سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 212050

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیش از دولت یازدهم به طور میانگین، سالانه شاهد افت ۳۰ سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه بودیم.

افزایش حدود ۸۰ سانتی‌متری سطح تراز دریاچه ارومیه

سلامت نیوز: معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیش از دولت یازدهم به طور میانگین، سالانه شاهد افت ۳۰ سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه بودیم.

 به گزارش اسلامت نیوز به نقل از ایلنا ، مسعود باقرزاده کریمی، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست و عضو ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه گفت: سطح تراز دریاچه بر اساس اطلاعات و آمار ثبت شده در وزارت نیرو، ۱۲۷۰/۵۳است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست،وی ضمن تایید این موضوع که پیش از آغاز به کار دولت یازدهم به طور میانگین، سالانه شاهد افت ۳۰ سانتی متری سطح تراز دریاچه ارومیه بودیم، خاطرنشان کرد: این روند به دلیل آنکه دولت یازدهم شش ماه نخست آغاز به کار خود را به ارزیابی ریسک برنامه ها و استراتژی های پیشنهادی گذراند و پس از آن نیز فصل گرما آغاز شده بود و امکان مدیریت بارش‌ها و هدایت آن‌ها به دریاچه وجود نداشت، تا شهریور ماه ۱۳۹۳ ادامه داشت و در نهایت کمترین سطح تراز دریاچه ارومیه در شهریور ماه ۱۳۹۳ با رقمی حدود ۱۲۷۰/۰۵ به ثبت رسید.

باقرزاده کریمی افزود: اما خوشبختانه با شروع اقدامات دولت یازدهم برای احیاء دریاچه ارومیه و عزم جدی در این زمینه، پس از شهریور ماه ۱۳۹۳ تا کنون، سطح تراز دریاچه ارومیه همواره با روندی رو به رشد همراه بود و نهایتا در فروردین ماه سال‌جاری سطح تراز دریاچه به حدود ۱۲۷۰/۸۹ رسید که نشان دهنده افزایش حدود ۸۰ سانتی متری سطح تراز دریاچه در دولت یازدهم است.

عضو ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: بر اساس تمامی آمارهای رسمی و تصاویر ماهواره‌ای، سطح تراز ثبت شده برای دریاچه ارومیه در فروردین ماه سال جاری، حتی از سطح تراز فروردین سال ۹۲ نیز بیشتر است.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شرایط اکوسیستمی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، اظهار کرد: شرایط تالابی به گونه‌ای نیست که شما به محض تغییر دولت‌ها شاهد افزایش یا کاهش سطح تراز آب تالاب‌ها و دریاچه‌ها باشید، از همین رو مدت زمانی پس از آغاز به کار دولت یازدهم نیز همچنان اثرات بی توجهی به دریاچه ارومیه را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: نکته جالب این که خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی که در دو دولت گذشته در برابر افت متر متر سطح تراز دریاچه ارومیه و شرایط بسیار نگران کننده این اکوسیستم سکوت کرده بودند، امروز در برابر سانت سانت سطح تراز دریاچه ارومیه خود را نگران می‌دانند و البته این حساسیت ناشی از توجه دولت یازدهم به موضوع محیط زیست و احیاء دریاچه ارومیه است و این مطالبه را خود دولت به سطح عمومی جامعه و رسانه‌ها نیز انتقال داده و باید آن را به فال نیک گرفت.

عضو ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه اضافه کرد: دولت یازدهم با اولویت بخشی به محیط زیست و احیاء تالاب‌ها، کمک بزرگی به افزایش آگاهی، مطالبه و حساسیت جامعه در این زمینه کرد و از این رو هیچ واهمه‌ای از پاسخگویی در این خصوص ندارد.

باقرزاده کریمی تاکید کرد: مهمتر از اعداد ثبتی، اراده اجرایی دولت یازدهم برای ساماندهی مصارف آب در حوضه دریاچه ارومیه و احیاء این اکوسیستم ارزشمند و گسترش این اقدام بسیار مهم به تمامی کشور است به گونه ای که امروز شاهد به ثمر رسیدن تدریجی این اراده و اقدام در بسیاری از نقاط از جمله دریاچه ارومیه هستیم.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، بسته شدن هزاران حلقه چا غیرمجاز، توقف ساخت سدهایی که حتی در برخی موارد، اجرای آن‌ها نیز در دولت گذشته کلید خورده بود، رها سازی آب از پشت سدها، اصلاح و ساماندهی مدیریت کشت و آبیاری، ایجاد زمینه برای گسترش آبیاری‌های نوین در کشاورزی را برخی از اقدام‌های مهم صورت گرفته توسط دولت یازدهم در حوضه دریاچه ارومیه و سایر نقاط کشور اعلام کرد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت پرهیز رسانه‌ها از طرح مباحث غیرکارشناسی، تصریح کرد: اراده اجرایی دولت و نظام در تهیه و تدوین قانون و دستورالعمل، تعیین ردیف اعتباری، تشکیل کمیته مدیریت تالاب در سطح دولت، ابلاغ اعتبارات و بسیاری از موارد دیگر، نشان از عزم اجرایی دولت یازدهم برای احیاء تالاب‌ها و به ویژه دریاچه ارومیه است و در این مسیر نیز تمام تجارب و دانش ملی و بین المللی به کار گرفته شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه کارشناسان در خصوص روند احیاء دریاچه ارومیه و اقدام‌های صورت گرفته در این زمینه دارای نظرات مختلفی هستند، اما همین که عرصه ای برای طرح و بررسی دیدگاه ها و نظرات کارشناسان فراهم شده است نشان از عملکرد مثبت دولت در این خصوص است و از این رو دیگر نیازی به طرح دیدگاه های غیرکارشناسی و جهت دار در یک زمینه تخصصی نیست.

باقرزاده کریمی با اشاره به سابقه فعالیت خود، گفت: به عنوان کسی که در پنج دولت مسئولیت حوزه تالاب ها را بر عهده داشته، باید بگویم که دولت یازدهم، فرصتی استثنایی برای احیاء تالاب ها در سطوح مختلف مردم و مسئولان ایجاد کرده است که از جمله آثار آن می توان به همکاری دو قوه مقننه و مجریه و در نهایت تصویب لایحه حفاظت از تالاب ها در مجلس دهم اشاره کرد.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص صحبت های مطروحه پیرامون مشکل زایی دولت برای کشاورزان در مسیر احیاء دریاچه ارومیه، اظهار کرد: هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که اقدام دولت که بدون هیچ هزینه ای، کشاورزان منطقه را به سیستم آبیاری نوین مجهز کرده تا علاوه بر صرفه جویی در میزان مصرف و ارتقاء بهره وری آب، آفات و آلودگی های محصولات کشاورزی خود را نیز کاهش دهند، منجر به مشکل زایی برای کشاورزان شده است.

وی ادامه داد: قطعا این صرفه جویی در آب منجر به هدایت آب ذخیره شده به دریاچه خواهد شد که در نهایت مانع از خشکی دریاچه و ایجاد مشکلات متعدد برای مردم منطقه و کشور می شود.

عضو ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه افزود: خشک شدن دریاچه می تواند منجر به ایجاد طوفان های نمکی، افزایش شوری آب و نابودی کامل خاک و آب و کشاورزی منطقه منجر شود که قطعا سلامت و زندگی کشاورزان را نیز همچون سایر مردم منطقه و کشور تهدید می کند.

باقرزاده کریمی ضمن بیان اینکه دولت یازدهم میراث دار مشکلات و چالش های متعدد آبی در کشور است که ناشی از تغییر اقلیم، سوء مدیریت منابع و مصارف آب، تخلیه سفره های زیرزمینی آب به ویژه در یک دهه گذشته است، گفت: بهتر است به جای حاشیه سازی در خصوص مسائل حوضه های  آبی کشور، همه با هم کمک کنند تا این چالش ها یا حداقل بخشی از آن ها مرتفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha