کاهش پیدا می‌کند و این رویه باعث شده که بسیاری از دانش‌آموزان و افراد جویای شغل علاقه چندانی برای معلم بودن، نداشته باشند. نخستین قدم برای افزایش جایگاه و منزلت معلمان نوع نگاه برنامه‌ریزان فرهنگی و اقتصادی کشور است. اگر برنامه‌ریزان کشور به مسأله تعلیم و تربیت دید سرمایه‌گذاری بلندمدت و پربازده داشته باشند، می‌توان ادعا کرد که نخستین و مهمترین گام در راستای افزایش شأن معلمان برداشته شده است. همچنین برنامه‌ریزی فرهنگی در ارتقای جایگاه علم در جامعه و مقدم‌شدن علم بر ثروت در بالابردن مقام معلم تأثیر بسزایی خواهد داشت. اگر دولت‌ها راهکارهای مناسب برای ارتقای جایگاه معلمان به کار ببرند و بر برنامه‌ریزی خود پایبند باشند که شغل معلمی را هم‌رده با دیگر مشاغل دولتی بدانند، جایگاه واقعی و درخور فرهنگیان نیز ایجاد خواهد شد.  باید همواره موضوع معلمان و ارتقای مقام و منزلت آنها مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد.

 

*سخنگوی کمیسیون آموزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha