آنچه این خبرگزاری به‌عنوان سطح تراز دریاچه ارومیه در فروردین سال ۹۲ مطرح کرده، نادرست است و سطح تراز دریاچه براساس اطلاعات و آمار ثبت شده در وزارت نیرو، ١٢٧٠.٥٣ است

واکنش محیط زیست به خبرسازی درباره کاهش تراز دریاچه ارومیه

سلامت نیوز:خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی که در دو دولت گذشته در برابر افت متر‌متر سطح تراز دریاچه ارومیه و شرایط بسیار نگران‌کننده این اکوسیستم سکوت کرده بودند، امروز در برابر سانت‌سانت سطح تراز دریاچه ارومیه خود را نگران می‌دانند و البته این حساسیت ناشی از توجه دولت یازدهم به موضوع محیط زیست و احیای دریاچه ارومیه است و این مطالبه را خود دولت به سطح عمومی جامعه و رسانه‌ها نیز انتقال داده و باید آن را به فال نیک گرفت».

به گزارش سلامت نیوز، شرق نوشت: این بخشی از واکنش مسعود باقرزاده کریمی، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست و عضو ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به برخی خبرسازی‌ها درباره کاهش تراز دریاچه در زمان دولت یازدهم است. 
طبق گفته او سطح تراز دریاچه براساس اطلاعات و آمار ثبت شده در وزارت نیرو، ١٢٧٠,٥٣ است. باقرزاده کریمی در پاسخ به خبر منتشرشده در یکی از خبرگزاری‌ها، گفت: آنچه این خبرگزاری به‌عنوان سطح تراز دریاچه ارومیه در فروردین سال ۹۲ مطرح کرده، نادرست است و سطح تراز دریاچه براساس اطلاعات و آمار ثبت شده در وزارت نیرو، ١٢٧٠.٥٣ است. او ضمن تأکید بر این موضوع که پیش از آغاز به کار دولت یازدهم به طور میانگین، سالانه شاهد افت ۳۰ سانتی‌متری سطح تراز دریاچه ارومیه بودیم، خاطرنشان کرد: این روند به دلیل آنکه دولت یازدهم شش ماه نخست آغاز به کار خود را به ارزیابی ریسک برنامه‌ها و استراتژی‌های پیشنهادی گذراند و پس از آن نیز فصل گرما آغاز شده بود و امکان مدیریت بارش‌ها و هدایت آنها به دریاچه وجود نداشت، تا شهریور ۱۳۹۳ ادامه داشت و در نهایت کمترین سطح تراز دریاچه ارومیه در شهریور ۱۳۹۳ با رقمی حدود ١٢٧٠,٥٠ به ثبت رسید.

باقرزاده کریمی افزود: اما با شروع اقدامات دولت یازدهم برای احیای دریاچه ارومیه و عزم جدی در این زمینه، پس از شهریور ۱۳۹۳ تاکنون، سطح تراز دریاچه ارومیه همواره با روندی رو به رشد همراه بود و نهایتا در فروردین‌ سال‌جاری سطح تراز دریاچه به حدود ١٢٧٠,٨٩ رسید که نشان‌دهنده افزایش حدود ۸۰ سانتی‌متری سطح تراز دریاچه در دولت یازدهم است. عضو ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: براساس تمامی آمارهای رسمی و تصاویر ماهواره‌ای، سطح تراز ثبت شده برای دریاچه ارومیه در فروردین‌ سال جاری، حتی از سطح تراز فروردین سال ۹۲ نیز بیشتر بود. معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شرایط اکوسیستمی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، اظهار کرد: شرایط تالابی به گونه‌ای نیست که شما به محض تغییر دولت‌ها شاهد افزایش یا کاهش سطح تراز آب تالاب‌ها و دریاچه‌ها باشید، از همین رو مدت زمانی پس از آغاز به کار دولت یازدهم نیز همچنان اثرات بی‌توجهی به دریاچه ارومیه را شاهد بودیم. باقرزاده کریمی تأکید کرد: مهم‌تر از اعداد ثبتی، اراده اجرائی دولت یازدهم برای ساماندهی مصارف آب در حوضه دریاچه ارومیه و احیای این اکوسیستم ارزشمند و گسترش این اقدام بسیار مهم به تمامی کشور است؛ به‌گونه‌ای که امروز شاهد به ثمر رسیدن تدریجی این اراده و اقدام در بسیاری از نقاط از جمله دریاچه ارومیه هستیم.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، بسته شدن‌ هزاران حلقه چاه غیرمجاز، توقف ساخت سدهایی که حتی در برخی موارد، اجرای آنها در دولت گذشته کلید خورده بود، رهاسازی آب از پشت سدها، اصلاح و ساماندهی مدیریت کشت و آبیاری، ایجاد زمینه برای گسترش آبیاری‌های نوین در کشاورزی را برخی از اقدام‌های مهم انجام شده از سوی دولت یازدهم در حوضه دریاچه ارومیه و سایر نقاط کشور اعلام کرد. باقرزاده کریمی با اشاره به سابقه فعالیت خود، گفت: به‌عنوان کسی که در پنج دولت مسئولیت حوضه تالاب‌ها را بر عهده داشته، باید بگویم که دولت یازدهم، فرصتی استثنائی برای احیای تالاب‌ها در سطوح مختلف مردم و مسئولان ایجاد کرده است که از جمله آثار آن می‌توان به همکاری دو قوه‌مقننه و مجریه و در نهایت تصویب لایحه حفاظت از تالاب‌ها در مجلس دهم اشاره کرد. معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست درباره صحبت‌های مطروحه پیرامون مشکل‌زایی دولت برای کشاورزان در مسیر احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که اقدام دولت که بدون هیچ هزینه‌ای، کشاورزان منطقه را به سیستم آبیاری نوین مجهز کرده تا علاوه بر صرفه‌جویی در میزان مصرف و ارتقای بهره‌وری آب، آفات و آلودگی‌های محصولات کشاورزی خود را نیز کاهش دهند، منجر به مشکل‌زایی برای کشاورزان شده است. او ادامه داد: قطعا این صرفه‌جویی در آب منجر به هدایت آب ذخیره شده به دریاچه خواهد شد که در نهایت مانع از خشکی دریاچه و ایجاد مشکلات متعدد برای مردم منطقه و کشور می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha