روانشناس، مشاور خانواده و درمانگر اعتیاد گفت:‌ کمک به معتادی که مصرف کننده است انگیزه مصرف را در او بیشتر می کند چرا که قدرت تفکیک و تشخیص برای فرد بیمار معتاد وجود ندارد.

مراقب کمک به معتادان باشید

سلامت نیوز: روانشناس، مشاور خانواده و درمانگر اعتیاد گفت:‌ کمک به معتادی که مصرف کننده است انگیزه مصرف را در او بیشتر می کند چرا که قدرت تفکیک و تشخیص برای فرد بیمار معتاد وجود ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حمید بابایی لاکه ییروز چهارشنبه  افزود: هنگامی باید به فرد معتاد کمک شود که او از مصرف مواد عاجز شده و به اصطلاح به آخر خط رسیده باشد.


وی اظهار کرد: اگر به بیمار معتاد در زمان مصرف مواد مخدر کمک شود و هیچ فشاری بر او برای ترک اعتیاد وارد نیاید او مصرف را قطع نخواهد کرد و تمامی پول و هزینه خود را صرف استعمال مواد و سیگار خواهد کرد. بنابر این زمانی باید به بیمار معتاد کمک شود که او مصرف را قطع کرده باشد.
این درمانگر اعتیاد تاکید کرد: فرد معتاد باید زمانی حمایت مالی و معنوی شود که مسائل جسمی و روانی وی به او توضیح داده شود و او از وضعیت روحی و روانی خود آگاهی داشته باشد و سپس با ایجاد انگیزه، او را برای بهبودی ترغیب کرد که این وظیفه والدین امر، اولیا دم، نیروهای بهزیستی و اقشار مردمی است.
به اعتقاد بابایی لاکه یی؛ به بیمار معتاد باید احساس امنیت داده شود و او از جایگاهی امن برخوردار شود و امکاناتی دراختیار او قرار گیرد تا بتواند خود را بازیابی و احیا کند و به بهبودی برساند و البته کمک های دولت نیز می تواند تاثیر گذار باشد.
این مشاور خانواده افزود: اگر رفتار قاطعانه و سخت در برابر فرد مصرف کننده صورت نگیرد این فرد آرام آرام جایی برای خود در میان مردم باز می کند تا به کار خود هرچه بیشتر حتی در حیاط خانه شما ادامه دهد. اما اگر رفتاری قاطعانه با وی صورت گیرد او به مضرات و زشتی کار خود پی می برد و کم کم به جای اصلی خود و بهبودی باز می گردد.


این درمانگر اعتیاد می گوید: من مخالفم این نیستم که فرد معتاد بیمار است بلکه معتقدم باید به او آموزش داده شود که عمل وی زشت و ناپسند است.
بابایی لاکه یی خاطرنشان کرد: فرد معتاد آرام آرام طی 2 تا 5 سال شهر و محیط های مسکونی خود را ترک می کند و به جایی امن برای مصرف می رود و اینجاست که کار نیروی انتظامی سخت تر می شود بنابراین باید کاری کرد که این اتفاق نیفتد چرا که وقتی معتادها در سطح شهر پخش شوند و یا در کوچه و پس کوچه ها سوق داده شوند؛ کار سخت تر می شود.


این روانشناس یادآور شد: در20 تا 30 سال گذشته، کشیدن سیگار، قلیان و یا خوردن مشروب امری قبیح بشمار می آمد و این گونه نبود که پدر همراه پسر اقدام به مصرف مواد مخدر کند اما امروز شاهدیم که احساس حجب و حیا و شرم در معتاد از بین رفته است و او براحتی خود را به عنوان معتاد معرفی می کند بدون آنکه کمکی طلب کند و این یعنی آنکه ارزش های انسانی امروز برداشته شده است.
وی ادامه داد: امروز شاهدیم که معتادها دور از چشم انزار و در خرابه ها و بیغوله ها اقدام به مصرف مواد و نعشگی نمی کنند بلکه در انزار و مقابل دید مردم به این عمل مبادرت می ورزند چرا که امروز مردم با این مساله مصالحه و مسامحه کرده اند یعنی فرد معتاد را پذیرفته و جایگاه آنان را در زندگی شخصی اشان باز کرده اند.

** توقع معتادان بالا رفته است
بابایی لاکه یی گفت: پذیرش فرد بیمارمعتاد از سوی مردم سبب شده تا وی توقعش نسبت به مسایل اطراف بیشتر شود و هر رفتاری را حق خود بداند.
این درمانگر اعتیاد؛ معتادان را انسان هایی زبل زیرک ، تیزبین و باهوش می داند و می گوید: این افراد با وجود مهربانی خاص شان بازیگران حرفه ای هستند که به راحتی در می یابند درخانواده چه کسی طرفدارشان است و چه فردی بیشتر او را جذب می کند یعنی درک می کند که از چه کسی باید نوازش و حمایت بگیرد و این براحتی در جامعه اتفاق می افتد.
این مشاور خانواده معتقد است که مردم در کنار دستگاه های اجرایی وظیفه دارند تا با رفتارهای قاطعانه و کمک بجا ،بیمار معتاد را از بیماری نجات دهند و او را به پیشرفت و بهبودی برسانند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha