مشكلات محیط‌زیستی تهران به عنوان پایتختی با ١٢ میلیون جمعیت، ‌زیاد و در هم تنیده است، ‌آنقدر كه مدیریتی كارآمد شاید بتواند گره‌ها را دانه دانه بگشاید و قدم به قدم جلو برود.

٥ هزار هكتار از باغات تهران به برج تبدیل شد

سلامت نیوز:مشكلات محیط‌زیستی تهران به عنوان پایتختی با ١٢ میلیون جمعیت، ‌زیاد و در هم تنیده است، ‌آنقدر كه مدیریتی كارآمد شاید بتواند گره‌ها را دانه دانه بگشاید و قدم به قدم جلو برود. اما مدیریت كردن این پیچیدگی‌ها و انبوه مشكلات كه ریه شهر را تنگ‌تر می‌كند و شیره سفره‌های زیرزمینی‌اش را می‌كشد، ‌نیاز به برنامه‌ای مدون و علمی دارد.

به گزارش سلامت نیوز،اعتماد نوشت: شهردار تهران كه یكی از نامزدهای ریاست‌جمهوری است، ‌در مناظره جمعه گذشته اعلام كرد مدیریتش بر تهران محیط‌زیستی هم بوده و با اشاره به احداث زباله‌سوز و تولید برق از آن، ‌سعی بر صحه گذاشتن بر نگاه محیط‌زیستی‌اش در كلانشهر تهران داشت. عدم تفكیك زباله از مبدا، ‌قطع درختان كهنسال چند صدساله و كاشت نهال‌های نوپا به جای آنها در پروژه كمربند سبز تهران و برج‌سازی‌های بی‌حد و حصر، ‌مسائلی بود كه جهانگیری و روحانی با اعلام آنها تاكید داشتند كه شهرداری ١٢ ساله قالیباف‌، ‌فاقد نگاه محیط‌زیستی به شهر بوده است.

مشكلاتی كه شهر تهران با آنها به لحاظ محیط‌زیستی دست و پنجه نرم می‌كند، ‌از نگاه‌ها دور نیست. آلودگی هوا، ترافیك انبوه، ‌قطع درختان و باغات و معضل پسماند از مواردی است كه مدیركل دفتر مشاركت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، در گفت‌وگو با «اعتماد» به آنها پرداخت. محمد درویش در این خصوص گفت: یكی از مهم‌ترین مشكلاتی كه در تهران به وجود آمده كه از آن به بدهكاری اكولوژیكی تعبیر می‌كنند، ناشی از این است كه متاسفانه ما ظرفیت برد تهران را در جانمایی مسكونی، خدماتی و صنعتی رعایت نكردیم. اگر در تهران میزان نشست زمین به ٦ سانتیمتر در برخی مناطق جنوبی شهر افزایش یافته، نشان‌دهنده این است كه تهران با بدترین شرایط از منظر اكولوژیك روبه‌رو بوده. ما فقط از لحاظ نشست زمین تا ٩٠ درصد با شرایط بحرانی روبه‌روییم. اطلاعاتی كه به دست آوردیم نشان می‌دهد در غرب تهران از دریاچه آزادی تا وردآورد بین ٧ تا ١٧ مترسطح آب زیرزمینی پایین رفته، این در حالی است كه در همان منطقه، بزرگ‌ترین ساخت و سازها و مجتمع‌ها و برج‌ها را ساخته‌ایم. این مساله نشان‌دهنده این است كه تبعات جبران‌ناپذیری برای همان ساخت و سازها به وجود می‌آید.


تهران، ‌پرترافیك‌ترین شهر دنیا


او با اشاره به ترافیك تهران افزود: تهران با بحران شدید ترافیك روبه‌رو است. طبق بررسی جامعی كه یك موسسه معتبر بین‌المللی وابسته به سازمان ملل انجام داده، تهران؛ پرترافیك‌ترین شهر جهان شناخته شده. به طور متوسط هر شهروند تهرانی روزانه ٢ساعت و ٣٣ دقیقه از وقتش را در ترافیك از دست می‌دهد. شهر بعدی لس آنجلس است كه یك ساعت و ٢٠ دقیقه وقت شهروندانش در ترافیك از دست می‌رود. این مساله برای ما كه جامعه‌ای فرهنگی هستیم غم‌انگیز است. هر تهرانی ٢١ دقیقه وقت دارد تا با خانواده‌اش باشد، اما بیش از ٢ ساعت و نیم وقتش با ترافیك تلف می‌شود. برای حل ترافیك، شهرداری بدترین راه را انتخاب كرد و به سمت ساخت بزرگراه و تونل‌های بیشتر رفت. صدر را دو طبقه كرد، تونل و تقاطع غیرهمسطح بیشتری ساخت و چراغ سبز نشان داد برای اینكه مردم با خودروهای‌شان در شهر ویراژ بدهند. در حالی كه به جای خودرو محوری، باید به سمت آموزه‌های انسان‌محور می‌رفت، به سمت اینكه هزینه استفاده از خودروی شخصی انقدر بالا برود كه مردم خودشان گزینه‌های دیگر را انتخاب می‌كردند. از17.2 میلیون تردد روزانه، فقط ١٣ درصدش با مترو انجام می‌شود. پرسش اصلی این است كه شهرداری چگونه می‌تواند با ١٠ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان تونل نیایش و صدر را بسازد اما نمی‌تواند همان را خرج گسترش حمل و نقل ریلی كند در حالی كه می‌توانست ٤٠٠ میلیاردش را صرف ساخت مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری یا مسیرهای ایمن پیاده‌روی كند. به سمت تجهیز ناوگان اتوبوس و مترو برود تا شهر از آلودگی صوتی خلاص شود؛

شهری كه به‌شدت دارد از آلودگی صوتی رنج می‌برد. بررسی‌ها نشان می‌دهد آلودگی صوتی زیر پل سیدخندان ٨٢ دسی بل و اتوبان كرج ٩١ دسی بل ثبت شده در حالی كه حداكثر توان تحمل آلودگی صوتی ٦٠ تا ٦٥ دسی بل است. كمترین عارضه آلودگی صوتی كندذهنی كودكان است، ناراحتی‌های گوارشی، پرخاشگری و عدم تحمل است. چرا تهران به یكی از نزاع خیزترین شهرهای دنیا تبدیل شده است.
ضرورت حركت به سمت آموزه‌های مدرن شهرسازی بحث دیگری است كه درویش به آن پرداخت. او در این خصوص گفت: ما به سمت آموزه‌های مدرن شهرسازی نرفتیم، كاری كه در وین، اسلو و آمستردام اتفاق می‌افتد. آنها هم می‌توانستد به سمت ایجاد بزرگراه‌های بیشتر، تولید خودروها و سوخت فرامدرن بیشتری بروند، اما فهمیدند این، نمی‌تواند مشكل‌شان را حل كند. اینها همه مجموعه‌ای از مسائلی است كه وقتی كنار بحران جدی زباله در تهران بگذاریم، پررنگ‌تر می‌شود. ما توانستیم تنها ٧ درصد از ٧٥٠٠ تن زباله را تفكیك از مبدا كنیم، این رقم بسیار ناچیز است. از این ٧٥٠٠ تن فقط ٢٠٠ تنش وارد زباله سوز چینی غیراستانداردمان می‌شود. فقط ٢٠ درصد زباله‌ها دارند بازیافت می‌شوند، چون تفكیك از مبدا صورت نگرفته، زباله‌های بازیافت‌شده هم نتوانسته‌اند تاییدیه موسسه تحقیقات خاك و آب جهاد كشاورزی را بگیرند و در كشاورزی مورد استفاده قرار گیرند. به گفته درویش، به این مشكلات، باید تغییر كاربری ٥ هزار هكتار از باغات تهران و تبدیل‌شان به برج، تحت مصوبه «برج باغ» را هم اضافه كنیم. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند پهنه ٧٠٠ كیلومتر مربعی كه نامش تهران است در این سال‌ها بیش از ٧٠ درصد پوشش گیاهی‌اش را از دست داده است.


شورا و شهرداری هیچ‌وقت نگاه محیط زیستی نداشتند


محمد حقانی، ‌رییس كمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز، ‌وضعیت محیط زیست تهران را اسف‌بار خواند و گفت: من هیچ‌وقت نگاه شهرداری و شورای شهر را نگاه زیست محیطی به شهر نمی‌دانم. شهری كه زمانی درختان و باغاتش چنان اسم به در كرده بود كه به نام چنارستان می‌شناختند و اكثر باغات جنبه اقتصادی داشتند در واقع این صاحبان این باغات به باغداری و كشاورزی مشغول بودند، متاسفانه به علت برنامه‌ریزی‌های غلط و عدم مدیریت و راهبردهای غلط، اكثر باغات تهران از بین رفت. متاسفانه باید بگویم طرح «برج باغ»ها كه قرار بود ٣٠ درصد سطح اشغال بدهند و از نخستین سال شورای دوم به تصویب رسید، طرحی نابجا و غلط و ضد محیط زیستی بود، حتی آن ٣٠ درصد هم اجرا نشد. قرار بود شهرداری این مصوبه را كه ٣٠ درصد از باغ را در بخشی كه فاقد درخت است اشغال كند و بقیه باغ و درخت‌هایش را نگه دارند، اجرا كند.

شهرداری همین طرح ناقص را كه اشكالات فراوانی داشت، اجرا نكرد در بعضی جاها ٤٥ تا ٥٠ درصد سطح اشغال داشت و در جایی حتی صددرصد سطح اشغال. خیلی جاها شاهد این اتفاق بودیم كه مالك از اول آمده بود باغ را كاملا خاكبرداری كرده ‌بود.  حقانی همچنین اتوبان‌سازی را عملی ضد محیط‌زیست دانست و گفت: در دنیا خیلی‌ها بودند این مشكل را داشتند اما حل كردند. بر اساس تعداد خودروهایی كه داریم اتوبان می‌سازیم و در واقع از مردم درخواست می‌كنیم كه با ماشین تك‌سرنشین به خیابان‌ها بیایند. ساخت پل، اتوبان و خیابان‌هایی كه مردم را به آوردن ماشین شخصی تشویق می‌كند. به جای اینكه طرح حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های آن را افزایش دهیم، وسایل انبوه‌بر در اختیار مردم بگذاریم كه از سوخت پاك استفاده می‌كنند، حمل و نقل ریلی با اولویت مترو بسازیم، اتوبان و پل ساختیم. به گفته حقانی، ‌یك پنجم متروی تهران را هم هنوز در حال حاضر نداریم. اتوبوس‌های‌مان باید ١٠ تا ١٢ هزار دستگاه باشد، در حالی كه ٧ هزار تاست و نیمی از آنها هم فرسوده و آلاینده‌اند. از ٤، ٥ میلیون خودرو و ٢، ٣ میلیون موتوسیكلت كه نه برقی‌اند، نه هیبریدی و نه انژكتوری كه همه‌شان كاربراتوری‌اند، ٦ تا ٧ برابر یك خودروی معمولی آلودگی دارند.  در خصوص از بین رفتن باغات شهر باید بگویم مثلا در خیابان ولیعصر چند درخت از بین رفته، چند تا از آن ٥٠ هزار درخت قبل باقی مانده. به سختی  شاید ٦ هزار درخت باشد.  نگهداری شهر در معرض تهدید و تخریب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha