چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 212135

طبق آخرین آماری که وجود دارد، تعداد و وسعت آتش‌سوزی سال 95 چند درصدی از سال 94 بیشتر بود

سلامت نیوز-*ناصر اسفندی : شرایط آب و هوایی و تغییرات اقلیمی تاثیر زیادی در بروز حوادث آتش‌سوزی‌ها دارد؛ زیرا هر زمانی‌ که شاهد کاهش باران در فصل‌های پرباران هستیم و این امر اتفاق می‌افتد، آمار آتش‌سوزی‌ها بالا می‌رود؛ البته آتش‌سوزی‌هایی که به دست انسان‌ها رخ می‌دهد خود جای تحلیل دارد.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: طبق آخرین آماری که وجود دارد، تعداد و وسعت آتش‌سوزی سال 95 چند درصدی از سال 94 بیشتر بود؛ یعنی در سال 94، 2071 فقره آتش‌سوزی داشتیم و در سال 95 این رقم به 2183 رسید؛ یعنی افزایش 5 درصدی در تعداد آتش‌سوزی‌ها. همچنین وسعت آتش‌سوزی‌ها در سال 94، 18 هزار و 170 هکتار بود اما در سال 95 این رقم به 19 هزار و 685 هکتار رسید؛ یعنی افزایش 8 درصدی.
اما این افزایش با توجه به رقم زیاد آن، نگران‌کننده نیست؛ چراکه مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع و‌ محیط‌زیست، به همراه سایر بخش‌های دولتی تلاش وافری را برای کنترل آتش‌سوزی‌ها کرده‌اند که کاهش 27 درصدی تعداد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های طبیعی، ‌29 درصد در جنگل‌های دست‌کاشت و همچنین کاهش 13 و 36 درصدی وسعت در این دو نوع جنگل‌ها دیده می‌شود.


افزایش آمارهایی که گفته شده به دلیل آتش گرفتن مراتع است که دلیل آن هم پیشتر به آن اشاره شده است. یکی دیگر از معیارهایی که سازمان جنگل‌ها و مراتع در بحث آمارگیری آتش‌سوزی‌ها در نظر می‌گیرد متوسط سطح حریق است که برای به دست آوردن این سطح تعداد آتش‌سوزی‌ها را بر مساحت آتش‌سوزی‌ها تقسیم کرده و عدد به دست آمده به عنوان متوسط سطح اعلام می‌شود.
در سال 94 متوسط سطح حریق 8/8 بوده و سال 95 این عدد به 9 رسیده که نشان می‌دهد مسئولان و متولیان حفاظت از جنگل‌ها در بحث مدیریت آتش‌سوزی‌ها موفق عمل کرده‌اند.
همچنین در سال 94 بیشترین آتش‌سوزی‌ها از نظر تعداد مربوط به استان‌های گلستان، کردستان و فارس می‌شود؛ در حالی که در سال 95 استان‌های اصفهان، گلستان و همدان بیشترین تعداد آتش‌سوزی را داشته‌اند. استان‌های لرستان، کردستان و فارس در سال 94 و استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان در سال 95 بیشترین وسعت آتش‌سوزی را داشته‌اند.
جنگل‌های هیرکانی در شمال کشورمان جنگل‌های بی‌نظیری هستند. جنگل‌های حفاظتی که در زاگرس داریم نیز به دلیل اینکه در تامین آب نقش بسزایی دارند، قابل توجه هستند و به همین جهت باید حفاظت شدیدی از این منابع صورت گیرد.
بیش از 82 درصد اراضی کشور تحت‌مدیریت سازمان جنگل‌ها و مناطق آبخیزداری و مراتع کشور است. به همین دلیل به  لحاظ حاکمیتی، باید در این حوزه برنامه‌ریزی کنیم. یک قسمتی را به عنوان فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی تجهیز کرده‌ایم که نفراتی دارد و بر اساس ماموریت‌های سازمانی که بر عهده یگان است، تجهیزاتش را برآورد کرده‌ایم.


*معاون فنی یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha