محققان در مورد اثرات استفاده از نوشابه‌های انرژی‌ها هشدار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به تقل از خبرآنلاین اگرچه که نوشابه‌های انرژی‌زا بسیار محبوب هستند و شما از هر جایی از سوپرمارکت‌ها گرفته تا کلاس‌های ورزشی و باشگاه‌ها می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید، اما کارشناسان در مورد مصرف بیش از حد آن‌ها ابراز نگرانی کردند.
دکتر جان هیگینس از مدرسه پزشکی دانشگاه تگزاس در این باره گفت: یک نوشابه انرژی نزدیک به یک چهارم فنجان در خود شکر دارد. هم‌چنین میزان کافئین موجود در آن از قهوه‌های بسیار پررنگ هم بیش‌تر است. یک محرک گیاهی به نام گوارانا، چند آمینو اسید، مواد معدنی و برخی دیگر از ویتامین‌ها نیز در این نوشابه‌ها وجود دارند.
نگرانی اصلی این است که تا چه میزان این مواد با کافئین موجود در این نوشابه‌ها ترکیب می‌شوند و می‌توانند روی ضربان قلب، فشار خون و حتی وضعیت ذهنی انسان‌ها تاثیر گذار باشند. این نگرانی‌ها زمانی بیش‌تر می‌شود که شما این نوشیدنی‌ها را در حجم‌های خیلی زیاد مصرف کنید.
هیگیس و همکارانش مطالعاتی را در مورد نوشابه‌های انرژی‌زا انجام دادند. آن‌ها متوجه شدند تحقیقات کمی در مورد اثرات جانبی این نوشابه‌ها روی سلامت انسان انجام شده است. اما همین مطالعات اندک هم نشان می‌دهد نوشابه‌های انرژی‌زا می‌توانند باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب شوند. حتی گزارش‌هایی در مورد حمله قلبی، مرگ ناگهانی و حملاتی مشابه با صرع نیز پس از مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها وجود داشته است.
این نوشیدنی‌ها هم‌چنین باعث از دست رفتن آب بدن در مقیاس‌های خیلی بالا می‌شوند که این موضوع برای ورزشکارانی که فعالیت‌های بدنی بسیار سنگین دارد خطراتی را به همراه دارد.
مطالعات روی موش‌ها نشان می‌دهد این نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث بروز رفتارهای عجیب، مانند افسردگی، مشکلات در تغذیه و مانند آن شود و به همین دلیل کارشناسان معتقدند استفاده از این نوشیدنی‌ها باید تا حد زیادی محدود شود. تخمین زده می‌شود بازار نوشیدنی‌های انرژی‌زا در سال 2005 در کشور آمریکا نزدیک به 650 میلیون دلار و در سطح جهان نزدیک به 5 میلیارد دلار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha