وزیر راه‌وشهرسازی:«درشورایعالی شهرسازی متوجه شدیم شهرداری تهران یکی دیگر از اراضی منطقه عباس‌آباد را به دلیل بدهی به یکی از پیمانکارانش واگذار کرده است.» اما شهرداری یك بخش دیگر از این اراضی با ارزش تهران را به بهای چه چیزی تهاتر كرده است؟

واگذاری بخشی از«حقانی» دربرابر بدهی ٢٠٠میلیاردتومانی

سلامت نیوز: وزیر راه‌وشهرسازی: «درشورایعالی شهرسازی متوجه شدیم شهرداری تهران یکی دیگر از اراضی منطقه عباس‌آباد را به دلیل بدهی به یکی از پیمانکارانش واگذار کرده است.» اما شهرداری یك بخش دیگر از این اراضی با ارزش تهران را به بهای چه چیزی تهاتر كرده است؟

 به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: باز هم خبر از اراضی عباس‌آباد است، باز هم واگذاری، آن هم پیمانكار. این‌بار خبر را وزیر راه‌وشهرسازی داده است: «درشورایعالی شهرسازی متوجه شدیم شهرداری تهران یکی دیگر از اراضی منطقه عباس‌آباد را به دلیل بدهی به یکی از پیمانکارانش واگذار کرده است.» اما شهرداری یك بخش دیگر از این اراضی با ارزش تهران را به بهای چه چیزی تهاتر كرده است؟

 سوالی كه پیروز حناچی، دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی كشور و معاون وزیر راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با «شهروند» به آن پاسخ می‌‌دهد: «TOD بزرگراه حقانی در ازای تهیه بخش دیگری از منابع مالی اتوبان صدر به پیمانكار واگذار شده است». مركز تلاقی خطوط مترو كه چند خط با هم تلاقی می‌كنند را TOD می‌‌گویند. تا همین حالا بخشی از بهای اتوبان صدر، تهاتر اراضی با منطقه ٢٢، افزایش تراكم و درنتیجه افزایش معضلات ترافیكی در شاهراه تنفسی تهران بود اما از این به بعد ساخت‌وساز در TOD حقانی در اراضی عباس‌آباد هم به این بها اضافه می‌شود؛ آن هم برای پروژه‌ای كه نه‌تنها توجیه اقتصادی و زیست‌محیطی برای شهر تهران ندارد كه حتی با اعتبار مصرف‌شده برای آن امكان افزایش ظرفیت متروی تهران تا دو خط وجود داشت. البته حالا معاون وزیر راه‌وشهرسازی می‌گوید كه شورایعالی شهرسازی و معماری درحال اصلاح طرح قبلی پیمانكار است تا حداقل كیفیت اجرای پروژه را بالا ببرند.

- آقای وزیر گفته است كه بخش دیگری از اراضی عباس‌آباد توسط شهرداری واگذار شده است؛ جزییات این واگذاری را توضیح می‌دهید؟


صحبتی كه آقای وزیر  داشته‌اند، درباره TOD حقانی درطرح عباس‌آباد است كه درطرح اولیه مصوب شورایعالی شهرسازی هم بوده است.  آقای وزیر حین بحث بررسی تی‌او‌دی حقانی كه كارفرمای آن یكی از موسسات اعتباری است، از آنها پرسید كه این تی‌او‌دی چطور به شما رسیده است؟ آنها گفتند: این بخش به ازای منابعی كه برای اتوبان صدر تهیه كردیم، دراختیار ما قرار گرفته است، درحالی که اتوبان تكمیل شد و به بهره‌برداری رسید اما این بخشی كه شهرداری به ما داده است، كلی مشكل گیر و گرفتاری دارد.


- منظور چه گیر و گرفتاری است؟


آنها می‌گویند ما این پول را دادیم اما شهرداری نتوانسته بازگشت خوبی برای ما تعریف كند.


- ارزش این واگذاری چقدر بوده است؟


نمی‌دانم. در شورایعالی شهرسازی ما وارد بحث‌های مالی نمی‌شویم، چون به ما مربوط نیست اما قطعا رقم سنگین است و شاید دربرابر ٢٠٠میلیارد تومان بدهی این جابجایی انجام شده باشد.


- دقیقا چه زمانی پروژه واگذار شده است؟


همان زمانی كه اتوبان صدر را می‌ساختند.


- درمورد تی‌او‌دی حقانی بیشتر توضیح دهید؟


مركز تلاقی خطوط مترو كه چند خط با هم تلاقی می‌كنند را TOD می‌گویند؛ یعنی بخش‌هایی كه  افراد با خودروی شخصی به آن‌جا می‌رسند، می‌توانند خودرو را بگذارند و به شبكه حمل‌ونقل ریلی وصل شوند. حال ممكن است این بخش پاركینگ باشد یا مركز خرید‌های روزمره كه به آن مركز موضعی شهر هم می‌گویند. این Tod طرح خوبی برای اجرا نداشت. ما هم تلاش كردیم آن را با همكاری ذینفعان طوری تغییر دهیم كه مثل بقیه طرح‌های عباس‌آباد ازجمله پارك آب و آتش یا پل طبیعت قابل دفاع باشد و طرح‌های عباس‌آباد را با نگاه توسعه قلمرو عمومی کامل کند. این موضوع درجلسه گزارش شد اما خیلی وقت است كه متوجه آن شدیم.

- سازنده پیمانكار پروژه صدر است؟

نمی‌دانم دقیقا آن است یا نه. اما به هرصورت اگر سازه با این وضعیت ساخته شود، به نفع عباس‌آباد نیست به همین دلیل هم به سمت اصلاح آن حرکت كردیم و گزارش آن را هم به شورایعالی شهرسازی دادیم.


- گفته می‌شود كه هیچ چیزی از اراضی عباس‌آباد باقی نمانده است، شما این حرف را قبول دارید؟


نه اینطور هم نیست كه هیچ چیزی باقی نمانده باشد. ما درطرح‌ها ٥‌درصد سطح اشغال و حداكثر ٢٠‌درصد تراكم داده بودیم اما حالا سطح اشغال ٦ و ٨دهم‌درصد و تراكم هم ٢١‌درصد شده است، یعنی همین ساختمان‌هایی كه به نسبت كل مساحت ٥٥٠ هكتاری عباس‌آباد ساخته شده است. اینطور هم نیست كه چیزی باقی نمانده باشد اما باید تلاش كنیم همین باقیمانده‌ها درست طراحی شود. مثلا پل طبیعت با تبدیل یه یكی ازجاذبه‌های شهر تهران چقدر توانسته سرنوشت اینجا را تغییر دهد، بقیه عباس‌آباد هم چنین پتانسیلی دارد، بنابراین اگر اینطور هدف‌گذاری كنیم، به نتیجه خوبی می‌رسیم. اگر هم نكنیم كه اینجا هم مثل بقیه جاهای تهران می‌شود.


- یعنی الان چه رقمی از این اراضی واگذار شده است و چه عددی  باقی مانده است؟


حدود ۱۵۰هكتار آن تپه‌های مصلی است اما ٣٥٠ هكتار آن قابل دسترس عموم است ازجمله آن قسمت‌های كتابخانه مركزی، فرهنگستان، باغ كتاب، باغ هنر، ساختمان راه‌آهن، ساختمان راه‌وشهرسازی و بانك مركزی است. وقتی می‌گوییم سطح اشغال ٦ و ٨دهم یعنی شامل همه اینها می‌شود.

 

- منظور این است كه درساخت مصلی تخلف صورت گرفته است كه جزو عرصه عمومی نیست؟


نه. تخلف صورت نگرفته است اما درطرح عباس‌آباد قرار بود حصارهای مصلی برداشته شود تا جزو فضای شهری شود و درتپه‌ها نقش مستقیمی ایفا كند، اما این اتفاق نیفتاده است.


- می‌توانیم بگوییم كه یك‌سوم تپه‌های عباس‌آباد واگذار شده است؟


به این معنا نه

ما به دنبال عدد واگذاری هستیم.

ساختمان راه‌آهن، وزارت راه‌وشهرسازی، بانك سپه، فرهنگستان كتابخانه ملی بانك مركزی عدد و رقم اینها هست كه الان در دسترس من نیست.

 
- پس  این كه می‌گویند از اراضی عباس‌آباد هیچ چیزی باقی نمانده است، یعنی چه؟

اشراف كامل ندارند. ضمن اینكه سیاست عباس‌آباد دیگر واگذاری نیست، از ١٥‌سال قبل هم واگذار نكرده و بخشی از واگذاری‌ها را شهرداری تهران انجام داده است.


- البته شهرداری هم گفته واگذاری‌ها طبق قانون بوده است، چون به بخش خصوصی واگذار نشده است، درحالی كه پیمانكار صدر دولتی محسوب نمی‌شود.


پیمانكار كه دولتی نیست، اما شاید جزو نهادهای عمومی حساب می‌شود چون سهامدار شخص خاصی نیست و تخلف هم محسوب نمی‌شود. از نگاه ما اگر از ٥‌درصد سطح اشغال و ٢٠‌درصد تراكم فراتر بروند، تخلف محسوب می‌شود.


- از این رقم‌ها بالاتر رفته‌اند؟


اگر طرح قبلی را اجرا كنند بله. اما ما به همین دلیل پرونده را به شورایعالی شهرسازی آوریم تا موضوع را بررسی كنیم و كیفیت آن را بالا ببریم. حالا اینكه شما می‌گویید؛ ای كاش این وضعیت ایجاد نمی‌شد، چیزی است كه من هم با آن موافق هستم.


- ازسوی شهرداری اراده‌ای برای جلوگیری از واگذاری بیشتر این اراضی وجود دارد؟


اگر شهرداری هم اراده نداشته باشد، ما نمی‌گذاریم دیگر واگذاری اتفاق بیفتد. همین حالا هم بررسی كردیم تا ببینیم كه نسبت به شورایعالی شهرسازی چه اتفاقی در آن‌جا افتاده است، البته یك بخش‌هایی مثل بانك مركزی هم در دوره احمدی‌ن‍ژاد واگذار شد كه متاسفانه مصوبه را از شورایعالی شهرسازی دولت آقای احمدی‌نژاد گرفته بودند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha