اطمینان یافتن از این که زخم به سمت بهبودی می‌رود و عفونت نکرده‌ است، اغلب نیاز به تعویض مداوم پانسمان دارد که خود می‌تواند فرصتی برای ورود میکروب‌ها به محل جراحت باشد. باند جدید این مشکل را حل می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرآنلاین  کاربرد اصلی پانسمان و مرهم،‌ محافظت از زخم و کمک به بهبود آن است. اما همین پانسمان،‌ گاه تبدیل به پوششی می‌شود که نمی‌گذارد گسترش عفونت در زخم را ببینیم. محققین آلمانی باندی را ارائه کرده‌اند که این مشکل را برطرف می‌کند و با تغییر رنگ، ‌به ما نشان می‌دهد که در زخمی که نمی‌بینیم چه می‌گذرد.

به گزارش پاپ‌ساینس، محققین موسسه پژوهشی فرانهوور واقع در مونیخ آلمان، رنگینه مخصوصی ساخته‌اند که نسبت به پ.هاش (pH)‌ مواد عکس‌العمل نشان می‌دهد. آن‌ها از این ماده برای ساخت باند جدید استفاده کرده‌اند.

این باند جدید مانند همه باندهای دیگر روی زخم بسته می‌شود، ‌با این تفاوت که انگار پنجره بازی در اختیار ما می‌گذارد تا از اوضاع زخم باخبر باشیم. به طور معمول، پوست سالم و زخمی که ترمیم و درمان شده،‌ مقدار خفیفی پ.هاش اسیدی دارد،‌ در حدود 5 یا 6. اما اگر پ.هاش به سمت طیف قلیایی برود، می‌تواند نشان دهنده وجود عفونت باشد.

رنگینه موجود در باند جدید باعث می‌شود که باند نسبت به تغییر پ.هاش واکنش رنگی نشان بدهد به این ترتیب که اگر پ.هاش بین 6.5 و 8.5 باشد، باند به رنگ بنفش در می‌آید. به کمک این باند جدید، ‌افراد آسیب‌دیده یا پزشکان می‌توانند بدون نیاز به تعویض مداوم باند،‌ اوضاع زخم را زیر نظر داشته باشند. این امر خیلی به بهبود زخم کمک می‌کند، چون خود تعویض پانسمان می‌تواند فرصتی برای ورود میکروب‌ها به محل جراحت باشد. گام بعدی این است که باند جدید در کلینیک بیماری‌های پوستی بیمارستان جرمن آلمان مورد استفاده قرار بگیرد.

در نهایت هدف این محققین رسیدن به یک نشانگر بصری است. آن‌ها نیاز به حسگری دارند که به طور کاملا دقیق به آن‌ها نشان بدهد که زخم در حال بهبود است یا این که نیاز به رسیدگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha