معاون فنی و تعالی بالینی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال 95 حدود 1.5 میلیون زایمان طبیعی و رایگان در بیمارستان‌های دولتی کشور انجام شد و 1400 واحد تک نفره زایمان ایجاد شد.

1.5 میلیون زایمان طبیعی رایگان در سال 95/منشور حقوق مادر تدوین شد

سلامت نیوز:  معاون فنی و تعالی بالینی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال 95 حدود 1.5 میلیون زایمان طبیعی و رایگان در بیمارستان‌های دولتی کشور انجام شد و 1400 واحد تک نفره زایمان ایجاد شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا علی ماهر روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت پنجم می (15 اردیبهشت) روز جهانی ماما در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در حوزه درمان در امور مامایی ارائه خدمات زایمان طبیعی به طور رایگان در مراکز دولتی از جمله برنامه های طرح تحول سلامت مد نظر است.
وی افزود: در برنامه ترویج زایمان طبیعی توانمند سازی مادران باردار با برگزاری 500 هزار نفر کلاس آمادگی برای زایمان رایگان در مراکز دولتی انجام شده است.


ماهر گفت: همچنین توانمندسازی ارائه دهندگان خدمات زایمان با برگزاری دوره های آموزشی الزامی برنامه ترویج زایمان طبیعی شامل زایمان فیزیولوژیک، روش های ارزیابی سلامت جنین، فوریت های مامایی و مدیریت شوک نیز از دستاوردها و اقدامات حوزه درمان در امور مامایی اجرا شده است.
وی اضافه کرد: توانمندسازی مسئولان امور مامایی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با برگزاری دوره های آموزشی مانند بازاریابی اجتماعی زایمان، سیاستگزاری سلامت مادر و نوزاد، حمایت طلبی و برنامه ترویج زایمان طبیعی نیز از این جمله دستاوردهای این حوزه محسوب می شود.

** 1400 واحد زایمان تک نفره ایجاد شد/1800 واحد دیگر در راه است
ماهر درباره تامین زیرساخت های خدمات زایمانی نیز گفت: تکمیل هزار و 400 واحد تک نفره زایمانی در کشور و تامین اعتبار تجهیز 1800 واحد تک نفره زایمانی نیز از این جمله دستاوردها است.
معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت درباره فرهنگ سازی ترویج زایمان طبیعی گفت: در این خصوص اقلام تبلیغاتی مانند ساخت تیزر برای فرهنگ سازی و ترویج زایمان طبیعی و سه دوره جشنواره کشوری در خصوص ترویج این زایمان انجام شده است.

**منشور حقوق مادر تدوین شد
ماهر درباره تدوین و اجرای برنامه تکریم مادر باردار نیز گفت: در این مورد نیز منشور حقوق مادر باردار تدوین شده و سمینار تکریم مادر باردار نیز در این خصوص برگزار شده است.
معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: به منظور ترویج زایمان طبیعی، کتاب های آموزشی نیز تدوین و انتشار یافته است که در آنها روشهای نوین آموزش و کلاس های آ‌مادگی برای زایمان و اخلاق حرفه‌ای مامایی و توسعه زیرساخت های درمان کشور برای واحدهای تک نفره زایمان به رشته تحریر درآمده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره فعالیت های مشترک با سازمان های بین الملی مانند سازمان بهداشت جهانی و صندوق جمعیت ملل متحد، افزود: در این زمینه توانسته‌ایم، با این سازمان ها در خصوص آموزش و نحوه همکاری فعالیت هایی را داشته باشیم.

**تلاش برای جذب 2200ماما در وزارت بهداشت
ماهر اعلام کرد: در این مدت همچنین کارهای مربوط به استخدام 2200 نفر ماما انجام شده یا در حال انجام است.
وی ادامه داد: همچنین در این خصوص با وزارت رفاه برای پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی، در سه استان کشور به صورت طرح پایلوت توافق هایی انجام شده است.
همایش گرامیداشت مامایی با حضور ماماهای نمونه و برتر از سراسر کشور برگزار شد و در پایان این مراسم، ماماهای برتر از سراسر کشور و دانشگاه های علوم پزشکی با حضور معاون بهداشتی وزیر بهداشت تجلیل شدند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha