محققان دانشگاه پنسیلوانیا در تحقیقی کشف کردند که اعضای پیوندی که اهداکنندگان آن‌ها دارای بیماری‌های خطرناک باشند نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

کلیه‌های آلوده نیز می‌توانند پیوند زده شوند

سلامت نیوز:محققان دانشگاه پنسیلوانیا در تحقیقی کشف کردند که اعضای پیوندی که اهداکنندگان آن‌ها دارای بیماری‌های خطرناک باشند نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، سالانه در آمریکا 22 نفر در صف دریافت پیوند اعضا جان خود را از دست می‌دهند.

در حالت کلی زمانی که فرد اهداکننده، دارای یک بیماری باشد که با پیوند عضو به بدن دریافت‌کننده منتقل می‌شود، عمل پیوند انجام نمی‌شود.

حال محققان دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا موفق به کشف راهی شدند که استفاده از اعضای پیوندی آلوده را میسر کرده و می‌تواند جان بیماران بیشتری را نجات دهد.

در آزمایش‌های انجام شده محققان بر روی پیوند کلیه‌های آلوده به هپاتیت سی تمرکز کردند.

در این تحقیق به بیمارانی که بیش از 18 ماه منتظر دریافت پیوند کلیه بودند، گفته شد که می‌توانند کلیه بیمارانی که به هپاتیت سی مبتلا بوده‌اند را دریافت کنند و سپس مورد درمان قرار بگیرند.

پس از اعلام کامل توضیحات و خطرات و ریسک‌های موجود در نهایت 10 بیمار برای دریافت پیوند اعلام آمادگی کردند.

پس از گذشت 58 روز از آغاز طرح تمام 10 بیمار کلیه‌های آلوده به هپاتیت سی را دریافت کردند و در آزمایش‌ها مشخص شد که به بیماری مبتلا شده‌اند.

در این مرحله فاز درمان بیماری ناشی از پیوند آغاز شد.

یک شرکت داروسازی در آمریکا با نام مرک (Merk) در سال 2016 مجوز تولید داروی ضد هپاتیت سی موسوم به زپاتیر (Zepatier) را دریافت کرده بود.

تمام بیماران در یک دوره درمان سه ماهه تحت درمان با استفاده از داروی زپاتیر قرار گرفتند و نتایج فوق‌العاده بود. تمام 10 بیماری که کلیه پیوندی آلوده را دریافت کرده بودند، درمان شدند.

دکتر پیتر ریس (Peter Reese) یکی از محققان ارشد پروژه، استادیار دانشکده علوم پزشکی پنسلوانیا و رییس کمیته شبکه اهدای عضو آمریکا درباره این روش پیوند گفت: هپاتیت سی مدتها به عنوان یک بیماری فوق‌العاده خطرناک در نظر گرفته می‌شد و سبب می‌شد تعداد زیادی از اعضای پیوندی کنار گذاشته شوند.

وی افزود: در زمان انجام پیوند ما می‌دانستیم ممکن است تعدادی از دریافت‌کنندگان و یا حتی تمام آنها به هپاتیت سی مبتلا شوند و در صورتی که کار به خوبی پیش نمی‌رفت، ممکن بود این بیماری تا پایان عمر با آنها باشد، اما برای این بیماران هیچ گزینه‌ای غیر از انجام پیوند وجود نداشت.

در حال حاضر قرار است این روند بر روی 10 بیمار دیگر نیز اجرا شود تا از صحت روش اطمینان بیشتری حاصل شود.

محققان امیدوارند بتوانند این روش پیوند را به دیگر اعضای بدن نیز تعمیم دهند و پیوندهای قلب و ریه مبتلا به هپاتیت سی را نیز در آینده بررسی کنند.

دکتر دیوید گلدبرگ، دیگر محقق ارشد این پروژه گفت: ما درمان را با این امید آغاز کردیم که بتوانیم یک منبع بزرگ اهدای عضو را در ابعاد چندصد عضو، حفظ کنیم و تعداد بیماران منتظر در صف دریافت پیوند را کاهش دهیم.

وی افزود: در نظر پزشکان کلیه‌های آلوده به هپاتیت سی عملا برای پیوند گزینه مناسبی نیستند، اما نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد که این اعضای آلوده نیز می‌توانند در شرایط بحرانی و نبود عضو سالم مورد استفاده قرار بگیرند.

نتایج این تحقیق در کنگره پیوند اعضای شیکاگو ارائه شده و در نشریه علمی New England Journal of Medicine نیز منتشر شده است.

منبع:نیواطلس

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha