سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2122

شیوه های تبلیغی مربوط به لاغری و تناسب اندام ، در جامعه امروزی به اوج خود رسیده است به نحوی که برخی تبلیغات ، قول کم کردن 10 کیلو وزن در 72 ساعت را نشانه رفته اند ، در حالی که از نظر علم پزشکی ، چنین کاهش وزنی ، منطقی نیست و فقط تبلیغ است.

تبلیغات کاهش وزن فقط جنبه تجاری دارد

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، چاقی و عوامل مبتلا به آن از جمله مسائلی است که در قرن اخیر عده زیادی از افراد در جهان با آن مواجه هستند و این موضوع به خصوص در کشورهای در حال توسعه و در حال گذار ، بیشتر مشاهده می شود. در این میان توصیه انواع رژیم ها و روش ها برای کاهش وزن بازار گرمی دارد.

برخی تبلیغات های ماهواره ای و رسانه ای برای چاقی و لاغری به وسیله قرص ، کمربند ، داروی گیاهی و... آن قدر جدی است که مخاطب باور می کند ، روش قطعی برای کاهش وزن یا افزایش آن یافته است اما واقعیت چیز دیگری است.

پیگیری خبرنگار مهر برای اطلاع از چند و چون آثار این روشها نتیجه ای جز یقین به دروغین بودن و تجاری بودن تبلیغات یاد شده نداشت.

یکی از این تبلیغات که فرآورده های لاغری خود را منتسب به تائیدیه FPA آمریکا می کند و از قضا نوع و روش تبلیغ ویژه ای برای ایجاد باور در مخاطب دارد ، تنها به دادن دو خط تلفن تالیا و موبایل اکتفا می کند.

کسی که آن سوی خط گوشی را برمی دارد بدون معطلی و هیچ توضیحی آدرس پستی شما را می پرسد و سپس جز بوق ممتد صدایی نیست. بعد از مدت زمانی بسیار طولانی ، داروهایی از طریق پیک موتوری ناشناس به آدرس داده شده ارسال می شود و پول هنگفتنی نیز در قبال آنها دریافت می شود. دارویی که درب منزل دریافت می شود به تائید کارشناسان علوم آزمایشگاه نه تنها منجر به لاغری یا چاقی نخواهند شد بلکه سیستم گوارش و وضعیت اعصاب را دچار اختلال خواهد کرد!

عجیب تر آنکه این تبلیغات به رغم تمام پیگیری های وزارت بهداشت و تاکید بر جلوگیری از چاپ آنها در مطبوعات ، در رسانه های معتبر داخلی نیز همانند تبلیغات ماهواری تبلیغ می شود.

اما به راستی روشهای چاقی یا لاغری چیست و اصولا داروهایی که تحت عنوان داروی لاغری به جامعه عرضه می شوند تا چه اندازه مفید هستند.

به تائید کارشناسان 95 درصد داروهایی که تحت عنوان داروی چاقی یا لاغری معرفی می شوند فاقد ارزش دارویی هستند و مصرف آنها در بسیاری از موارد در کشورهای اروپایی و آمریکایی ممنوع اعلام شده است.

رئیس انجمن متخصصان تغذیه کشور در این خصوص اظهار داشت: اگر قرار بود داروهای چاقی ولاغری تاثیری در اضافه کردن یا کاهش وزن افراد داشتند هم اکنون در آمریکا و اروپا فرد چاق یا بیش از اندازه لاغر وجود نداشت.

ضیا الدین اظهری افزود: افرادی که به این قبیل تبلیغات توجه می کنند علاوه بر دور ریختن پول سلامتی خود را به خطر انداخته و در پاره ای موارد برای همیشه از دست می دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نمونه هایی که این روزها با عناوین دهان پرکن چاقی و لاغری قطعی به جامعه معرفی می شود داروی "آمفی تامین" است که استفاده از آن از سال 1997 به علت بروز عوارض متعدد در قلب و اعصاب در اروپا و امریکا ممنوع شده است اما همین دارو با نام های مختلف به عنوان معجزه لاغری و چاقی به بازار عرضه می شود.

رئیس انجمن متخصصان تغذیه کشور تاکید کرد: اگر این داورها واقعی هستند و اثرات اصولی دارند چرا فقط با تلفن به درب منازل آورده می شوند و چرا نمی توان آدرسی از فروشندگان آن داشت؟

اظهری تصریح کرد: هیچ دارویی معجزه نمی کند. انرژی نیز در بدن انسان از بین نمی رود بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شود بنابراین برای چاقی یا لاغری باید دنبال روش هایی غیر از دارو رفت.

وی اظهار داشت: به اندازه خوردن ، ورزش کردن ، رعایت دستورات اسلامی غذا خوردن ، مصرف غذاهای مغذی و بی توجهی به تبلیغات های چاقی و لاغری بهترین روش برای حفظ تناسب اندام است.

اظهری عنوان داشت: سالها طول کشیده است تا فردی 30 تا 40 کیلو اضافه وزن پیدا کند بنابراین امکان از بین بردن آن در مدت زمانی کمتر از 3 یا 4 سال غیر قابل تصور است آن هم در صورتی که اراده کافی در فرد باشد و دستورات تغذیه را رعایت کند.

یک متخصص علم تغذیه نیز اظهار داشت: هر گاه لاغری هدف افراد چاق باشد سلامتی فدای آن خواهد شد بنابراین اگر قرار است فردی لاغر شود باید به سلامتی خود بیندیشد نه به تناسب اندام اما،هدف جانبی اندیشیدن به سلامتی می تواند لاغری و تناسب اندام نیز باشد.

پروفسور منوچهر جعفریان گفت: داروهای لاغری و چاقی کذب محض هستند و 95 درصد آنها از طریق قاچاق وارد کشور می شوند بنابراین به هیچ عنوان قابل مصرف و دارای اثر واقعی نیستند.

وی افزود: راههای جانبی از قبیل کمربند لاغری ، جراحی معده ، لیپو ساکشن و... نیز روشهای غیر اصولی برای لاغر کردن است و پرخوری نیز برای چاق شدن مفید فایده نخواهد بود.

جعفریان تصریح کرد: افراد چاق هیچ گاه نباید گرسنه بمانند و هر 2 ساعت مغز آنان باید دستور سیری دریافت دارد تا اشتهای کاذب آنان به دلیل صدورمداوم این دستور از بین برود افراد لاغر نیز باید از خوردن غذاهای کم کالری و پرحجم بپرهیزند و وعده های غذایی خود را به طور کامل و بسیار مغذی مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha