طرح رایگانی زایمان طبیعی در سه سال گذشته باعث کاهش سزارین در کشور شد ولی با این وجود برخی کارشناسان سلامت نگران این هستند که با تغییر دولت سیاست های مثبت جمعیتی دستخوش تغییرات منفی شود که در این باره رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت توضیحاتی ارائه کرد.

سرنوشت تسهیلات زایمان طبیعی رایگان در دولت آینده

سلامت نیوز:طرح رایگانی زایمان طبیعی در سه سال گذشته باعث کاهش سزارین در کشور شد ولی با این وجود برخی کارشناسان سلامت نگران این هستند که با تغییر دولت سیاست های مثبت جمعیتی دستخوش تغییرات منفی شود که در این باره رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، یکی از مشکلات ساختاری در ایران تغییر و کنار گذاشتن برنامه ها و سیاست ها در حوزه های مختلف در کشور با جابه جایی دولت ها است، بطوریکه در کشورهای توسعه یافته و حتی کشوری به مانند ترکیه که رقیب ایران در حوزه های مختلفی چون سلامت است، برخی سیاست ها با تغییر دولت ها دسخوش تغییر منفی نمی شود.

به طور مثال در کشور ترکیه به مدت یک دهه در حوزه سلامت برای تحول نظام سلامت این کشور تلاش شد تا بیمه های ترکیه تجمیع شوند و این سیاست بزرگ و بنیادین با وجود تغییر دولت ها هیچگونه تغییری نکرد تا نظام سلامت این کشور پیشرفت و سامان بگیرد، بنابراین یکی از اصل های مهم نظام سلامت هر کشوری این خواهد بود که با تغییر دولت ها، سیاست های حوزه سلامت دچار دگرگونی منفی نشود.

در این رابطه فرح بابایی - رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت، درباره هرگونه تغییر در زمینه رایگان بودن زایمان طبیعی در صورت تغییر در دولت آینده به تسنیم عنوان کرد: طرح رایگان شدن زایمان طبیعی یکی از بسته های طرح تحول سلامت بود که برای انگیزه بیشتر جهت ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین انجام شد که خوشبختانه نتیجه نیز داد و حدود 6 درصد آمار سزارین کاهش یافت، البته چون آمار سزارین طی 20 سال روند افزایشی داشت نباید از نظر علمی انتظار داشت که کاهش سزارین در طول سه سال به سرعت انجام شود زیرا باید فرهنگسازی بیشتری انجام شود.

وی درباره آینده رایگان بودن زایمان طبیعی نیز توضیح داد: ما امیدواریم با تغییر دولت ها دستاوردهای هیچ دولتی تغییر یا زمین گذاشته نشود، علی الخصوص در حوزه سلامت که به هیچ عنوان نباید سیاست های سلامت با مولفه های سیاسی آمیخته شود، کما اینکه امیدواریم طرح تحول سلامت نیز در هر دولتی به راه خود ادامه دهد.

بابایی افزود: اما در زمینه طرح رایگانی زایمان طبیعی به دلیل اینکه این طرح براساس سیاست های جمعیتی موکد رهبر معظم انقلاب پیش گرفته شد بعید می دانم دستخوش تغییر شود زیرا سیاست های ابلاغی جمعیت از سوی رهبری، تعریفی بیش از یک سیاست معمولی است و باید سرلوحه همه دولت ها قرار گیرد.

گفتنی است چندی قبل سید حسن هاشمی - وزیر بهداشت نیز با اشاره به موفقیت بیش از 11 درصدی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کاهش آمار سزارین که از جمله دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت است، عنوان کرده بود: هم اکنون آمار سزارین به حدود 40 درصد رسیده‌ است و لازم است همین مسیر در یک بازه 10 ساله، پیگیری شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha