سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 212021

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس جزییات خدمات رایگان دوره نوزادی در برنامه‌های سلامت نوزادان را تشریح کرد.

جزییات خدمات رایگان مراقبت نوزادان

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس جزییات خدمات رایگان دوره نوزادی در برنامه‌های سلامت نوزادان را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمداسماعیل مطلق با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این دفتر برنامه توانمندسازی والدین و مراقبین نوزاد برای مراقبت از نوزادان سالم و نوزادان پر خطر و نارس است، گفت: در این برنامه با هدف افزایش مهارت والدین و مراقبین نوزاد، کتاب و فیلم‌های آموزشی برای بهبود فرایندهای مراقبت از نوزاد شامل قدم نو رسیده مبارک با فرایندهای مراقبت از رشد و تکامل ، حمام کردن ،شیر دهی، لباس پوشاندن، الگوی خواب و استراحت ، ماساژ نوزاد و .... مراقبت از نوزاد نارس ، مهارت‌های فرزند پروری به صورت رایگان توزیع شده است.

وی با اشاره به برنامه مراقبت از نوزاد پر خطر و نارس در منزل، افزود: نوزادان به دلیل نیاز به سازگاری با دنیای خارج رحمی، از گروه‌های  آسیب‌پذیر سیستم سلامت هستند و این موضوع در نوزادان در معرض خطر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. نوزادان سالم، رسیده و نوزادان در معرض خطر به ویژه نوزادان زودرس بعد از ترخیص با مشکلات عدیده‌ای روبرو می شوند که نیازمند مراقبت و پیگیری در منزل هستند.

مطلق ادامه داد: با اجرای برنامه مراقبت از نوزاد در منزل، با نگاهی به آینده سلامت نوزاد در نظر داریم که استاندارد سازی شرایط مراقبت از رشد و تکامل نوزاد مهیا شود. حمایت از والدین، توانمندی آنها را در ارائه نقش والدی افزایش خواهد داد و بر این اساس  خدمات مراقبت از نوزاد به ویژه نوزادان نارس، کم وزن و پر خطر به محیط ایمن خانه سوق پیدا  می‌کند. در حال حاضر دو بار مراقبت از نوزادان پر خطر با وزن کمتر از  2000 گرم و نوزادان نارس در منزل در سه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گیلان و آذربایجان شرقی با پشتیبانی اداره سلامت نوزادان  در حال اجرا است که با فراهم شدن ساز و کارهای لازم  آن در سطح کشور اجرای کشوری خواهد شد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت،‌ وی مراقبت‌های دوره نوزادان را چنین توضیح داد: در دوره نوزادی به دلیل قرار گرفتن نوزاد در شرایط سازگاری با محیط خارج از رحم، آسیب پذیر می شود و نه تنها بقا، بلکه رشد،تکامل و سلامت دوره کودکی و بزرگسالی وی تحت تاثیر شرایط دوره نوزادی قرار می‌گیرد. بنابراین همه نوزادان اعم از سالم یا بیمار باید مراقبت و رصد شوند تا نشانه‌های خطر در آنها در اسرع وقت شناسایی و مداخله لازم انجام شود. بر همین اساس  نوزادان علاوه بر دریافت خدمات مراقبت هنگام تولد تا ترخیص، در روز های سه تا پنج تولد و روز 14 تولد در همه مراکز جامع سلامت و پایگاه ها و خانه های بهداشت به صورت رایگان خدمات دریافت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha