٣ دهه قبل مردم مجبور بودند حتی برای عمل‌های جراحی پیش پا افتاده و با صرف هزینه‌های هنگفت به خارج بروند كه هم برای ما سرافكندگی داشت.

دو ماه از سال گذشته و هنوز تعرفه درمان مشخص نیست

سلامت نیوز:رییس جامعه جراحان ایران درباره كیفیت امروز خدمات جراحی در كشور گفت: «٣ دهه قبل مردم مجبور بودند حتی برای عمل‌های جراحی پیش پا افتاده و با صرف هزینه‌های هنگفت به خارج بروند كه هم برای ما سرافكندگی داشت و هم زیان ارزی و اخلاقی و اجتماعی، ولی امروز افتخار می‌كنیم به اینكه با خودكفایی ایران در حوزه جراحی و پزشكی، هیچ بیماری مجبور نیست برای هیچ درمانی به خارج از كشور برود مگر با میل و تصمیم شخصی.»

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: ایرج فاضل، روز گذشته و در نشست خبری خود با انتقاد از مشخص نشدن تعرفه‌های درمان ٩٦ آن هم در حالی كه دومین ماه سال هم به نیمه رسیده است ،گفت: «تعرفه‌ها یك مساله بغرنج و بهبود نیافتنی است. تعرفه‌های پزشكی باید تابع ضابطه و قانون باشد و قانون صراحت دارد كه تعرفه‌ها باید عادلانه باشد و هر سال بر اساس تورم تجدید شود. اگر تعرفه‌ها عادلانه نباشد، با ایجاد نرخ‌های كاذب برای مردم و جامعه پزشكی مشكل درست می‌كنیم. پیشنهاد كردیم معدل تعرفه درمان ٦ كشور فقیر اطراف ما را به عنوان تعرفه كشور اجرا كنند كه خود ما این رقم را استخراج كردیم و حداقل، دو برابر تعرفه‌های ما بود. برای واقعی شدن تعرفه لازم است رابطه مالی بین بیمار و پزشك قطع شده و بیمه‌ها بار هزینه‌ها را تقبل كنند. بیمه‌ها نه اینكه پول ندارند. بیمه‌ای كه بانك دارد و در آفریقا هتل می‌سازد یعنی پول هم دارد ولی پول بخش درمان را نمی‌دهد.»


وزیر اسبق بهداشت  درباره احتمال هدفمند بودن تقابل سازمان‌های بیمه‌گر با وزارت بهداشت در همراهی با طرح تحول سلامت گفت: «یكی از مشكلات طرح تحول سلامت این بود كه هیچ كشوری در دنیا نتوانسته درد تمام بیماران را به رایگان مداوا كند. مجانی بودن تمام خدمات درمان، كمر امریكا را هم شكست. باید عمل‌های ضروری و اورژانس‌ها رایگان باشد. ما هم می‌دانستیم طرح تحول سلامت با این شیوه به اشكال برمی‌خورد. البته انعكاس اختلافات بین دو وزارتخانه و دو وزیر گاهی ما را هم ناراحت می‌كرد.»

فاضل در پاسخ به خبرنگاران درباره علت مغفول ماندن مقوله سلامت در مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری گفت: «این مشكل در نفس برنامه‌ریزی این مناظره‌هاست. من این شكل سوال را نمی‌پسندم كه ٦ سوال بیاورند و همان را بپرسند. این مناظره هدایت شده است به سمت مسائلی كه در این ظرف ریخته شده و طبیعی است كه در چنین شرایطی، كسی راجع به سلامت سوال ندارد چون سلامت، جزو سوالات نبود. این مناظره ساختگی بود در حالی كه من می‌خواهم در این مملكت هر چه دلم می‌خواهد بگویم.

دلم می‌خواهد آزادی گفتار باشد و یك خبرنگار را به خاطر یك گزارش به زندان نیندازند. من به‌شدت برای سقوط اخلاق در جامعه نگرانم و اصلا این وضع، وظیفه جامعه پزشكی نیست. بارها به پزشكان گفته‌ام در مقابل بیماران خاضع باشید و هر بیمار را هم سطح یك رییس‌جمهور ببینید اما با سقوط اخلاق در جامعه چه كنیم؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر یك كار مهم داشته باشد برنامه‌ریزی برای اصلاح اخلاق جامعه است كه اصلا هم در برنامه‌هایش نیست. چه كسانی این همه اختلاس می‌كنند و چرا دیگر اختلاس خجالت ندارد و چرا مجازات ندارد ؟ مملكت را با بی‌كفایتی بردند تا لبه پرتگاه و دوباره هم می‌آیند كه رییس‌جمهور بشوند. واقع‌بین باشیم. این كشور لبه پرتگاه بود. چیزی باقی نگذاشته بودند. با نقشه آمده بودند و موفق هم شدند و كشور را بردند تا لبه پرتگاه و هر جا اندوخته‌ای بود جارو كردند و از تامین اجتماعی و دانشگاه آزاد هم نگذشتند و یك مملكت ورشكسته و آبرو از دست رفته به روحانی تحویل دادند.» 

رییس اسبق فرهنگستان علوم پزشكی در پاسخ به سوال دیگر درباره ناموفق بودن توریسم‌درمانی با وجود تاكید دولت بر گسترش این روش درآمدزایی و گسیل بیماران مفلوك از كشورهای فقیری همچون عراق و افغانستان با تلقی توسعه توریسم درمانی گفت: «توریسم درمانی یعنی یك بیمار برای جراحی كیسه صفرا از دانمارك به ایران بیاید تا به درآمد كشور كمك شود. نه اینكه به دلیل ممنوعیت خرید و فروش كلیه در هند و تركیه و پاكستان، بیایند و اینجا كلیه بخرند و پیوند شوند. این باعث بدنامی و برای ما بدبختی است. گسترش توریسم درمانی در ایران چطور ممكن است وقتی آمدن توریست به ایران هزار مشكل دارد و هزار موضوع بهشان تحمیل می‌كنیم؟ كسی كه تور می‌گیرد، جایی می‌رود كه محدودیت نداشته باشد و به او خوش بگذرد. توریسم درمانی باید به درآمد كشور كمك كند ولی اینهایی كه می‌آیند، خودشان آنقدر بدبختند كه باید برای برگشتن به كشورشان كمكی هم دریافت كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha