بر اساس نظر کارشناسان به‌طور کلی هر تصادفی که صورت می‌گیرد بر اثر چهار عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط صورت می‌گیرد.

جاده‌های مرگ

سلامت نیوز:اگر میانگین 16 هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین ۲۵۰ هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می‌افتد. همچنین تعداد تلفات جاده‌ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام‌عیار برابری ‌می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور ما باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند. بر‌اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد. براساس آمارها، ۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر سال گذشته در حوادث رانندگی کشته شده‌اند، این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن 3,9 درصد کاهش یافته، بر‌اساس این آمار بیشترین کاهش در سال گذشته مربوط به ماه بهمن 16,7 درصد و بیشترین افزایش مربوط به ماه دی با 2,6 درصد بوده است. 


بیشترین کشته‌ها در شهریور 

بر اساس نظر کارشناسان به‌طور کلی هر تصادفی که صورت می‌گیرد بر اثر چهار عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط صورت می‌گیرد. جاده‌ها و راه‌های کشور ما در بسیاری از مناطق کشور به‌ویژه در مناطق کویری، جنگلی و کوهستانی با ایرادهای بسیار جدی ساختاری مواجهند که برخی از این مشکلات اصلاح‌پذیر نیست و نیازمند تغییر زیرساخت‌هاست. درحالی‌که باید بدانیم جزای یک اشتباه رانندگی مرگ نیست و جاده باید فرصت جبران اشتباه را به راننده بدهد. بیشترین کشته‌های حوادث رانندگی سال گذشته مربوط به شهریور با هزار و ۷۱۱ نفر و پس از آن مرداد با هزار و ۶۶۲ نفر و کمترین آن مربوط به بهمن با ۹۶۴ نفر بوده است. همچنین روز ۲۳ شهریور با ۸۰ کشته، دوم مهر با ۷۷ کشته و هفتم فروردین با ۷۵ کشته پرتلفات‌ترین روزهای سال ۹۵ بوده است. در این گزارش با تأکید بر اینکه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون‌شهری است، آمده است: 65,4 درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون‌شهری، 27,3 درصد در راه‌های درون‌شهری، 6,9 درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و محل تصادف 0,3 درصد موارد نامعلوم بوده است. به بیان دیگر در سال ۹۵، 10 هزار و ۴۲۷ نفر در محورهای برون‌شهری (چهار درصد کاهش نسبت به سال ۹۴) ، ۴۳۵۵ نفر در مسیرهای درون‌شهری (2,2 درصد کاهش نسبت به سال ۹۴)، ۱۱۰۲ نفر در مسیرهای خاکی روستایی (7,2 درصد کاهش نسبت به سال ۹۴) و ۴۸ نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باخته‌اند. 


بیشترین تلفات در استان فارس


بر اساس این گزارش، در سال گذشته، استان‌های فارس با هزار و ۴۵۸ نفر، تهران با هزار و ۱۵۶ نفر و خراسان رضوی با هزار و ۱۳۳ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با ۱۲۶نفر، کهگیلویه‌وبویراحمد با ۱۶۸ نفر و اردبیل با ۱۹۶ نفر کمترین تعداد کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی را داشته‌اند. بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۵ نسبت به سال قبل از آن در استان‌های قم با 10,8 درصد و خوزستان با 10,2 درصد و بیشترین کاهش مربوط به استان‌های ایلام با ۲۸ درصد و سمنان با 14,1 درصد بوده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که 78,3 درصد از کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۴ مرد (۱۲ هزار و ۴۷۰ نفر) و 21,7 درصد زن (سه هزار و ۴۶۲ نفر) بوده‌اند. همچنین در افراد ۱۸ سال به بالا ۷۲ درصد متأهل و 26,6 درصد مجرد هستند و وضعیت تأهل 1,4 درصد نیز نامشخص بوده است. در زمان وقوع تصادف 41,9 درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، 21,6 درصد عابر پیاده و 35,3 درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند. از مجموع تلفات رانندگی سال ۹۵ (۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر)، 21,6 درصد، یعنی ۳۴۴۰ نفر عابر پیاده و 24,1 درصد یعنی ۳۸۴۱ نفر موتورسیکلت سوار بودند. 


29-18 ساله‌ها بیشترین تلفات


از لحاظ سنی 7,8 درصد افراد فوت‌شده در حوادث رانندگی سال گذشته در سنین ۱۰ سال و کمتر، 5,8 درصد ۱۷-۱۱ سال، 25,7 درصد ۲۹-۱۸ سال، 30,4 درصد ۴۹-۳۰ سال، 30,3 درصد کشته‌های تصادفات ۵۰ سال به بالا داشته‌اند. نحوه وقوع تصادف 44,8 درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، 21,6 درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و 24,3 درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودروی مورد استفاده 41,5 درصد از افراد متوفی خودروی سواری، 24,1 درصد موتورسیکلت، 6,3 درصد وانت‌بار، 3,3 درصد کامیون، کامیونت و تریلی و 1,5 درصد اتوبوس و مینی‌بوس بوده است. همچنین بر‌اساس این آمار، سه هزار و ۴۴۰ نفر از متوفیان تصادفات (21,6 درصد) عابر پیاده بودند. علت اصلی مرگ 49,9 درصد از افراد ضربه به سر، 25,5 درصد شکستگی‌های متعدد، 8,7 درصد به‌دلیل خونریزی و 9,9 درصد به‌دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، 0,9 درصد سوختگی، 0,2 درصد نرسیدن اکسیژن، چهار و نیم درصد سایر موارد بوده است. براساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، محل فوت ۵۱ درصد از افراد در محل حادثه، 6,7 درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت 41,4 درصد از افراد در بیمارستان بوده است. همچنین نحوه انتقال 88,9 درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس، هشت درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، 0,4 درصد خودروی پلیس، 0,8 درصد سایر خودروها و 1,9 درصد نامعلوم بوده است. در سال ۹۵، ۳۳۳ هزار و ۶۶ مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که این تعداد نسبت به سال گذشته 6,4 درصد افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha