دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 21205

اولین آزمون دکتری که در پیش رو است به صورت نیمه متمرکز برگزار می شود ولی زمان آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده و ممکن است نسبت به هرسال با اندکی تاخیر به اجرا گذاشته شود.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از خبرآنلاین براساس سند چشم انداز بیست ساله، نقشه جامع علمی کشور و برنامه 5 ساله توسعه می بایست تا پایان سال 1404 از میان افراد در سن تحصیل دانشگاهی 60درصد افراد وارد دانشگاه شوند که تاپایان برنامه چهارم این پوشش به 30رصد رسید و در سه برنامه 5ساله باید به پوشش 60درصد برسیم که 10درصد آن ظرفیت تحصیلا ت تکمیلی است.

در دنیا دو درصد دانشجویان در مقطع دکترا هستند در کشور ما یک درصد جمعیت دانشجویی در مقطع دکترا تحصیل می کنند که با توسعه مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای برتر، برگزاری دوره های مشترک با دانشگاههای خارج و استفاده از توان متخصصین ایرانی خارج از کشور ظرفیت این مقطع افزایش یافته است.

حسین نادری‌منش می گوید یکی از دلایل متمرکز شدن آزمون دکترا تغییر شیوه پذیرش دانشجویان دکتری اینست که بسیاری از داوطلبان شرکت در آزمون دکتری گلایه داشتند که باید در فاصله دو ماه در آزمون تعداد زیادی از دانشگاه ها شرکت کنند که به خاطر مشکلاتی مانند همزمانی آزمون ها یا مسافت و فاصله جغرافیایی زیاد با محل دانشگاه های مجری، عملا نمی توانند در همه آنها حاضر شوند.

استاندارد نبودن و متفاوت بودن سوالات آزمون دانشگاه های مختلف نیز از دیگر شکایات داوطلبان آزمون دکتری بود و همچنین این افراد گله مند بودند که طراحی سوالات به گونه ای است که تنها دانشجویان هر دانشگاه در آزمون همان دانشگاه پذیرفته می شوند.

در شیوه جدید پذیرش دانشجوی دکتری که به صورت نیمه متمرکز صورت می گیرد ابتدا یک آزمون متمرکز سراسری با همکاری سازمان سنجش برگزار می شود و براساس اولویت و سطح علمی دانشجو، پذیرفته شدگان به تعداد حداقل سه برابر ظرفیت موردنیاز دانشگاه ها معرفی خواهند شد که خود دانشگاه ها پس از انجام مصاحبه و دیگر مراحل گزینش علمی، فرد نهایی را انتخاب خواهند کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم با تأکید بر اینکه یکی از مواردی که معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و دانشجویان خواستار بودند برگزاری سراسری آزمون دکترا بود و آزمون سراسری دکترا به صورت متمرکز و مصاحبه برگزار می‌شود.

حسین نادری‌منش درباره زمان برگزاری آزمون دکترای سراسری گفت: هر وقت که برگزاری این آزمون عملیاتی شود اطلاعات دقیق برگزاری آن اعلام می‌شود.

اولین آزمون دکتری که در پیش رو است به صورت نیمه متمرکز برگزار می شود ولی زمان آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده و ممکن است نسبت به هرسال با اندکی تاخیر به اجرا گذاشته شود.

برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری باید به تأیید مجلس برسد
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از برگزاری آزمون عمومی دکتری تنها از چند درس محدود در هر رشته خبر داد و گفت: طرح برگزاری آزمون متمرکز دکتری باید به تأیید کمیسیون آموزش مجلس نیز برسد.

علی عباسپور تهرانی فرد با اشاره به جزئیات مطرح شده در کمیسیون آموزش در خصوص آزمون متمرکز دکتری گفت: درباره این موضوع در کمیسیون جلسه ای داشتیم و وزارت علوم عنوان می کرد که با توجه به گستردگی دوره های دکتری در دانشگاهها آزمون دادن در دانشگاههای مختلف برای داوطلبان مشکل شده است.

وی اظهار داشت: نحوه متمرکز شدن آزمون هنوز نهایی نشده است اما قرار شده آزمون کتبی گرفته شود و در آن تنها چند درس محدود از هر رشته به داوطلب ارائه شود و نهایتا با دخالت دادن معدل کارشناسی ارشد و فعالیتهای تحقیقاتی رتبه ای برای داوطلب اعلام شود. سپس سه برابر ظرفیت به دانشگاه معرفی شود تا مصاحبه از داوطلب به عمل آید.

وی اظهار داشت: البته این طرح هنوز نهایی نشده و قرار است پس از تدوین آن توسط وزارت علوم به کمیسیون ارائه شود تا ما نیز نظرات خود را ارائه دهیم.

برگزاری آزمون دکترای متمرکز، بهمن ماه
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون دکترای تخصصی به صورت متمرکز و سراسری در نیمه دوم 89 برگزار می شود.

به گفته محمدحسین سرورالدین عدالت گزینش دانشجو از دیگر سیاست های وزیر علوم است و  متمرکز شدن پذیرش دانشجو در دوره دکترای تخصصی با توجه به افزایش تعداد داوطلبان دوره دکتری در مقابل محدودیت ظرفیت ها، در جهت پاسخگویی به مطالبات داوطلبان و از آنجا که در برخی موارد در شیوه فعلی حق افراد ضایع می شد، نحوه پذیرش داوطلبان دوره دکتری تغییر کرد.

وی با بیان این که طبق گفته وزیرعلوم، احتمالاآزمون دکتری بهمن ماه به صورت سراسری برگزار می شود، گفت: ثبت نام ها نیز قبل از برگزاری آزمون انجام شده و مهر سال90 به این شیوه، پذیرش دانشجو صورت می گیرد.

رئیس سازمان سنجش با تاکید بر استقلال دانشگاه ها، متمرکز شدن آزمون دکتری را مغایر با استقلال دانشگاه ها ندانست و افزود: پیشنهاد خود مسوولان دانشگاه ها به برگزاری متمرکز آزمون بود و اگر از روسای دانشگاه ها در این زمینه نظر سنجی شود، نتایج بیانگر موافقت آنها خواهد بود، چرا که برگزاری هر آزمون به صورت مجزا برای دانشگاه ها، مشکلات عدیده ای به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha