چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 212137

در مقایسه میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در سال‌های 82 تا 94 باید گفت کمترین میزان آتش‌سوزی در این سال‌ها در سال 84 با 6 هزار و 679 و بیشترین آن در سال 94 به میزان 44 هزار و 852 هکتار رخ داده است.

هزینه 33 میلیارد تومانی اطفای حریق جنگل ها در سال

سلامت نیوز:افزایش وسعت آتش‌سوزی‌ها در دهه اخیر به ویژه در مناطق صعب العبور، موضوع استفاده از بالگرد به صورت جدی مطرح شده و سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان متولی مدیریت و حفاظت از جنگل‌ها از بخش‌های مهم دولتی که این پتانسیل را در اختیار دارند خواست در این زمینه یاری‌رسان این سازمان باشند که خوشبختانه این کمک از سوی برخی سازمان‌ها و نهادهای ارتشی انجام شد.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: افزایش وسعت آتش‌سوزی‌ها در دهه اخیر به ویژه در مناطق صعب العبور، موضوع استفاده از بالگرد به صورت جدی مطرح شده و سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان متولی مدیریت و حفاظت از جنگل‌ها از بخش‌های مهم دولتی که این پتانسیل را در اختیار دارند خواست در این زمینه یاری‌رسان این سازمان باشند که خوشبختانه این کمک از سوی برخی سازمان‌ها و نهادهای ارتشی انجام شد. اما به گفته قاسم سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع استفاده از این بالگردها و استقرار آنها در 14 نقطه کشور سال گذشته برای این سازمان سه میلیارد تومان هزینه داشت.


این هزینه به غیر از 30 میلیارد تومانی است که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای تامین و تجهیزات به صورت سالانه پرداخت می‌کند. بنابراین با یک حساب سر‌انگشتی می‌توان به این نتیجه ‌رسید که این سازمان تنها در سال 95 چیزی حدود 33 میلیارد تومان برای آتش‌سوزی‌های رخ داده هزینه کرده است. نکته قابل‌تامل این است که با صرف این همه هزینه و برنامه‌ریزی باز هم تعداد و وسعت آتش‌سوزی‌ها در کشور به ترتیب 5 و 8 درصد افزایش داشته است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع  درباره مهم‌ترین علل آتش‌سوزی‌ها و برنامه‌های این سازمان برای کاهش این رخداد این‌گونه توضیح داده است.

 بیشترین/ کمترین

در مقایسه میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در سال‌های 82 تا 94 باید گفت کمترین میزان آتش‌سوزی در این سال‌ها در سال 84 با 6 هزار و 679 و بیشترین آن در سال 94 به میزان 44 هزار و 852 هکتار رخ داده است.

 

 گفت‌وگوی خبری   

جنگل‌ها کمتر و مراتع بیشتر سوختند

با توجه به اینکه وسعت آتش‌سوزی‌ها در سال 95 کمتر شده بوده، اما قاسم سبزعلی،‌ فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع می‌گوید: «خوشبختانه وسعت آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کشور در سال گذشته کمتر شده، اما در مراتع به ویژه در مناطق زاگرس دامنه آتش‌سوزی‌ها بیشتر بوده است.» او  با تاکید بر عامل انسانی به عنوان مهم‌ترین دلیل این آتش‌سوزی‌ها می‌افزاید: «‌95 درصد علل آتش‌سوزی‌ها مردم هستند که حدود 25 درصد آنها این آتش‌سوزی‌ها را با اهداف مختلف انجام می‌دهند و مابقی به دلایل سهوی و توسط گردشگران در جنگل‌ها و مراتع رخ می‌دهد. تصرف زمین، تغییر کاربری، دعواهای قومی و قبیله‌ای و ... از مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی‌های عمدی است اما در برخی اوقات کشاورز با هدف اینکه زمین خود را برای کشت سال بعد آماده کند، اقدام به آتش زدن بقایای محصول خود می‌کند که به دلیل عدم‌کنترل گاه وسعت این آتش‌سوزی‌ها به زمین‌ها و مراتع دیگر می‌رسد.»

سبزعلی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی‌ها علاوه بر خسارت‌های چند 10 میلیاردی، خسارت‌های زیست‌محیطی هم به دنبال دارد،‌ می‌گوید: ‌ «پخش دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها و از بین رفتن بخش وسیعی از اکسیژن از یک‌سو و از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری نادر از سوی دیگر از مهم‌ترین خسارت‌های زیست محیطی آتش سوزی‌ها است.» به گفته کارشناسان، بعضا برخی از گیاهان دیگر امکان روییدن پیدا نمی‌کنند و برخی دیگر ممکن است بین 100 تا 200 سال طول بکشد تا دوباره رشد کنند.

 سهم جنگل‌ها در آتش‌سوزی30 درصد است

 
او از بروز 15 هزار هکتار حریق به طور میانگین در طول سال خبر می‌دهد و ‌می‌گوید: «سهم جنگل‌ها از این میزان آتش‌سوزی 30 درصد است که بسیاری از آنها قابل بازگشت نیستند. اما برای برخی از مراتع که در بالای کوه قرار دارند این امید هست که با بارندگی و تغییرات آب و هوایی دوباره رشد کنند.»  این مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها و مراتع دخالت نیروی انسانی در بروز آتش‌سوزی‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌افزاید: «اگر در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و از مردم بخواهیم که از علف‌های خشک مراتع به جای هیزم و زغال استفاده نکنند بخش عمده‌ای از مشکلات ما در این زمینه مرتفع می‌شود.»

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع به بروز سه آتش‌سوزی بزرگ در هفته دوم ایام نوروز در مناطق شمالی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «‌مهم‌ترین دلیل این آتش‌سوزی‌ها بی‌توجهی گردشگران به روشن کردن آتش در مراتع بود و همین مساله سبب شد بخش عظیمی از مراتع سواد‌کوه و آمل در حریق از بین برود.»

 آمارها چه می‌گوید؟

بیش از 70 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها به لحاظ رویشگاهی در جنگل‌های زاگرس اتفاق می‌افتد و علت آن گستردگی این ناحیه رویشی به مساحت 6 میلیون هکتار است.
 تاکنون 32 پایگاه اطفای حریق در استان‌ها ایجاد و 800 دستگاه خودرو مجهز به اطفای حریق و 290 نفر پرسنل ماهر و متخصص برای استان‌های بحرانی کشور تامین شده است.
 محل وقوع 40 درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های طبیعی است و پنج درصد آتش‌سوزی‌ها هم در جنگل‌های دست‌كاشت و 55 درصد در مراتع بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha