دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 21204

افراد میانسالی که خوردن پنج بار یا بیشتر میوه و سبزی در روز، ورزش به میزان حداقل ۲/۵ ساعت در هفته، پایین نگاه داشتن وزن و سیگار نکشیدن را شروع کنند، ظرف چهار سال پس از شروع این برنامه زندگی، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را ۳۵ درصد و خطر مرگ خود را ۴۰ درصد کاهش می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز دکتر دانا کینگ در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی که راهنمای این طرح پژوهشی بوده است، گفت افرادی که یک روش زندگی سالم را برمی‌گزینند، ظرف چهار سال به کسانی می‌رسند که از ابتدا به همین شیوه زندگی کرده‌اند.

البته وی اضافه کرد که این بدان معنا نیست که مردم برای شروع زندگی سالم و درست، باید تا چهل، پنجاه سالگی صبر کنند. مساله این است که میانسالان باید بدانند اگر تاکنون زندگی سالمی نداشته‌اند، دیر نشده است و با تصحیح روش زندگی می‌توانند به سرعت نتیجه بگیرند.

کینگ و گروه محققانش در نظر داشتند ببینند کسانی که دیر به فکر خوردن میوه و سبزی زیاد و راه پیمایی روزانه به مدت  ۳۰ دقیقه می‌افتند، می‌توانند از این کار نتیجه بگیرند یا نه.

این پژوهشگران در مقاله‌ای که در مجله پزشکی آمریکا به چاپ رسید، گفتند در اواخر دهه  ۱۹۸۰ که این تحقیق در مورد حدود ۱۶ هزار آمریکایی ۴۵  تا  ۶۴ ساله انجام شد، فقط  ۸/۵ درصد از این افراد هر چهار نکته مورد نظر آنها در مورد زندگی سالم را رعایت می‌کردند.

پس از شروع این مطالعه،  ۸/۴ درصد میانسالان مورد تحقیق، رعایت چهار اصل زندگی سالم را آغاز کردند.

 ۹۸۰ نفری که شیوه زندگیشان را تغییر دادند، به فکر مصرف زیاد میوه وسبزیجات افتادند اما کاستن وزن و رساندن آن به وزن مطلوب، کمترین محبوبیت را بین آنان داشت.

اما این تحقیق نشان داد زمانی که افراد هر چهار اصل سلامتی را رعایت کردند، موارد ابتلای آنان به بیماری قلبی و مرگ به هر دلیل، به شدت کاهش پیدا کرد.

اما لازمه رسیدن به این نتیجه، رعایت هر چهار اصل زندگی سالم بود به صورتی که رعایت تنها سه اصل، فایده قلبی به دنبال نداشت و از خطر مرگ نیز به میزان کمتری کاسته شد.

با این‌همه، دکتر نیکلاس دیویس از کالج پزشکی آلبرت اینشتین گفت شیوه‌های زندگی سالم هرچه بیشتر باشد، بهتراست.

این گروه تحقیقاتی، سن، جنسیت، نژاد و دیگر عوامل خطر بیماری قلبی‌عروقی را مدنظر قرار دادند اما آنانی که سبک زندگیشان را تغییر دادند برخی عادات دیگرشان را نیز عوض کردند از جمله کمتر کردن مصرف نمک و یا افزایش مصرف کلسیم که در بهبود وضعیت سلامتی‌شان موثر بود.

این مطالعه نشان داد به ویژه در مردان، سیاهپوستان، افرادی با تحصیلات کمتر و درآمد پایین تر و افرادی که دچار فشارخون بالا یا دیابت هستند، احتمال رعایت دستورالعمل‌های مربوط به سلامتی چه در جوانی و چه در میانسالی، کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha