چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 212097

روز معلم فرصتی است برای برانگیختن افكار عمومی و وجدان ملی در حرمت نهادن به مقام استاد و معلم و بازآفرینی نقش بنیادین و پایدار «تعلیم و تربیت» در كشور.

پاسداشت مقام معلم

سلامت نیوزـ*سیده فاطمه ذوالقدر : روز معلم فرصتی است برای برانگیختن افكار عمومی و وجدان ملی در حرمت نهادن به مقام استاد و معلم و بازآفرینی نقش بنیادین و پایدار «تعلیم و تربیت» در كشور. چنانچه جامعه بر مدار منزلت همه‌جانبه «معلم» قرار گیرد و «آموزش» شأن واقعی خود را در توسعه بیابد، سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی، انسانی و حتی مادی كشور مضاعف می‌شود و توسعه پایدار و متوازن، چشم‌اندازی قابل دسترسی می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت:حرمت معلم و استاد یعنی پاسداشت «دانش و اخلاق» در جامعه علمی و بزرگداشت امر آموزش، یعنی جلب‌توجه افكار عمومی به ضرورت دانستن و پیروی از منطق و قاعده عقلانیت درهمه امور. معلم مشعل‌دار نور و روشنایی است، معلم آینه‌دار دانایی و ناخدای كشتی جان‌های تشنه نجات و رهایی است. چه نیكو سعادتی كه انسان به بلندا و جایگاه معلمی صعود كند و در كسوت آموختن و آموزش، ابنای بشر را در مسیر رسیدن به اوج دانایی و شكوفایی استعدادها رهنمون باشد.

چه افتخاری از این برتر كه انسان‌هایی با رسیدن به جایگاه و مقام معلمی هرآینه پنجره‌ای به سوی نور و دانایی به روی بندگان خدا باز كنند. معلم و معلمی در آموزه‌ها و مبانی فكری و اعتقادی ما علاوه بر وظیفه آموختن و تعلیم، وظیفه پرورش و تربیت و به عبارتی شكوفایی استعدادهای بالقوه انسان در زمینه‌های گوناگون را در نظر گرفته است، شأن و مرتبه معلم در نزد جامعه ایرانی از جایگاهی بس ویژه و متعالی برخوردار است بنابراین دغدغه‌ها و مسائل فرهنگیان به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه ملی كشور نباید نادیده گرفته شود و فقط در برهه‌های زمانی خاص و برای مدت كوتاهی نیازها و مشكلات آنان در صدر بحث‌ها قرار گیرد بلكه به هنگام تصمیم‌گیری‌های خرد و كلان باید در متن موضوع و محتوای امور به آنها نگاه ویژه شود. بر این اساس تغییر نگرش دولت نسبت به فرهنگیان و مشكلات ساختاری آموزش‌ و‌ پرورش باید در سرلوحه برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها واقع شود و برای برون‌رفت از مشكلات كنونی آموزش‌ و‌ پرورش، باید نگاه هزینه‌ای سیاستگذاران كلان و خصوصا دولتمردان به مقوله آموزش‌ و‌ پرورش تغییر یابد.

بدیهی است عدم توجه به مشكلات عدیده حوزه آموزش خصوصا مشكلات معیشتی معلمان می‌تواند در دراز مدت خطرات بی‌شماری را متوجه نظام آموزش و به تبع آن كشور كند. این مساله از آن روی مهم است كه رویكرد نادرست دولتمردان و سیاستگذاران كلان در خصوص معلمان كه از قضا جمعیت قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند و نا‌امیدی از اصلاح امور و روزمرگی بر معلمان و به تبع آن بر نظام آموزشی مستولی شده و فرصت پیشرفت، خلاقیت و امكان رشد را از نسل جوان و آینده‌سازان این مرز ‌و ‌بوم خواهد گرفت. بی‌شك بدون تغییر نگرش به سیستم آموزش‌ و‌ پرورش نمی‌توان انتظار تغییرات بنیادی و ساختاری در این حوزه داشت. باید معلمان و اساتید به عنوان روشنفكران و روشنگران تحول‌آفرین قلمداد شوند و باید جایگاه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مدنی قابل توجهی بیابند و طبعا باید از شجاعت اخلاقی و نقادی همه‌جانبه در همه زمینه‌ها برخوردار باشند. در سنوات اخیر بر اثر گسترش و توسعه مدارس و نظارت ضعیف بر آنها، عاداتی نامطلوب بر مدارس حاكم شده به نحوی كه تمركز مربیان و معلمان بر اساس سیاستگذاری‌ها و خط مشی‌های تحمیلی صرفا بر مبنای فكر كردن در جریان نظام آموزشی و محدود به كتب درسی است. لذا یكی از مهم‌ترین مسائل، تجدیدبنای اندیشه‌ها و باورهای معلم است و تاكید بر این مهم كه ارزش مدارس در تربیت انسان‌های فرهیخته مقدم بر تعلیم است؛ زمینه‌ای كه در آن عنصر عقلانیت، خردمحوری، بررسی علمی و منطقی، روحیه نقدپذیری و حقیقت‌جویی بر خرافه‌پرستی و مطالعه سطحی و شتابزده چیرگی داشته باشد. در روز«معلم» كه رنگ از نام و یاد استاد شهید مرتضی مطهری برگرفته است،  این توجه مجدد را معنا بخشیم و از خردورزی، دیانت و آزاداندیشی او به عنوان یك استاد و مصلح بیاموزیم و بیاموزانیم. كشور ما امروز بیش از هر زمان نیازمند آن است كه اخلاق، علم و خرد  شیوه و زبان غالب در جامعه شود. این مهم وقتی دست‌یافتنی است كه دانش‌ورزی و اندیشمندی و سنت حرمت‌گذاری به مقام علم و اندیشه، فراتر از آیین‌ها و عادات رسمی موضوعیت پیدا كند.

 

*نماینده مردم تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha